• Bröllopstokiig

Brudskål - vad är det och när?

Hej!

Har förstått att man dricker "Brudskålen" efter bröllopet, innan middagen, typ när man minglar och dricker skumpa. Vem utbringar brudskålen och brukar det hållas tal då också?

• Svar på tråden Brudskål - vad är det och när?
  • Bröllopstokiig

Jag tror att värden eller toastmaster brukar utbringa brudparets skål när brudparet anländer till festlokalen.

• Bröllopstokiig

Brudskålen är vad det låter som, brudparets skål.
    Antingen utbringas den när alla har samlats, och brudparet anländer. Det går också att utbringa den vid middagen, efter välkomsttalet.
    Normalt är det värden som utbringar brudskålen.
    Förr i tiden dracks brudskålen ofta på kyrkbacken, då var så att säga hela "socknen" samlad för att hylla brudparet.

Så brudskålen kan varieras efter behov. Vi kommer att ha brudskålen, med lite tilltugg, direkt efter kyrkan i slottsparken utanför. Då samlar vi alla gäster, både de som är inbjudna till kyrkan och festen, och enbart kyrkan. Sedan har vi planerat ca 1 timmes minglande, innan jag och blivande försvinner för fotografering.

• Bröllopstokiig

Vi gifte oss på samma ställe som vi hade middagen och hade därför brudskålen direkt efter vigseln utomhus. Det var min pappa som utbringade den.

• Bröllopstokiig

Måste man skåla i champagne eller vin? Varför inte cider? Eller det känns kanske konstigt?

• Bröllopstokiig

Fick ett jättebra tips, genom en mattidning, att blanda Martini Rosé med fruktsoda (cider går säkert också bra)i höga champagneglas. Om våra bröllopsgäster märkte något? Näpp! Alla trodde att vi hade äkta champagne.
    Både billigare och godare. Men smaken är ju som baken - nämligen delad:)

// Anna

Svar på tråden Brudskål - vad är det och när?