• Lyxförpackning

P-piller...yasmin...preventivmedel...

Jag har tagit yasmin i flera omgångar förut....men tyckte inte om dem så värst mkt! Jag brukade få finnar av dem, vilket jag tycker är konstigt eftersom de t.om ska vara bra för huden.
    OSm sagt, så tog jag dem för ett år sen....nu funderar jag på att börja med p-piller igen...men är lite misstänksam om jag ska börja med yasmin eller inte ?!
    Så jag undrar...ni som har tagit yasmin o har upplevt dem samma som mig...vad använder ni istället?

Det känns så läskigt med p-stav o spiral m.m ...o kondom vill ja helst inte köra med. SÅ jag antar att d får bli p-piller igen... men är lite förrvirrad när det gäller vilken jag ska ja börja med istället?

• Svar på tråden P-piller...yasmin...preventivmedel...
  • Texas

Jag tycker du ska gå till en barnmorska eller en gynekolog och berätta att du har provat Yasmin men inte var så jättenöjd med dem. De kan ge dig bra tipps om något annat p-piller som kanske funkar bättre för dig. Alla reagerar väldigt olika på olika p-piller så man kan tyvärr inte säga mycket innan man själv provat.

• *Blomman*

Jag fick mängder av finnar av Yasmin, och jag som knappt hade en finne i puberteten. Precis som Texas säger så kan din gynekolog rekommendera ett preventivmedel som passar just dig. Lycka till!

• SadPsychoBitch

Alla p-piller reagerar olika på olika människor.

Själv har jag inte haft problem med finnar av Yasmin. Har inte heller gått upp i vikt (tack vare att det ska ju vara ett vätskedrivande p-piller)

Jag har nog bara positivt att säga om Yasmin.

Men gå till den du fick p-pillrena utskriva ifrån så kan du pröva ett par andra.

• Swiss!

biverkning av yasmin som det inte talas sa mycket om men som kan uppkoma: ytliga blodkarl och aderbrock. jag fick aven supertorra ogon. nu har jag gatt over till kopparspiral. om du testar igen, var uppmarksam pa biverkningarna. lycka till!:)

• SadPsychoBitch

ytliga blodkärl har jag fått någon enstaka, är det farligt på något sätt???

• Swiss!

inte farligt vad jag vet, men man kanske inte tycker att det ar sa snyggt? har man aderbrock i slakten kanske det ar vart att tanka sig for.

• Jessics

jag använder oxå Yasmin, men jag har börjat blöda ( typ mens ) veckan före mens , veckan efter mens. så jag ska byta p-piller nu. jag har haft dem länge och det har inte varit nå problem tidigare utan dykt upp nu. så jag har inget bra att säga om just yasmin

• Gealach

Jag bytte från Trionetta till Yasmin för ett par månader sedan och upplever ingen skillnad i vare sig humör, vikt eller finnar etc. Jag mår precis som med de andra. Jag bytte för att jag upplevde minskad sexlust och blev då rekommenderad Yasmin istället. Vet inte om den biten blivit så mycket bättre, tror att orsaken snarare är stress och oro än pillren.

Den positiva biten är väl att jag nästan inte har någon mens.

Men däremot har jag blivit lite skeptiskt till Yasmin efter att jag hört folk berätta att de blivit gravida bara ett par dagar efter att ha slutat med dem, med andra sorter tar det ju flera månader för kroppen att ställa om sig. Jag vågar nu inte ha sex utan kondom trots att jag tar p-piller och det känns ju helt bisarrt. Så jag vet inte riktigt hur mycket jag törs lita på dem. Det känns som om att jag ska bli gravid om jag missar ett piller med några timmar. Någon som har några tankar eller erfarenhet kring detta?

• SadPsychoBitch

Jag har missat p-piller någon dag och har aldrig blivit gravid.

Varför vågar du inte ha sex utan kondom? P-pillrena är tillräckligt bra och säkra för att skydda (inte till 100%) men endel.

• Lohrinda

Om ni läser den medföljande skriften om Yasmin kan ni se vad som kan hända om man missar en tablett i fel vecka... Jag missade en i vecka 1, och enligt den texten skulle jag ha kunnat bli gravid om jag haft sex veckan innan!!! Ok om man missar en tablett och sedan använder kompletterande skydd i en vecka, men att det kan verka i efterhand verkar konstigt... Jag ska byta igen, tidigare har jag haft sådana sorter där man kan glömma 36 timmar utan problem, oavsett vilken vecka man är i. Och det är lite småklurigt att hitta någon att fråga om råd mitt i sommaren, gynekologen var på semester, ungdomsmottagningen är jag för gammal för och sjukvårdsupplysningen kunde mindre än jag om Yasmin.

Men det klart att det blir andra positiva bieffekter som bättre hud, mer lust och mindre mens.

• Liten Filur

Jag har ätit Yasmin i ungefär en månad nu och är toppennöjd!! Har helt klart fått torrare hy, är så glad över att inte längre behöva känna mig äcklig och blank i ansiktet. Något mindre finnar har jag också fått, över huvud taget mindre orenheter i huden. Men allra störst skillnad är som sagt att huden är torrare!

• Imperia

Lohrinda:
    Det får gå max 36 timmar mellan tabletterna oavsett vilken vecka man är på. Men om det går mer än 36 timmar så är det olika åtgärder man ska ta beroende på vilken vecka man är på.
    Den första veckan är mest kritisk, dvs viktigast att man tar pillret i tid, därför det är då kroppen ska förhindra att en ägglossning ska ske. Ingen ägglossning = inga barn.
    Det finns inga p-piller där det är okej att det går mer än 36 timmar mellan pillrerna så om du har svårt att komma ihåg att ta dom (vilket jag uppfattade att du har) så bör du nog byta till något anant sorts preventivmedel.

• Gealach

SadPsychoBitch ---> "Varför vågar du inte ha sex utan kondom?"

Upprepar vad jag skrev: "Men däremot har jag blivit lite skeptiskt till Yasmin efter att jag hört folk berätta att de blivit gravida bara ett par dagar efter att ha slutat med dem, med andra sorter tar det ju flera månader för kroppen att ställa om sig."

Svar på tråden P-piller...yasmin...preventivmedel...