Gifta sig en söndag?
Är det någon speciell veckodag som anses som "bröllopsdag" eller spelar det ingen roll? Vi har inte satt datum än men jag skulle vilja gifta mig 1 oktober 2006 men det är en söndag. Har det någon praktisk betydelse tror ni?
Är det någon speciell veckodag som anses som "bröllopsdag" eller spelar det ingen roll? Vi har inte satt datum än men jag skulle vilja gifta mig 1 oktober 2006 men det är en söndag. Har det någon praktisk betydelse tror ni?
Det vanligaste är väl att gifta sig på lördagar, men jag tror att det går bra vilken dag som helst. Många har ju ett speciellt datum som de vill gifta sig och då får det ju bli den veckodagen som det inträffar på.
Beror på
Man kan visst gifta sig på en söndag men då finns det risk att folk inte kommer för då kan de inte dricka om de ska jobba dagen efter.. Tar de ledigt dagen efter så blir det inga problem
Klart man kan gifta sig en söndag om man vill, vi gifter oss en fredag! Sen att folk inte kan komma för att de ska upp och jobba dagen efter och inte kan dricka alkohol???
Man tackar väl inte nej till ett bröllop för att man inte kan dricka för att man jobbar dagen efter? Då låter man väl bli och dricka så mycket om man nu blir väldigt dålig av det så man inte kan gå och jobba!
Gud vilken hemsk mening! Men jag tror att ni förstår ändå!
De flesta gifter sig nog en lördag för att folk ska slippa ta ledigt och kan sova ut dagen efter. Man lägger trots allt ofta ut ganska mycket pengar på en bröllopsfest och vill inte att den ska ta slut allt för tidigt. Men visst går det nog bra att ha bröllop på en söndag. Kolla bara med kyrkan först. Vi var på ett bröllop på en söndag men då hade brudparet ordnat det mer som ett lunchbröllop som var slut vid 17.
Och VARFÖR måste man dricka på ett bröllop??? Har man bröllop på en söndag kanske man inte har tänkt sig en hejdundrande fest heller?
Möjligen att det blir sent och att man kan bli lite trött dagen efter vare sig man har druckit eller inte. Men man kna ju ha ett lunchbröllop på en söndag. Det är ju jättebra.
Tack för råden! En del nämner lunhbröllop, vilken tid brukar man ha själva vigseln då?
osse
Runt 11-12 ungefär....
För lunchbröllop bör nog vigseln vara någon gång mellan 11 och 13.
hej ts,
vi gifter oss den 2 oktober 2005 som är en söndag. Vi tycker det är en jättebra dag. Kolla bara med kyrkan innan eftersom söndagar är "Dopdagar" och en del kyrkor har bokat in dop på denna dag och tar inte mot bröllop.
Vi bokade kyrkan 10 månader innan men de ringde i alla fall förra månaden och sa att det inte giskk för på söndagar var det dop. Medan jag fick ett anfall och trodde jag skulle dö tog min sambo det lungt och frågade om det var någon som bokat dop då och eftersom det inte var det gick dom med på att ha bröllop i alla fall den 2 oktober.
Vi fick dock skjuta fram vigseln till klockan 15,00 för att högmässan var 17.00.
Ring och hör.
Lycka till!
Tänkte bara tillägga att jag också ska gifta mig på en söndag, närmare bestämt den 31/7! Känns helt ok, då är det på dagen exakt tolv år sedan vi träffades....
Jag har bara en fråga till er som gifter er på en söndag. Hur gör ni med middag/fest. Har alltid undrat det. Lycka till med era bröllop!
RoseNadie:
Vi kommer att ha middag och band efter vigseln. De flesta har rest 90 mil och kommer att vara lediga dagen efter i alla fall. De andra har faktiskt varit gulliga och tagit ledigt.
Så vår bröllopshelg ser ut så här:
Fredag, lugn kväll då alla rest hela dagen.
Lördag samkväm, smörgåstårta och skumpa hemma hos oss på dagen, sedan följer de som vill med ut och äter.
Söndag, vigsel, dans och fest.
Måndag, SOVMORGON!!!
Sen reser i hel del med oss på onsdag morgon till turkiet.
Hej!
Jag har nog haft vigslar alla veckan dagar, men lördag är naturligtvis vanligast.
En söndag fungerar väl också - då är ju de flesta ändå lediga.
Det beror väl på om ni har många långväga
gäster, ev övernattningar etc.
Men allt är möjligt!
Lycka till!