• Jema

Boka kyrka. Hur går man tillväga?

Vi tänker boka kyrka inom kort. Men jag går och drar på det eftersom jag inte vet hur jag ska göra?!

Vem ringer man till?
    Vad säger man?
    Vad bestämmer man?
    Kan man avboka kyrkan?
    osv

Som ni ser så har jag tusen frågor!

Tack på förhand!
    Jema

• Svar på tråden Boka kyrka. Hur går man tillväga?
  • stressad brud

man bestämmer datum, och ja det går att avboka! kolla om församlingen har en hemsida, annars kan du ringa sekreteraren!

• Jenny i England

Jag har mailat församlingen och har ännu inte fått svar, över en vecka sedan
    Så jag måste nog ta att leta upp ett telefonnummer.

Kan man välja präst?

• stressad brud

jag tror att om man vet någon speciell präst i församlingen så kan man välja honom/henne (om inte den prästen av någon anledning inte kan den dagen) annars så får man en präst, och trivs man inte med honom/henne så kan man byta!

• Jema

Tack för ditt svar!
    Ska ta mod till mig och ringa imorgon.

Kanske ska jag skriva ner en del frågor och lite "stödord", så jag inte gör bort mig totalt?!

Jema

• Callimillae

Ring pastorsexpeditionen. Boka vigseldatum, kyrka och präst. :)

• Jema

Tack!
    Hur vet man vilken präst man ska ha då?
    *skäms*

Jema

• Ladykaw

Vi bokade ett datum (ganska långt i förväg)och då sa de att de fick se vem som skulle jobba den dan. Så om man inte önskar någon särskild så får man nog bara en tilldelad. Jag tycker också det är läskigt att ringa såna samtal. Det får sambon göra... Lycka till!

• drea

Vi ringde pastorsexpeditionen och bokade. Prästen fick vi inte välja utan det blir den som är verksam under sommaren, hoppas han är ok, ska träffa honom i helgen!

Vissa kyrkor kan man inte boka förrän tidigast ett år i förväg. Vå kyrka måste vi betala för att få använda den, och de måste ha betalningen senast en månad innan.
    Kolla även om kantor ingår, för det gör det inte för oss!

• Elin1

Men, det är ju bara att ringa och boka kyrkan?!!

Hur svårt kan det vara?

• okt2006?

Elin1: alla kanske inte är lika sturska som du och tycker det är jobbigt att ringa.

• Jema

Elin1
    Tack för ditt härliga, trevliga och hjälpsama svar!

Till alla er andra hjälpsam som svar i tråden, så kan jag berätta att jag nu har kontaktat dom och vi ska boka kyrkan innan imorgon.
    Tack!

Jema

• Hjärtelycka

drea:

Har ni skaffat egen kantor?Vad kostar det?
    Vi står i valet och kvalet att skaffa "egen" präst och kantor eller att använda oss av den som finns där under juli månad (endast). Vi har undrat lite hur mycket det kan tänkas gå loss på....

• Miss Sofie

Jag har en fraga:

Kostar det att gifta sig i en kyrka? Isf hur mycket? Det kanske ar en dum fraga, men jag trodde att det var gratis. Ar jag lite for naiv?

Om man inte vill gifta sig i en kyrka, utan pa en herrgard eller utomhus, hur gor man da? Maste man boka en prast genom en kyrka eller vart ska man ringa? Ar det nagon som vet?

• Bossepräst

Några rader till svar...
    Att gifta sig i Svenska kyrkan är GRATIS,
    även om man gifter sig på en plats där man inte bor. Det clearas mellan de olika församlingarna.

MEN - om man skulle vilja ha annan präst/kantor än den som normalt tjänstgör i en viss kyrka, får man vara beredd att betala.
    Det finns ingen bestämd taxa för sådant -
    det beror lite på avstånd, hur mycket tid som måste läggas ner etc.

OBS!Brud eller brudgrum måste förstås tillhöra Svenska kyrkan...

• Miss Sofie

Bossepräst

Jag tillhor svenska kyrkan men inte min kille, han ar engelsman. Kommer det vara ett problem?

Och om man inte vill gifta sig i en kyrka, utan pa en herrgard eller utomhus, hur gor man da? Kan man "hyra" en prast? Gor man det genom en kyrka eller vart ska man ringa? Ar det nagon som vet?

• Bossepräst

Hej miss Sofie!
    Inga bekymmer att Din blivande man är engelsman.
    När det gäller att hitta präst, skulle jag rekommendera er att i första hand kontakta
    den församling som ligger närmast platsen där ni ska vigas. Då brukar en präst kunna ställa upp och göra det "i tjänsten".
    Tar man en präst från annan plats, får man
    ersätta honom eller henne. Ju längre en präst får åka, desto svårare kan det vara att hitta någon som har möjlighet att ställa upp...
    Lycka till!

• Miss Sofie

Hej igen,

Bossepräst
    Tack sa jatte mycket for ditt svar!! Det hjalpte, har varit valdigt forvirrad ang det har. Tack igen! :)

• Karin78

Ja, det kan kännas lite ovant att INTE betala för något särskilt mitt i all bröllopshysteri

Svar på tråden Boka kyrka. Hur går man tillväga?