• Lily75

Gravid och överviktig?

Jag undrar om det är någon här som varit gravida samtidigt som ni är överviktiga? Då menar jag inte några kilo, utan ganska många.

Jag är 175 cm lång och väger runt 130 kilo. Jag planerar inte att bli med barn förrän om cirka tre år, men 100 procent säker kan man ju aldrig vara. Jag ska satsa på att gå ner i vikt både för min egen hälsas skull och mina eventuella barn. Men om jag mot förmodan skulle bli gravid innan jag gått ner i vikt så är jag orolig för hur min kropp ska reagera. Tror ni kroppen orkar med en graviditet? Är det en stor fara för barnet?

Jag brukar fundera på dessa saker, vilket gör att jag alltid är extra säker när jag och min sambo har sex. Jag lämnar inget åt slumpen.

• Svar på tråden Gravid och överviktig?
  • Pigelina Pink

Hej!
    Jag tror att det är olika beroende på hur din kropp "mår"! Men min kompis,hon är en del kortare än vad du är å hon väger som du..å hon ska nu ha sitt andra barn å hon hade inga problem alls! Så det är nog rätt olika tror jag!..=)

• Frango

En nära vän till mig som också är överviktig fick rekomendationen från sin läkare att först gå ner i vikt.
    Enligt läkaren så är det absolut inte bra att vara gravid med en kraftig övervikt.

• Lily75

När jag senast var hos läkaren hade jag inget fel på hjärtat, hade bra blodtryck och de tester som togs var bra. Men som sagt, det betyder ju inte att det kan ändras om man blir gravid.

Jag har ju inte tänkt bli gravid nu, ville bara ha lite information och erfarenheter från er andra. Man kan ju aldrig vara 100 procent säker på att man inte blir gravid.

• vixen not a tramp

Har hört att det är svårare att bli gravid om man är över- eller underviktig.

• loisa

Tror att största problemet om man är överviktig är att man riskerar få ett stort barn, och det är inte så himla kul att föda fram. Kan bli en del komplikationer också, exempelvis kejsarsnitt och så där. Men om någon skulle bli med barn samtidigt som man har en del övervikt, kan man bli remitterad till dietist för att se över vilka kostvanor som är vettiga under graviditeten. Man ska ju inte banta då....

• Swing

Lily75:
    Jag gick tillfälligt upp i vikt under ett par år(småbarn, jobb, tungt lass att dra =tröståt). Gick ner med Viktväktarna för 5 år sedan. Visserligen bara ca 16 kg (skulle vilja gå ner 3 till, men det blir inte av). Väger nu 3 kg under vad jag gjorde förut. Viktminskningen förändrade mitt liv på ett mycket positivt sätt!

Tänk på att övervikt och graviditetskilon i kombination inte är bra för kroppen (bristningar osv). Samt att om du är lättare och rörligare går det bättre att ta hand om er framtida baby.

Gör något åt din vikt NU och du kommer inte att ångra dig!!! LYCKA TILL !!!!
    STOR STYRKEKRAM!

• brudkronan

Risken för graviditetsdiabetes ökar när man är kraftigt överviktig, precis som man ALLTID lider högre risk att drabbas av diabetes när när man bär på för många kilon, gravid eller ej. Diabetes är en sjukdom som kan innebära väldigt tråkiga komplikationer i längden. Trösten är väl att viktnedgång VERKLIGEN minskar risken för att drabbas av diabetes radikalt, varje kilo räknas och gör skillnad i det sammanhanget. Mitt råd till dig är väl att du går till din läkare och ber honom göra en riskbedömning rörande graviditet utifrån just dig och dina värden, så kan du kanske få lite ro i sinnet och få fakta att fundera över istället för bara ogrundade orosmoln.

• Leone

Det ar svarare att bli med barn om man ar overviktig (aven om manga forstas lyckas anda) och storre risk for missfall tyvarr.

• Jonnes brud

Om man får hjälp av en dietist och/eller läkare att lära sig äta rätt - inte banta, det är något helt annat - så kan man säkert gå ner i vikt trots att man är gravid. Så länge du äter nyttiga saker så tillgodogör sig barnet det han/hon behöver och att du blir av med övervikt mår säkert både du och ett eventuellt barn bra av. Rör på dig också, tänk på att det är ansträngande att bära och föda barnet, det kan ju ta sina timmar. Det gäller att träna som inför ett maratonlopp . Lycka till!

• Tant Pernilla

Jag har nyss fått barn och jag vägde lite över 100 kilo när jag blev gravid, jag är 172 cm lång. Jag hade inga problem att bli gravid, konstigt nog.

Barnmorskan sa åt mig att försöka att inte gå upp för mycket i vikt under graviditeten och det lyckades mycket bra. Jag var bara sugen på nyttig mat och gick totalt upp 10 kilo som jag faktiskt gått ner redan, bara dryga veckan efter förlossningen.

Jag fick inga hudbristningar, men det sägs vara mest hormonellt betingat och dessutom är det visst vanligare att yngre än äldre kvinnor får det. Jag har förstås en lite sladdrig mage kvar, men den hoppas jag ska försvinna om ett tag.

För din egen skull är det säkert bra att försöka lägga om matvanorna redan nu. Du får räkna med att vara extra påpassad av mödravården som överviktig. Det är i alla fall min erfarenhet.

Lycka till!

• rosagoblinen

Nu måste jag bara dela med mig.....
    Är oxå modell större :)

Jag har en underbar son som jag fick för 2år sen. Jag hade absolut inga som hellst problem med min graviditet pga att jag var stor.
    Dock lyckades läkaren på MVC nästan förstöra min lycka genom att med andra ord säga att "jag var för fet för att skaffa barn".
    Hur man som läkare kan säga en sådan sak kan jag inte förstå men sagt och gjort enligt denne så skulle jag inte vara en bra mamma för att jag var stor!.

Eftersom jag vägde x antal kilo över en viss gräns så fick jag göra två diabeteskontroller, annars var det lungt.
    Kan oxå säga att min son var liten i storleken när han föddes jämfört med många andra barn på den avdelningen jag låg på.

Detta är mina erfarenheter av att vara modell större och skaffa barn.

Lycka Till

Svar på tråden Gravid och överviktig?