• nenne1

Hjälp mot finnar??

Hej

Jag gifter mig på lördag och har de senaste dagarna fått fullt med små röda finnar på hakan. jag har alltid haft bra hud och jag har inte oroat mig för att få finnar till bröllopet alls. varför blossar det upp nu?? Finns det någon bra salva eller kräm som är bra som inte är receptbelagt? Har panikkänslor för detta och oroar mig för att hela ansiktet kommer lysa på bröllopet av finnar.

• Svar på tråden Hjälp mot finnar??
  • Jessica.K

Ibland (dock inte alltid) fungerar det att smeta på tandkräm över finnarna så att de torkar ut. Ett billigt tips. Värt ett försök kanske?

• M:et

Jaa du det var ju inte gott om tid för att göra ngt åt dem.. Oriflame har en jättebra täckcreme för finnar och "pluttror" och sånt. Kommer inte ihåg vad det heter nu, men det är i en liten blå ask med en liten pensel

• Jonnes brud

Tipset om att använda tandkräm har jag hört många gånger, men är det någon som har testat det och vet att det verkligen funkar?

• pickledpossum

Prova honung!
    (Jag är medveten om att jag propagerar för detta överallt...)

Det hjälper mig både mot finnar och mot torr hud, vilket är jättebra! Ofta kan ju acnemedel torka ut huden och det är inte heller så kul. Jag skulle kunna tänka mig att tandkräm torkar ut lite för mycket.

• melie

Tandkräm funkar ypperligt! Hade en enveten en som inte ville mogna. Inte förrän jag testade tandkräm försvann den!

• Jessica.K

Jag har även köpt Garnier Pure- Stylo Anti-Spot. En liten liten tup med en salva som ska torka ut finnarna. Funkar rätt okej faktiskt. Dock tycker jag att den var lite dyr... men är förhoppningsvis dryg :)

• Ostbågen

På mig funkar inte tandkräm alls. Använde det på några finnar på kinden några nätter, detta torkade ut min hud så mycket att jag blev helt röd och narig på kinden. Fick nog en allergisk reaktion eller nåt för det såg verkligen inte klokt ut! Tog fler månader innan jag fick ordning på den torra fläcken som blev.

Nu använder jag alltid en gel från Oriflame som jag gillar skarpt. Har glömt vad den heter men det är en grön tub, tror den heter "Spot control" eller nåt sånt. Tar bort mina finnar efter två nätter med gelen på.

• linslusen

Hej Hej !!
    Jag kan rekommendera Spot&Blmeish remover från Make Up Store 135:-
    Innehåller lite alkohol samt tea tree oil, den torkar ut finnar, samt hjälper KANON mot myggbett..

Lycka till :)

• TärnanMalin

Okej, var beredda för här kommer nog det märkligaste förslaget på länge...

Jag har blandhy och får finnar med jämna mellanrum. Ibland mer, ibland mindre. Den 25:e fick jag en hel del finnar (mens :S), och den 30:e hade de läkt någorlunda men de var fortfarande röda och lite inflammerade. Den 31:e hade jag en utekväll, drack en hel del (inte så jag blev stupfull men det blev många glas vin :) och dagen efter:

VIPS! Inga finnar, inga röda prickar!

Jag var bara lite torr (vilket jag inte brukar vara, blandhy som sagt) så jag smorde in mig med en fuktkräm. Och huden var finnfri och finfin!

Alkoholen torkade ut huden, vilket behövdes för min relativt feta hur, och därmed läkte finnarna helt.

Det låter konstigt, men för vissa speciella tillfällen så skulle jag, några dagar innan, verkligen rekommendera alkohol! Finnarna försvinner på ett nafs!

Men det som gör att de försvinner är för att huden torkas ut, så använd inte alkoholen som lösning så fort du får finnar (men det förstår du nog själv:).

Samma dag som du dricker alkoholen, så uteslut fett och snabba kolhydrater ur maten, och drick inte för mycket vätska - spara den till dagen efter alkoholen.

Detta låter helt galet, och jag låter som ett äkta internettroll men för din egen skull, lyd mitt råd för det funkar garanterat!

Lycka till på bröllopet :)

• Lina L

TärnanMalin

Jag har faktiskt också märkt att jag har väldigt fin och smidig hy dagen efter jag festat hårt... Konstigt hur det kan vara!

• emser82

Jag brukar tvärtom FÅ finnar när jag har druckit....

• loisa

Jag brukade ha perfekt hy dagen efter utekväll med mycket guiness!I början på nittiotalet hade jag stora finn-problem, men var också ute och festade en hel del, och drack då oftast Guinness. Men jag trodde det hade med B-vitamin att göra, inte med alkohol. Tänk vilka nyttigheter man lär sig här

• Callimillae

Zinksalva är bättre på mig än tandkräm, har provat båda. :)

Svar på tråden Hjälp mot finnar??