• Bröllopstokiig

Stek, kall eller varm?

Vi funderar på att servera stek av något slag. Nu undrar jag hur man rent praktiskt ska lösa det. Det vore ju skönt om man kunde steka klart dem i förväg och sedan ev. värma upp dem innan de skall ätas. (vi har ingen kock eller cateringfirma utan tänkte förlita oss till bekanta som snällt ställer upp i köket med servering o. dyl.)Jag är inte jättebra på det där med mat, kan man värma upp stek utan att det blir torrt? Ska man ha varm stek och steka den direkt till middagen kan det ju vara svårt att beräkna tiden. Kall stek kan man servera det? Är det någon som har erfarenhet eller kunskap som kan dela med sig av den??

• Svar på tråden Stek, kall eller varm?
  • Bröllopstokiig

Jag tycker att kall stek(skinkstek alt slottstek) är underbart till varm potatis och varm sås.
    Varför inte fixa stek nu och testa själva ?

• Bröllopstokiig

Min erfarenhet är att steken gör sig bäst kall om den tillagas innan. I vilket fall som helst måste den svalna innan du skär upp den. Det är svårt att skära en varm, det ramlar lätt sönder och saften rinner ur. Risken är ju att den blir torr om du värmer den igen. Men visst går det att värma på den om du skulle vilja det. Men då skulle jag rekommendera att du skar den först och la upp på fat, ev. också droppa på lite sky för att den inte ska bli torr. Hoppas detta kan hjälpa dig lite.

• Bröllopstokiig

Tjälknöl passar utmärkt kall, tror inte ens att man brukar äta den varm. Tillsammans med sallad och potatisgratäng så tror jag det skulle bli en utmärkt bröllopsmåltid.

Har inte provat så många olika stekar men skulle tippa på att de också skulle gå att servera kalla tillsammans med varm sås och potatis.

• Bröllopstokiig

Håller med föregående talare.
    Tjälknölen är inte bara god. Den är så enkel att tillaga för den sköter sig i princip själv. Kan serveras med kallt (potatissallad) eller varmt (potatisgratäng).
    Rekommenderas verkligen!

• Bröllopstokiig

Tjälknöl = succé på alla partyn!!

• Bröllopstokiig

Tjälknöl är ett överlägset sätt att laga till stek i förväg tycker jag. Gör den gärna på lammstek, ni gifter er mitt i "lammsäsongen!

• Bröllopstokiig

Har ni tillgång till älg eller rådjur så är det jättegott att göra tjälknöl på!

tjälknöl är enkelt men det tar ett dygn...
    det går bra att göra både på färskt och fryst kött (1-1½ kg BENFRITT! gärna frampart e dyl)
    sätt ugnen på 75 grader ställ in steken, i en långpanna eller ugnsfast form, i 8-12 timmar (över natten) (köttet ska vara 65-70 grader innuti)

lag: 1l vatten 1 dl salt 1 msk socker 1 msk viltkrydda - koka upp så sockret och saltet smälter- låt svalna ngt

lägg steken i dubbla plastpåsar häll på lagen, knyt ordentligt! låt ligga ca 5 timmar
    skiva tunnt( fråga i din mataffär eller på restaurang om de kan hjälpa till med skärmaskin)

servera tex med en varm svampsås (Bongs vilt och svamfond är toppen till såsen) eller en kall sauce verte

Svar på tråden Stek, kall eller varm?