• Amris
    Äldre 6 Jun 21:51
    174432 visningar
    6 svar
    6
    174432

    Skillnad aftonklänning/balklänning?

    Jag är bjuden på ett bröllop där det står att man ska ha aftonklänning med ej balklänning? Vad är skillnaden?!? Jag hade en fin klänning när jag var tärna och tänkte att jag kanske kunde ha den, men den kanske är för "balklänningsaktig". Man vill ju inte vara FÖR uppklädd. Har någon bilder eller länkar där man kan kolla på typiska aftonklänningar?!? Skulle vara skönt att få ett litet hum så jag kan jämföra med klänningen jag har.

    Tack för hjälpen!!!

  • Svar på tråden Skillnad aftonklänning/balklänning?
  • discod­ivan
    Äldre 6 Jun 21:52
    #0

    det enda jag kan tänla på är att det inte ska vara för mycket puffkjol, annars ser jag ingen skillnad på afton o balklänning

  • discod­ivan
    Äldre 6 Jun 21:52
    #0

    tänka på ska det stå.....

  • Mrs W 2b
    Äldre 7 Jun 12:57
    #0

    Jag antar, precis som Discodivan, att de menar en lang klanning med snav kjol. Lite konstig kladkod tycker jag...

  • Ettolr­ach
    Äldre 7 Jun 13:01
    #0

    Aftonklännng=balklänning om man ska vara petig. En balklänning kan likaväl ha snäv som vid kjol, men är ju ofta uppsydd i material som siden, blank satin m m och kan ha broderier och andra detaljer som höjer finhetsgraden. Kännetecknande är att den ofta är "bar" upptill med bara axlar eller större urringning.

    Vad som menas är snarare långklänning vilket inte behöver vara aftonklänning och det kan vara enklare skärningarn, enklare material m m

  • Amris
    Äldre 7 Jun 22:02
    #0

    Tack så mycket för svaren!!! Ingen som har bilder?

  • Wed 27 Nov 2019 17:14
    #6
    Amris skrev 2005-06-07 22:02:10 följande:

    Tack så mycket för svaren!!! Ingen som har bilder?


    Här ser du exempel på aftonklänningar och här är några typiska balklänningar.


    Hoppas det hjälpte!

Svar på tråden Skillnad aftonklänning/balklänning?