• Bröllopstokiig

Sökes:Anna-som ska ha bröllop med MEDELTIDSTEMA!

Hej Anna!!!
    jag har läst här pa forumet om att du ska sy din klänning själv!!
    Jag drömmer själv om en "medeltids-brudklänning" sa jag skulle sa gärna villja ha lite tips och inspiration!
    Kanske du kan dela med dig av dina skisser pa klänningen?!

Tusen,tusen tack pa förhand

Hälsningar
    Rikarda

• Svar på tråden Sökes:Anna-som ska ha bröllop med MEDELTIDSTEMA!
  • Bröllopstokiig

Hej Rikarda
    I senaste nummret av allt om bröllop fanns det en tjej som sytt sin klänning efter medeltidsmönster. Om man ringer och hör med tidningen kan man kanske få tag på henne.

Kram Elin

• Bröllopstokiig

Hej Rikarda! Här är jag!

Jag syr efter medeltidsmönstren som Sophias ateljé har. De går att köpa genom att sätta in pengar på ett pg-konto (se hemsidan). Jag kommer troligen att använda mig av mönstren som heter "Kvinnodräkt från 1300-talet" och som överklänning mönstret som heter typ "klänning med klockärm".

Tja andra tips...jag hoppas som sagt få mycket inspiration själv på medeltidsveckan i Visby. Annars kan man kolla in olika hemsidor på nätet. Det finns medeltidsgillen och föreningar som bara ägnar sig åt medeltid och de har ofta många bilder och bra länkar från sina sidor. Sök på:

Skara medeltidsgille (har brudklänning att hyra ut, bild på hemsidan)
    Medeltidsveckan Visby (stort bildgalleri)
    Gotvik

Lajv-föreningar brukar också ha bra sidor.

Hoppas att du hittar något bra som inspirerar dig annars får du höra av dig igen.

• Bröllopstokiig

Nedan finns länkar till ett par medeltidsföreningar. Det finns inte så väldigt mycket bilder, men en del inspiration kanske ni kan hitta i alla fall.

www.nordmark.org
    www.sca.org

Vad gäller tyger och mönster kan jag varmt rekommendera Textilcentrum i Sundbyberg om ni bor i Stockholmsområdet. Gå in på "Lajv-avdelningen" längst bak i butiken och fråga efter Åke så får ni massor av hjälp med material och mönster. Han har också en del enklare kläder uppsydda så att man får en uppfattning om hur kläderna ser ut när de är färdiga.

Jag skulle kunna tipsa om tusen andra länkar, men jag tror att det räcker med att söka på medeltida kläder/medieval clothing på Internet så har ni nog inspiration så att det räcker!

Jag har också ett stort antal mönster hemma, och lång erfarenhet från både lajv och medeltidsföreningar om ni behöver mer tips.

Lycka till.

Svar på tråden Sökes:Anna-som ska ha bröllop med MEDELTIDSTEMA!