Rött vin till fläskfilé
med kantareller och smörslungad färskpotatis, vilket vin ska man ha till det?
antar det bör vara rött, vad rekomenderar ni??
/äpplet
med kantareller och smörslungad färskpotatis, vilket vin ska man ha till det?
antar det bör vara rött, vad rekomenderar ni??
/äpplet
Till fläskfilé kan man både ha rött och vitt vin. Surfa in på systembolaget.se det finns tips på hur ma parar ihop vin och mat där!
du kan nog ha båda sorterna, vissa dricker inte rödvin, medan de flesta säkert föredrar rött vin till fläskfilé. jag skulle föreslå att du pratar med någon på systemet. De brukar vara väldigt duktiga på att ge smakråd, annars kan ju även deras butiksrekommendationer vara något att gå efter. har du bestämt vilken prisklass, druva, ursprungsland och om du tänkt handla på systemet eller utomlands?
ha ha ha , det där blivande fru J, var rena grekiskan för mej *s*...
ska _jag_ välja druva och ursprungsland?? spelar det nån roll alltså (hmm.. så mycket kan jag om vin..)
Ska handla på bolaget så vi kan lämna tillbaka flaskorna som inte blir använda.
och så.. hur mycket billigare är "bag in box"? eller köper folk sånna mest för att de är godare?
När jag var 17 och fördrack mej på en kompis pappas hemkörda vin fanns varken "bag in box" eller en endaste tanke på vart druvan kommer ifrån *skäms lite*
Ska höra på bolaget, men alltid bra att ha litet namn i bakhuvudet när man står där
mottager tacksamt all hjälp!
/äpplet
Vi ska oxå ha fläskfilé och kommer att servera rött vin i första hand (eftersom det är kött), fast dricker man inte rött så får man självklart vitt. Jag själv föredrar vitt och kommer att dricka det...
För de insatta finns mycket att ta hänsyn till. Jag kan inte påstå att jag är särskilt insatt i det men en vän är det. Årgång är också viktigt för den insatte :) Ett visst år hade kanske ett visst väder som gynnade en viss druva, alla druvor elelr ingen druva. 2002 tror jag var ett bra vinår generellt :)
Personligen bojkottar jag vissa länder av politska skäl och köper gärna viner från vissa andra länder på grund av de positiva erfarenheter jag har fått av ett visst vin. Jag har börjat bli särskilt förtjust i italienska viner till italiensk mat. Passar ofta utomordentligt väl ihop. Min far dricker mycket vin från Chile, inte så dumt till fläskfilé faktiskt.
Ska du handla allt på systemet är det nog jättebra att fråga personalen, de brukar ha stenkoll och kan komponera ihop allt från dryck till huvudrätt som dessertvin och bruskål. Lycka till!
Jag vill tipsa om det australiensiska vinet "Lindemans" Både det röda och det vita är fantaskiskt goda. Det röda passar mycket bra till kött, och det vita är friskt och frächt. Finns på Bag in box, 3 l. för 215 :-
Sen kan man ju hälla upp på karaff om man inte gillar att hälla från boxen...
äppellunden: jag rekommenderar dig absolut att gå till systemet och be om råd. De är jätteduktiga på att rekommendera viner i rätt prisklass till rätt mat. Om du bara talar om menyn och hur mycket vinet får kosta så kommer du få jättebra vin.
Jag är ingen vinkännare, men däremot så är jag väldigt intresserad av vin. Jag frågar ofta om råd på systemet om vi ska ha kompisar på middag t ex. Det är STOR skillnad på att dricka ett vin som passar till maten och ett som inte gör det. Även om du inte tycker att det har så stor betydelse vilket vin som köps, så tror jag säkert att många av dina gäster kommer uppskatta att ni valt vin med omsorg.
Tänk oxå på att ett vin som du druckit en gång till en viss maträtt och som du gillade, kanske inte alls gör sig med en annan maträtt. Kryddor, speciella tillbehör som kanske sparris eller saffran gör att vissa viner går bort helt.