• fjantlisa

Varför är rakade underliv så vanligt?

Efter min första dag på stranden för sommaren med tjejkompisarna så är jag nu fundersam. Alla pratade om att vaxa bikinilinjen och brazilian vax. Jag har alltid tuktat bikilinjen men det verkar som om alla numera är helrakade mellan benen? Fick åtminstone det intrycket efter att ha hört kompisarna och läst en tråd här på BT. Jag är 25 år och känner mig som en tant :) Är det bara jag som känner så och är det normalt att falla för "porrtrenden" ?? Eller är det jag som missuppfattat allting??

• Svar på tråden Varför är rakade underliv så vanligt?
  • Ojob

Jag är också väldigt dålig på att raka mig. Jag menar, jag håller ju snyggt, men thats it. Jag har också läst trådarna och visste inte att det var så himla vanligt att "ta bort allt".

• fjantlisa

Nej jag är också förvånad. Tack då är jag åtminstone inte ensam

• Jonnes brud

det går trender i allt. Om en börjar med något så "måste" alla göra likadant för att inte avvika. Eller? Jag fyller 50 snart, och när jag var ung (för läänge läänge sen ) var det knappast någon som rakade sig under armarna. Jag började raka benen tidigt, för jag hade långa mörka hårstrån och jag tyckte det var så fult. Idag rakar jag mig under armarna (men bara där) och de som inte gör det ses nog som några mycket konstiga varelser. Det värsta är att män börjar raka sig både här och där också. Jag som gillar "håriga bringor". Suck!

• pickolina

I dagens samhälle är det VÄLDIGT vanligt att man rakar sig. De allra flesta jag känner gör det, både tjejer och killar. Men visst finns det många som inte gör det oxå.. Det beror nog väldigt mycket på vad man är för person själv och vilket umgänge man har. Kompisar påverkar ju varandra osv.. Jag rakar mig för min egen skull och inte för någon annan. Började långt innan någon annan jag känner gjorde det.. Men klart att människor ändå blir påverkade av varandra, så är det ju.. Ska jag vara intim med någon vill jag känna mig fräsch och det gör jag när jag är nyrakad, sedan vet jag ju även att alla de killar jag någonsin träffat föredragit rakade tjejer så visst spelar det in lite oxå...men det är inte för någon annan skull jag gör det, även om det så klart påverkar det med...

• Victory

Nej, fjantlisa, du är inte ensam! Jag känner likadant! Alltså jag känner mig som en tant (är 27) som inte rakar allt. Men jag tänker inte falla för den trenden. Hur jag ser ut mellan benen är högst personligt (så personligt det kan bli?) och det ska bara jag bestämma! Jag tror att många gör det för att vara "inne" men jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv (vilket naturligtvis innebär att man rakar sig om det är det man vill).

• Brudnybörjaren

Jag tror helrakade underliv idag är mycket vanliga. Dels för att det är snyggt och dels för att det känns fräscht. Sedan vet jag att killar uppskattar när man gör det lilla extra i sexlivet ;)

Om det är bra eller dåligt vet jag inte men det är nog en trend som kommer hålla i sig.

• pickolina

Håller med "Victory". Du ska göra det som känns bra för just dig. Det finns många som rakar sig men även många som inte gör det och det valet ska man göra utifrån sig själv..!

• Helena V

Alltså, jag är snart 37 år och inte det allra minsta trendig. Ändå har jag till och från rakat underlivet - det är nog minst tio år sen jag gjorde det första gången, det har absolut ingenting med trendighet att göra (ÄR det ens trendigt?) det är bara det att jag tycker att det känns fräscht och hygieniskt, speciellt på sommaren. Jag är definitivt inte den som visar mig naken i onödan, så det är ingen mer än min man som någonsin ser om jag är rakad eller inte, och han bryr sig inte om vilket. Så vid de tillfällen jag är rakad är det för att JAG velat det, inget annat.

• Xite

Jag känner mig inte det minsta porrig helrakad: bara ful och 12 år.

• Fea

Jag har aldrig varit helrakad, jag tycker att det känns ganska äckligt. Håret finns ju där för att skydda.

Är 30 år och sedan fem år tillbaka rakar jag mig ingenstans, inte ben, inte armhålor och inget ansande i underlivet. Jag har aldrig fått några kommentarer förutom från min man som tycker att mitt hår är fint. Jag tycker att det verkar så jäkla åbäkigt att hålla på att raka sig jämt. Det finns andra saker som jag hellre lägger tiden på, som att ligga och kramas en stund i sängen eller läsa tidningen.

Min känsla är att kraven blir högre och högre på att konstruera kvinnligheten. För att vara "naturligt vacker" krävs mer och mer arbete allt eftersom gränserna för vad som ses som sann kvinnlighet förskjuts. Numera verkar till exempel släta ben och armhålor (tillsammans med rosiga kinder, mörka ögonfransar, lite lätt glans i urringningen, perfekt hy och allt annat som vi applicerar ur burkar) ingå i basdefinitionen på hur en kvinna ska se ut. Det är inte tillval som man kan lägga till om man tycker att det är kul att anstränga sig, utan baskrav, verkar många uppleva. Och ju fler som upprätthåller det, desto mer förskjuts bilden av vad som är det naturliga.

Har ni tänkt på att något av det mest provocerande som en kvinna kan göra är att totalt skita i sitt utseende.

Svar på tråden Varför är rakade underliv så vanligt?