• Bröllopstokiig

Kul idéer som toastmaster?

Vi är två tjejer som ska dela på toastmistressuppdraget på en nära väninnas bröllop. Brudparet förväntar sig att vi spexar till festen, utöver att vi håller i tal, sånger, telegram etc.... Nån som har några kul idéer på bus/spex/lekar man kan utsätta brudparet för under festen??

• Svar på tråden Kul idéer som toastmaster?
  • Bröllopstokiig

En variant är att visa bilder från möhippa och svensexa med diabilder. En annan grej som jag var med om på ett bröllop var att i slutet av middagen fick alla gäster ett löst blad med text skriven till musiken "Pomp and circumstances". Många fick flaggor att vifta med, några hade ballonger och andra sköt serpentiner. Brudparet blev tillsagda att ställa sig på sina stolar under sången (som sjöngs till musiken från en medhavd bandspelare). En annan sak som jag sett på fler bröllop är att när gästerna slår i bordet med händerna (sker när brud eller brudgum besöker exempelvis toaletten) ska alla män/kvinnor på festen kyssa bruden/brudgummen på kinden. Detta bildar en lång kö runt bordet och brukar uppskattas av alla. Kanske kan ni använda något av detta? Lycka till!

• Bröllopstokiig

Tackar för Catarinas tips, tar gärna emot fler om någon har nåt kul på lager.....

• Bröllopstokiig

Helium är alltid skojigt!!

Vi fick på vårt bröllop komma fram till scenen vid dansgolvet och dra en lapp med en sång på. Sedan fick vi assistans av marskalk och tärna med att andas in helium från ett par ballonger. Sedan sjöng vi sången "Tycker du om mig? - ja,det gör jag.... till alla gästers stora förnöjsamhet. Man låter helsjuk, som Kalle och Kajsa Anka ungefär! Skitskoj!!!

• Bröllopstokiig

På ett bröllop vi var på, var brudgummen dansk. Där är det vanligt dels med kyssandet när ena parten går på toa men också att gästerna rätt som det är börjar skramla med besticken emot tallrikarna, då skall brudparet ställa sig på stolarna och kyssas. Det var många kyssar under den middagen. När sedan valsens tur kom dansade först brudparet tillsammans och gästerna närmade sig mer och mer tills paret inte kunde röra sig. Då lyfte killarna upp brudgummen, drog av honom skorna och klippte av strumptårna. Tjejerna klippte sig varsin bit från brudens slöja. Sedan fortsatte dansen. Kanske lämpligt att ha godkännande från brudparet.

• Bröllopstokiig

Det där med slöjan tyckte inte jag var någon bra ide. Jag för min del får låna min slöja av min blivandes mamma och den har vandrat genom generationer. Ett ex, är att ha utlottning bland gästerna och vinsterna är ex... Att få bjuda hem brudparet på videokväll, att få vara med på brudparets jul bak osv, man kan ha en vinst för varje månad för ett år framöver. Priset får vinnarna i en liten ram där man tex. sätter ett utklipp på en lussekatt och ett datum. Om man vill kan man fuska lite och fixa till vinsterna till brudparets näraste och käraste.

• Bröllopstokiig

Vår toastmadame gjorde en kul grej, hon framförde ett litet rim som presentation av varje talare, t ex:
    En som gillar att få fisken att nappa...
    Här kommer ett tal av brudens pappa...
    Gästerna och talarna skrattade gott åt hennes små rim!

• Bröllopstokiig

På vårt bröllop var gästerna tvungna att sjunga en bit på någon kärlekssång istället för att klinga i glasen när vi skulle kyssas. Var väldigt uppskattat

• Bröllopstokiig

Vi körde det "gemensamma talet" på ett bröllop, som vi hittade under "festspex" på www.bröllopsguiden.se. Det tyckte alla var skojsigt.

Fejkade telegram är ju en klassiker (att blanda in påhittade telegram bland de riktiga), brukar bli rätt interna skämt dock.

Ljussången, där man skickar runt ljus och sjunger är också en trevlig grej.

Hitta brudgummens ben - bruden får bindel för ögonen, brudgummen plus fyra, fem andra herrar ställer sig på rad med uppkavlat byxben. Bruden skall då känna sig fram till rätt kille.

Frågor - brudparet står rygg mot rygg och har en egen sko i en hand och en sko från sin partner i den andra. Ställ frågor som "vem städar mest..." etc. De ska då räcka upp den sko som motsvarar rätt svar.

Lämna ut lite gamla nycklar till fem, sex invigda killar och säg typ "att nu är det väl dags för dem som har extranyckel till bruden att lämna tillbaka den", varpå killarna lämnar fram nycklarna. Säg samma sak ang. brudgummen, men då blir det lååång tystnad tills brudgummens mamma lämnar en nyckel. Tokroligt.

Köp en sådan där ring med lotter och dela ut vid kaffet (precis som på pensionärsträffar). Dra senare några vinnare som exempelvis ska ordna en middag åt brudparet, fixa videokväll...etc. Eller tvärtom, att brudparet ska fixa något åt vinnarna.

Köp en fin flaska vin och en trä-låda. Be alla gäster att skriva en hälsning på en varsinn lapp. Lägg alla lappar i lådan och spika igen. Brudparet får sedan öppna lådan på sin första bröllopsdag och läsa lapparna...kanske inte så spexigt...men trevligt.

...tja, det var nog allt jag har varit med om (som jag minns..)

• Bröllopstokiig

Sången "Pomp and Circumstances" kördes på det senaste bröllopet jag var på. En riktigt mäktig avslutning på en lång och härlig middag.
    En annan idé är att ha ett stort paket med många mindre paket inuti. Man börjar att ge paketet till brudgummen samtidigt som man läser ett rim om att brudparet måste öppna. På paketet står det att brudgummen måste lämna paketet till kvällens chickaste brud(inte bruden förstås). När nästa öppnar är det ett nytt paket med nytt rim om att paketen ska lämnas vidare till exv kvällens snyggaste slips o.s.v. Till slut får bruden paketet och där kan det t ex ligga en gästbok eller ett personligt album.

Svar på tråden Kul idéer som toastmaster?