• EPJE

ARUBA - bra snorkling???

Hej!

Har läst lite här på forumet och tycker att Aruba verkar vara ett bra bröllopsresemål. Men jag har inte förstått om det är någon bra snorkling där? Min m2b blir nog lite rastlös om det inte finns det...
    Någon som vet?

• Svar på tråden ARUBA - bra snorkling???
  • EPJE

Det verkar ju som så många har varit där, ingen som vet om det är bra snorkling???

• feb.brud

har personligen inte varit där, men har kompisar som varit där och de säger att det var fantastisk snorkling. Det de klagade på var att de var rätt dyrt med mat.
    Hoppas det var till hjälp

• EPJE

feb.brud,
    ja, det var till hjälp! Ibland kan det ju vara så att det mest är vackra stränder och väldigt få korallrev, men fantastisk snorkling låter mycket bra!
    Tack!

• Beachy

Det finns många snorkelturer man kan åka på och vi tyckte det var jättebra. Vi är dock inga jättevana snorklare. Det finns bla ett vrak inte långt från stranden som de flesta arrangörer åker till, Antilla.

Om ni dyker så skall det också vara jättebra.

• Texas

Utav ABC-öarna (Aruba, Bonaire och Curacao) så är Bonaire som ska ha den bästa dyk och snorklingen. Men Aruba har också bra snorkling.

• Lilla Boo

Jag var visserligen bara på en strand på Aruba (minns inte namnet, men det är den nedanför Amsterdam Manor), och där var det överhuvudtaget inget djurliv och revet låg en bra bit ut. På Bonaire däremot räckte det med att lägga sig på mage på stranden i stort sett för att se ett helt fantastiskt djurliv! Det kanske finns andra stränder som är bättre för just snorkligen, eller så är det så att man får ta en båt ut på Aruba medan man inte behöver göra det på Bonaire.

• EPJE

Det låter som om Bonaire kanske kan vara ett bättre alternativ. Tycker att det är så härligt att kunna snorkla när man vill direkt från stranden! Ska undersöka det närmare med någon researrangör, tack för alla toppentips!

• Beachy

Det är helt klart så att Bonair är det bästa stället för snorkling (av de tre öarna). Däremot så finns det inte så mycket annat att göra där.

• Lilla Boo

Beachy:
    Nej, det håller jag iofs med om. Inget uteliv att prata om på Bonaire, knappt någon shopping förutom några souvenirbutiker och väldigt lite folk. MEN! Om ni ändå mest vill gosa med varann är det underbart, och gillar ni vattensporter etc så är som sagt dykning och snorkling i världsklass, och det finns en kanonbra bukt att testa att vindsurfa i! Dessutom finns det ett område som heter mangroves, ett slags vattenskog, som man kan åka på paddelutflykt med guide i, och där kan man också testa att snorkla i tunnlar av rötter, väldigt läckert. Det finns en specialuppbyggd glasbottenbåt som Cousteaus son eller sonson har, som man kan åka ut med också, och titta på djurlivet med. Det är lite av en partybåt och man får öl etc ombord. Ön har också rätt coola platser att fota på, som till exempel saltplantagen som ser ut som ett månlandskap.
    På hotellet Harbour Villages dykklubb finns dessutom en svensk divemaster, Malin, som är hur skön som helst. JAg tyckte att Bonaire var underbart, men jag var bara där i fyra dagar och hade fullt upp hela tiden, så jag vet inte om det passar om man ska vara där länge.

• Texas

Lilla Boo,

Vart bodde ni på Bonaire? Vad kostade eran resa? Bokade ni via resebyrå eller själva? Jag funderar på att åka dit till hösten nämligen.

• EPJE

Lilla Boo,
    Tack för ditt inlägg! Jag tycker att det låter ungefär så som jag och min m2b vill ha det. Är inte intresserade av att gå ut och festa på vår honeymoon, men snorkla, surfa, och bara njuta av varandra är just vad vi tycker om! Något hotell att rekommendera?

• Lilla Boo

Sorry för långsamt svar, har varit bortrest en vecka. Jag bodde på Harbour Village, www.harbourvillage.com, väldigt trevligt hotell med fin strand, egen dykfirma på området och mysig restaurang i form av "båt" ut i vattnet som man äter frukost på. Dock vet jag faktiskt inte vad det kostar eller hur man enklast bokar, för jag hade turen att få bo där gratis då jag var på reportageresa med en fotografkompis. Men du kan nog hitta lite info om du googlar på Bonaire, och kolla också in www.abcislands.se, Gloria som driver sajten är mycket hjälpsam. Lycka till!

Svar på tråden ARUBA - bra snorkling???