• Jupiter2

Björkar

Hur får man tag på små björkar? Skulle vilja ha ett par björkar vid ingången till festlokalen...

• Svar på tråden Björkar
  • snartgift

Ut i skogen och gräv :) Det brukar ju finnas "bebisplantor" lite här och var i skogarna.

• Jupiter2

Jo, men det brukar inte vara så lagligt att göra det. Är uppvuxen på landet och där kunde man göra det, men inte här va?

• Tant Pernilla

Du bör väl fråga markägaren innan du sågar ner småbjörkar i skogen, men ofta så räknas ju den typ av björkar som man lövar med som sly, så det borde inte vara så svårt att få lov att ta några stycken.

• snartgift

Det är så mycket som inte är lagligt idag ;) .

Vill man vara riktigt laglig får man väl åka till en plantskola och köpa plantor.

• f.d. Svart brud

Björk växer som sly på många ställen. Det är bara att gå ut och kapa och binda upp dem vid ingången. Inte en käft kommer bry sig. Ställ björkarna i varsin hink eller stor snygg kruka med vatten. De håller sig i flera dagar så.

• snartgift

Precis svart brud! Det är ju det jag menade!

Om man klipper av grenar och binder upp det dagen innan, vet du om de håller till dagen efter? Utomhus då.

• siouxie

tyvärr verkar det inte som att björksly är så vanligt här nere i skåne.. det känner jag nu när det närmar sig o vi vill "löva" ingången..

Men över lag kan man säga att det inte är bara att sno vart som helst, man måste alltid fråga markägaren. Men är du snabb så... *s*

• snartgift

siouxie Snabb måste man vara hihi!
    Jag ska själv ut och knycka lite
    men jag ska nog klippa grenar som jag ska klä stolparna med vid ingången till vår lokal. Möjligen sätta i lite ballonger och så.

• siouxie

ja själv vet jag inte vart jag ska hitta.. visserligen har vi en jättebjörk på tomten, men det är inte samma sak.

• snartgift

Ut och kör och kolla lite.
    Stanna där det är läge
    Ha med sopsäck!

• f.d. Svart brud

snartgift

om de får vatten så håller de garanterat, annars kan de nog se lessna ut dagen efter. Björkar är törstiga träd.

• snartgift

f.d. Svart brud Ok. Tack för svaret! :D

Svar på tråden Björkar