Mumsbitar till Champagnen??
Nån som har förslag på enkla "mumsbitar" att servera till campagnen, måste gå att äta i en tugga, ska också vara enkelt att göra
Nån som har förslag på enkla "mumsbitar" att servera till campagnen, måste gå att äta i en tugga, ska också vara enkelt att göra
Vi ska fixa tunnbrödrullar (skurna i en mumsbit) som är fyllda med alltmöjligt.
Lite blandat "småplock" tycker jag är lyxigt och mysigt! (Och gott!) Små bitar med nån god korv, osttärningar, oliver, cornichons, musslor, grissinipinnar etc etc
Jordgubbar doppade i vit chocklad kanske, det ska i alla fall vi ha.
K.
Förra året var jag på ett midsommarbröllop. De bjöd på en halv kall färskpotatis med en bit sill, gräddfil och gräslök på. Precis en lagom tugga och lite annorlunda!
Åhhh... Apropå det gjorde jag jättesöta "bakpotatisar" till en picknick förra året.
Baka små färskpotatisar i ugnen (typ 15-20min räcker!) kryssklipp dem i toppen och lägg i t.ex gräddfil och gräslök eller creme fraiche och stenbitsrom. Jättegott och ser jättefint ut!!!
Tack!!
Mer förslag!!!
Vad kan man ha i tunnbrödsrullarna???
landgångsbröd som du brer färskost och sik/löjrom på
smördegssnurror med tapenade eller pesto
saltad melon i kuber
sparris lindad med parmaskinka
rökt lax i kuber med dip
Vi ska göra smördegshjärtan, fylld med ädelost eller stark korv.
Det heter munsbit, inte mumsbit, bara så ni vet om ni ska skriva det på menyer el likn.
Sushi! Små sjögräsrullar (sk Californan rolls) blir perfekt tilltugg till champagnen.
Ta smördegsplattor som kavlas ut tunt. Bred på kaviar, stek lök och strö på. Rull ihop och skär ca 1/2 cm skivor. Lägg på plåt och grädda. Hur länge står på smördegspaketet. Mmmm! Mumsigt. Kan även ätas kalla.
Vi ska ha gravad lax på formbröd som sedan är utstansade till små hjärtan. Sedan ska vi ha urgröpta cocktailtomater med ädelostfyllning samt salami och syltlök på en liten bit grov macka.
Gott, gott
I tunnbrödrullarna kan man ha olika "mojor". Vi brukar ha skagenröra, kyckling eller tonfisk. Jag rör ihop majonnäs, creme fraiche eller gräddfil, huvudingrediens, hackad lök och kryddor. Vill man ett lättare alternativ, skippa majonnäsen och ta en liten skvätt olja i istället. Olja eller majonnäs kan vara bra för att "runda" av smaken lite. Risken med enbart creme fraiche eller gräddfil är att det blir för mycket syrasmak.
Vi ska servera en tesked löjrom med fin hackad rödlök samt en droppe gräddfil.
detta kommer att serveras från en bricka.
Tips på olika tilltugg till drinken:
Snittar
Canapéer
Minipajer
Drinkspett (frukt & bär)
Ost- och korvbitar på tandpetare
Jema