Primolut-Nor
Hej! Finns det någon här som har ätit primolut-Nor för att skjuta på mensen? Fungerade det som det skulle? Tycker egentligen inte om att stoppa i mig en massa piller, men man vill ju knappast ha mens när man gifter sig...
Hej! Finns det någon här som har ätit primolut-Nor för att skjuta på mensen? Fungerade det som det skulle? Tycker egentligen inte om att stoppa i mig en massa piller, men man vill ju knappast ha mens när man gifter sig...
Jag har ätit Primolut-Nor ett flertal tillfällen. Dock har detta primärt varit för att få min mens i rätt cykler, efter det att jag var tvungen att sluta med p-piller.
Det har fungerat bra på mig, dock är det viktigt att du börjar i tid, annars kan mensen ändå komma undertiden du käkar pillerna.
En liten tröst eftersom du inte tycker om att stoppa i dig tabletter, är att de är väldigt svaga. Betydligt mindre hormoner än vad där är i p-piller och mini-piller.
Nu känns det lite bättre :)
Primolut-Nor fungerade klockrent för mig när vi skulle utomlands i våras.
Man ska börja ta tabletterna 3 dagar före förväntad mens för att det ska funka, och sen kommer mensen ca 2-3 dagar efter att man tagit sista tabletten.
Så oroa dig inte, Primut-Nor är pålitliga.
Är de receptfria?
Nej,
du måste ha en barnmorska eller gynekolog till att skriva ut dem, men det brukar inte vara några problem om du pratar med dem där du brukar gå.
Tycker också att dom har funkat jättebra! :) Men inget receptfritt tyvärr...
Tack så mycket, nu känns det mycket bättre :) Jag blev dock konfundersam när jag kontaktade min barnmorska och hon sa att hon inte kunde skriva ut receptet till mig. Jag fick ringa till en distriktsläkare på vårdcentralen som skrev ut ett till mig. Döm om min förvåning när det kostade 200 kronor att hämta ut receptet. Sen var ju pillerna inte så dyra tack och lov...
Barnmorskor har begränsad förskrivningsrätt och får bara skriva ut p-piller och vissa andra mediciner. Primolut-nor är inte en av de som BM får skriva ut.
Lycka till!
Man kan även använda Primolut-nor för att framkalla mensen. Om man tex vill bli gravid på bröllopsresan el bröllopsnatten och har koll på sin ägglossning så kan man trixa lite. Hur man går till väga står på föreskriften i kartongen.
Jag har inte testat men min gynekolog berättade det för mig.
Primolut-nor har flera indikationer och det beror på hur man tar dem. :) Men man ska ta dem så som ens doktor har sagt för just det ändamålet man behöver.