• 20åring

P-stav

Jag skulle vilja höra några åsikter om p-stav.Hur har det fungerat för er? Jag har haft min, Implanon, enbart en stav alltså i 1 1/2 år. Först fungerade det prima, ingen mens alls, jätteskönt! Men nu på sistone så får jag den desto oftare, ibland 2 ggr/månad. Vilket inte är så kul.

Hur har ni det, som har p-stav? Några problem med sexlust, depressioner, viktuppgång?

Dela med er snälla ;)

• Svar på tråden P-stav
  • Texas

Har inte provat p-stav själv men har läst tidigare trådar här på BT om P-stav. Det verkar som att många upplever precis det som du upplever att den funkar väldigt bra i början och att man ofta sedan får problem med täta blödningar.

• 20åring

Ajdå.. Frågan är vad jag ska göra... Ta ut staven, som ändå känns trygg? Och vad kan den ersättas med? P-piller var mest bökigt. sprutan verkar läskig.. spiral? glöm det (då måste man väl ha fött barn, har hört att det gör riktigt ont också).. Hmm. Känns som att man får stå ut med blödningarna..

• Texas

Det kan ju hända att det blir bättre och blödningarna minskar. Man behöver inte ha fött barn för att få spiral. Annars finns det P-plåster, funkar som p-piller men man byter plåster en gång i veckan i tror jag. Sedan finns det en p-ring, en liten gummiring som innehåller hormoner som man byter en gång i månaden. Hoppas det blir bättre snart med blödningarna.

• Wacken

Jag har haft Implanon i några månader.
    Blöder heeeela tiden! Först nu har jag börjat få blödningsfria dagar emellanåt.
    Min barnmorska tipsade om att använda Cyklo-F. Då minskar blödningen och för vissa försvann den helt, påstod hon.

Jag har absolut upplevt att humöret förändrats till det sämre. Nu har jag käkat Femal Balans (hälsokost-medel mot PMS) i några veckor..och jag upplever att humöret blir mycket bättre.
    Har du märkt humörförändringar?

Jag diskuterade humörförändringar och blödningar med barnmorskan, men hon ansåg att man fick väga för- och nackdelar.
    För att ha ett säkert och långvarigt skydd, kanske man får tåla att man blöder oftare.
    Men så talade jag med en annan barnmorska..och hon tyckte inte man skulle stå ut, om det inte blir bättre.
    Som hon sa: "Man kan tycka att ett p-medel blir överflödigt om man blöder alltför ofta".

• ElinElinL

Hej,

Jag har haft min p-stav i snart 2 år.
    Första året försvann mensen helt nästan)
    Nu kommer mensen lite då och då... har aldrig koll... Måste alltid ha bindor/tamponger med mig. Men å andra sidan kommer det ganska lite åt gången, fast under en längre period. typ 8-12 dagar. Sen försvinner den under ett x antal veckor...
    Jag tycker att jag har fått minskad sexlust samt gått upp lite i vikt. Men det där med vikten kanske inte beror på p-staven.
    Min sambo säger också att jag har lite hetsigare humör än tidigare... :(

Men jag tycker ändå p-stav är det bästa preventivmedlet för mig och min sambo. Tabletterna glömde jag var och varannan dag. Man får ju ett säkert skydd med p-staven. Så det är bra trots allt!

Ha det gott!
    Vänliga hälsningar,
    Elin

• sara den rara

hej hej,

jag känner igen mej, så var det för mej med med min stav. först ingen mens alls, sen regelbunden och sen hur ofta och oregelbundet som helst. till slut fick jag nog och bestämde mej för att ta ut den.

jag mådde mycket bättre efteråt, ökad sexlust (visste inte ens att den hade minskat hihi) och äntligen kan jag återgå till min "normalvikt", eftersom jag lagt på mej allllllldeles för många kg med staven i armen (tror iallafall det beror på den)

jag har nu inte ngt preventinmedel eftersom jag bara fick en känsla av att min kropp skulle må bra av å vara "fri", dessutom skulle det inte vara hela världen om jag blev gravid, men vi kör avbrutet för tillfället.

tidigare har p-piller fungerat bra för mej, förutom att jag är lite glömsk å inte alltid kom ihåg å ta dem

lycka till /sara

• Pernilla 25

20åring:
    Jag har själv Implanon sedan snart 2 år sedan. Första året fungerade det jättebra, men efter ca 1 år fick jag blödningar flera veckor i sträck. Fick tid för undersökning, men dagen innan jag skulle dit försvann blödningarna igen. Gick dock ändå på undersökningen men de kunde inte hitta ngt som var fel.
    Sedan dess har det fungerat bra igen.
    Har dock minskad sexlust men det behöver ju inte bero på p-staven.

• 20åring

KÄnns som att jag behåller p-staven. Verkar inte finnas något bra alternativ, p-piller är jag rädd att glömma, kondom känns inte säkert, spiral känns inte aktuellt alls.

Får helt enkelt försöka lindra mina besvär på annat sätt..

• ElinElinL

Jag tycker att det är bra med p-stav...
    Jag glömde ofta mina piller, så p-stav vinner i längden...
    Trots allt.....

//Elin

• Cammen

Jag fick alla möjliga konstiga biverkningar av p-stav.Men det värsta var att jag fick cystor på äggstockarna. Min gynekolog sa att det var en direkt orsak av p-staven. Sen jag tog ut den så mår jag bättre än någonsin.

• 20åring

Cammen- vad otäckt! Usch, inte kul att höra.. Vad använder du nu istället? Det är det som är kruxet, att hitta ett bra alternativ...

• Bodenbruden

Jag har haft min p-stav i cirkus ett år nu. Jag har nästan helt slutat att ha mens, jag har bara blött två gånger och då bara två dagar åt gången. Däremot upplever jag att jag har fått mycket sämre hy! Det är inte skoj! Jag har tidigare knappt sett till en finne och nu har jag en massa små plitor och rodnader i ansiktet =/ Mina kompisar som satt in p-stav upplever samma. Jag har dessutom märkt av en liten viktuppgång som jag tror har att göra med p-staven (mer aptit) och jag har minskad sexlust. Det senare gör inte så mkt, för jag hade sån enorm sexlust tidigare, så nu är det kanske mer "normalt". I övrigt tycker jag att p-staven funkar jättebra, humöret är på topp nästan jämt och det är ju en ganska låg dos av hormoner. Det var dessutom smärtfritt att sätta in den!

• 20åring

På sistone har jag inte haft mens alls *peppar peppar*. Det är skönt att slippa så här när det är sommar.. Har också fått lite fler finnar, men det överlever jag. Mitt problem är ju sexlusten, men jag känner att det fungerar, långa förspel gör susen.. Gick upp en del första året, men har gått ner de 6-7 kilon.. Fått ha självdiciplin och förtränga mitt godisbegär:)Jag har inte heller kännt av någon humörförändring. Haha, fast just nu är jag nykär så då är jag hur glad som helst, det kan inte p-staven ändra! Japp, det gjorde inte ont att sätta in den, fasar dock för hur det ska kännas när dem tar ut den.. Någon som vet?

• snäckan80

Hejsan!!
    Har inte läst alla inlägg men jag såg att du pratade om spiral! Har själv en kopparspiral då hormonerna placerade mig i haggträsket till min sambos stora förtret Jag har inte fött barn men dom sa att det var inget problem. Do kollar och mäter livmodern först innan för att se att det är ok!
    Det var inte superskönt, det kändes som en mensvärk ungefär. Utryckte min oro frö barnmorskan som först sprayade bedövningsspray och sedan masserade på akupunkturpunkter. Vet en som alltid får bedövningsspruta innan men jag vet inte om det kändes nödvändigt. Det beror väl på ens smärttröskel. Jag tog även 2 Ipren en halvtimme innan enl barnmorskans råd så musklerna skulle vara lite avslappnade! Det gick supersnabt. Har dockk hört att vissa men få (de som tillhör det gamla gardet) använder tång för att dra i livmodertappen något som min barnmorska visade kraftigt motstånd för. Man får lite blödningar eefter men inte mycket och första 1-2 dagarna har man som lite molande mensvärk men det är absolut så man står ut.
    Jaja hoppas jag inte gjort dig alldeles förskräckt men jag är supernöjd och vet att det bara är att plocka ut den (man byter var 5 år) och köra i vind förhoppningsvis då man inte är gullproppad med hormoner man ska vänja sig av med!!
    Som sagt du behöver inte varit gravid för att få spiral!
    Lycka till och hoppas du hittar ett bra alternativ som passar dig!!!

• lollizz

Hej!

Jag är en tjej på 22 år, och min sambo (fästman) är 25. Vi har vart tillsammans i tre år nu. Under denna tid har vi aldrig använt oss av preventivmedel. Vi har heller inte försökt få barn, utan använt oss av avbrutet sex. Jag börjar nu fundera över om ngt kanske är fel, eftersom vi inte blivit med barn trots detta, under tre år utan preventivmedel. Vad tror ni ???

• NokGroda

känner igen mig. p-staven funkade i början, men mot slutet ballade den ur totalt.

mellanblödningarna du får beror förmodligen på cystor som bildas på äggstockarna. blir de stora gör de ont och måste opereras bort. inte helt bra, men inte farligt heller..

efter att jag tog ut min stav blev jag mycket lugnare och gladare även om jag inte insåg hur retlig och ledsen den gjorde mig under tiden jag hade den inne..

jag skulle aldrig rekommendera p-stav till någon längre..

• Wacken

Nu ger jag upp!

Ska prova hormonfri kopparspiral i stället.
    Hoppas nu att det funkar bättre än p-staven gjort.

Blödningarna lär väl inte bli färre, eller kortare..som jag förstått det. Snarare tvärtom kanske.
    Men humöret och vikten kanske går tillbaks till det normala?
    Det vore sköööönt.

• snäckan80

Lycka till!
    Jag lovar mitt humör blev mycket bättre. Kom bara ihåg att ta 2 ipren i lagon tid innan du ska få den insatt så musklerna lättare slappnar av!

• JAKF

20åring:

Jag tog ut p-staven för en vecka sedan ung, och satte in en kopparspiral.
    Det kändes INTE att ta ut staven. Man får ju bedövning, precis som när man sätter in den.

Att sätta in spiralen kändes däremot, men det var inte SÅ farligt..och det var kortvarigt.
    Jag har inte heller fött barn, då kan det vara lite trixigt och kännas lite mer.
    Men jag tog Ipren innan..och koncentrerade mig på att andas djupt, in och ut (med hjälp av en assisterande barnmorska).
    Trots att hon fick dra i livmodertappen (vilket jag hört ska kännas rätt mycket) så gick det bra.
    När det gjorde ont, gick det snabbt över.

Jag hade lätt blödning några dagar, "mensvärk" första dagen.
    Nu känner jag inte av den..och det känns underbart att vara hormonfri!

Låt inte oron för att det ska göra ont, hindra dig från att iaf diskutera med barnmorskan om kopparspiral kan vara ett alternativ till staven.
    Om du står ut med lite obehag i några sekunder, så har du en hormonfri metod som håller i minst 5 år.
    Det är det värt, alla gånger!

Svar på tråden P-stav