• Caan

Slipp allt "doppande"...

Hej, Jag skulle vilja dela med mig av ett tips och råd som jag nyligen fått !

Jag hade bestämt mig för en ring i vittguld med en stor rosa Morganit från Efva Attling, men när jag väl var i hennes butik för att prova ut den så ändrade jag mig.... Jag har nämligen först tänkt blanda rött och vitt då förlovningsringen är i röttguld med 6 diamanter. Men jag hade även hört att man kan "doppa" sina rödguldsringar så att de skulle bli "vita".... men jag valde istället samma ring fast med röttguld. Jag kände att det skulle bli för avancerat med att varje år "doppa" förlovningsringen i vittguld eller att behöva doppa om vigselringen för varje år när det börja slitas av. Tjejen på Efvas butik förklarade för mig att det inte finns något "vittguld" utan att allt guld från början är rött och att det sedan "doppas" för att bli "vitt". Det betyder med andra ord att om man har en ring i "vittguld" så slits det av med åren och man måste (vilket är upp till var och en...) "doppa" den för att behålla den fina ytan. Låter det krångligt? Det tyckte jag så jag valde därför Dolce Vita Pink med röttguld för att slippa allt "doppande" .

Nu när ringen är köpt så har jag inte ångrat mig en enda sekund,den är UNDERBART SAGOLIKT vacker!

//Carola

• Svar på tråden Slipp allt "doppande"...
  • EhjärtaK = sant

Om man är intresserad av att ha en vittguldring bör man kontakta en guldsmed! Seriösa guldsmeder använder vittguld med minst 14% palladium - och då behöver de INTE rodineras/doppas utan behåller sin färg år ut och år in.

Det är tråkigt att expediter i guldsmedsaffärer ger fel information, men de kanske bara är okunniga?!

Hursomhelst är det kul att du (TS) är nöjd med din ring! .

• emmael

Detta har diskuterats tidigare här på BT, och det är inte helt sant att det blir så mycket krångel med vitguld. ;) Det är helt sant att en del ringar är ytbehandlade, dvs man rhodierar guldet. Detta är en yta som nöts ner efterhand (ca 1 år) och måste göras om. Billigare ringar brukar ha vanligt guld under rhodieringen, vilket gör att de blir flammiga och fula när de blir äldre.
    Andra vitguldsringar (som våra) är dock inte rhodierade men har en palladiumhalt som gör ringarna tillräckligt vita. 14% är tillräckligt för de flesta. Ringarna blir inte lika vita som silver, utan har en "guldglans" och blir i vissa ljus lite grå - men jag tycker att det har sin charm. Hade jag velat att det skulle se ut som silver hade jag valt silver!
    Förr använde man nickel, vilket gjorde guldet ännu vitare. Det är förbjudet idag, det är därför man har gått över till palladium.
    Det är en hel vetenskap detta, men jag satte mig in i det när vi letade efter ringar.

Jag tror dock att din ring var jättefin, Caan, så det blir säkert bra ändå!

• emmael

oops, "EhjärtaK = sant" hann först ;)

• Caan

Hmmm...intressant... är du guldsmed? Om det är så som du säger... så håller jag med om att det är beklagligt med att de ger felaktig information!

Jag som kund förutsätter ju naturligtvis att butiksbiträdet vet vad hon talar om... speciellt när det är i Efvas butik och ringen kostar det den kostar....

Märkligt då de sa samma sak på NK där jag först var och tittade på ringen innan vi köpte den...? Hur som helst är jag jätteglad att vi köpte den ringen som vi köpte! Och att jag valde bort "doppandet" .

• emmael

Nej, jag är inte guldsmed, jag bara surfade runt en massa och läste när vi skulle köpa våra ringar :D
    Det kan ju vara så att just den ringen som du ville ha inte hade så hög palladiumhalt utan var rhodierad. Det skulle förklara varför två expediter sa samma sak.

• Caan

Jag har svårt att tro att en ring för 16 000kr skulle vara rhodierad.... men det kanske var för att vi även disskuterade min förlovningsring och att jag var inne på att "förvandla" den till vit ist för röd...?

Men båda biträdena pratatde om att man inom sinsom tid kommer bli tvungen att lägga på ett nytt lager på Attling ringen med (iof så sa de inte hur ofta), men att det skulle det nötas då man arbetar mkt med händerna och att det då slits mera.

Nåväl, jag är absolut ingen expert på detta område, så jag slutar här. Jag slipper iaf doppandet med min förlovningsring.... .

Tack för all info!

//Carola

• Stjärna

Det stämmer som emmael säger, och jag tror faktiskt att en designad roderad vitguldring kan kosta 16000kr.

Min mors vigselring ligger över palladiumgränsen och den har inte behövts doppats en enda gång, de har varit gifta i 25 år och den ser ut som ny. Den är inte alls lika repig eller matt på något sätt som hennes väninnors ringar av rött guld.

• Pernilla 25

Min förlovningsring är i vittguld och den är 5 år gammal och den ser ut som när jag/vi köpte den, har inte behövt göra ngt med den.

• Pernilla 25

Var inte meningen att du skulle ta illa upp , jag har kanske bara haft tur.

• Meddelande borttaget
  • lij

Ja där ser man vad Efva Attlings vitguld har för kvalité! När det gäller smycken, precis som allt annat, är det inte bara kvalitén som avgör priset.

Vad gäller guld så är det sant att guld i sig (24 karat) är rött/gult. Sedan blandas det med olika metaller för att få olika färg. Det kan också rodieras för att få ett vitt blankt ytlager. Men det behöver inte vara så att vitguldet under rodieringen är gulaktigt, även vitguld med mycket palladium rodieras ibland för att det ska bli riktigt blankt.

• EhjärtaK = sant

Caan:
    jag är inte heller guldsmed, men har letat information på nätet samt varit i kontakt med en guldsmed (när vi beställde våra förlovningsringar). Det här problemet med "doppning" har även varit uppe på Plus.
    Så jag tycker du gjorde ett jätte bra val när du tog röttguld i detta fall! Det kan säkert vara bra kvalité på din ring, men det är nog även märket som du får betala för också....tyvärr.

Om man köper ring hos en guldsmedsaffär så är det oftast rodinerat guld - och det är ju bra att expediterna informeras om att man måste lämna in den för omrodinering varje år (de har säkert blivit nogrannare sedan detta var uppe på Plus ). MEN, om de påstår att detta gäller för allt vittguld så har de som sagt fel. Men det är klart; de vill väl inte förlora sina kunder till guldsmeder - och låter därför bli att säga hela sanningen (eller så är de som sagt okunniga).

• StinaS

Efva Attlings saker är snygga men de har ett grymt överpris. Jag går silversmideskurs hos en som varit guldsmed i 30 år och som har en mästartitel dessutom och hon tycker väldigt illa om Attlings saker just på grund av kvaliten. Eller bristen på den.

Det man betalar för är nog mest design och så namnet. Hon har ju verkligen lyckats i sin marknadsföring. Men sedan skall inte förnekas, igen, att hon i flera fall har lyckats väldigt bra med designen.

• Lisa1

Hej!
    Jobbar i en guldsmedsbutik och vad gäller rhodiering av vigselringar så kan man inte generellt säga att de skall "rhodieras varje år". Det är väldigt individuellt hur stort slitaget är på ringarna, men en ring med raka tvära kanter (som Attlings ofta är) slits fortare än en med rundade kanter, och då får man naturligtvis rhodiera med jämnare mellanrum.

Stjärna, palladium är en mycket mer tålig (och hårdare) metall än både rödguld och vitguld, men så kostar den ju också mer. Därav skälet att den hållit sig så fin !

Svar på tråden Slipp allt "doppande"...