• Bröllopstokiig

Tips på att "lära" sig dansa vals !

Skall dansa vals på lördag! Tyvärr så är jag ingen höjdare på detta. Vore tacksam för lite tips vad jag skall tänka på ! Steg framåt ?, när svänga? osv

• Svar på tråden Tips på att "lära" sig dansa vals !
  • Bröllopstokiig

Hejsan!
    Jag är ingen höjdare på vals, har själv sökt folk här på BT för att dra ihop till en kurs nån kväll eller helg men fick ingen respons...

Vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig via datorn... Som du säkert vet går vals i tretakt och de tips man brukar höra är att i början när man övar tänka.

Ett, två, tre. Ett, två, tre osv
    eller
    Tung lätt lätt osv
    eller
    Lång lång kort

Detta innebär då att du startar med höger(som kvinna jag väljer att bara beskriva mina egna steg och för män blir det sedan tvärt om) fot och tar ett normallångt steg till sidan för att sedan flytta vänster fot till höger och sedan göra ett steg på plats med höger.
    Efter det börjar det om från början fast då med vänster så att det hela tiden blir varannan fot enligt ovanstående.
    Under tiden rör man sig i en liten cirkel medsols smatidigt som man rör sig runt i rummet motsols (fattar man nå´tt av vad jag menar?) Det är mannen som för och bestämmer på dansgolvet (någonstans ska väl han också få bestämma ;))

Detta är den enkla varianten som man brukar få lära sig i skolan på gympa lektionerna. sedan finns det olika sorters "riktig vals" tex wienervals (hur stavas det) man kan ha steg åt sida eller framåt bakåt (vilket min blivande tycker är den enkla varianten)eller snurrar då man "kliver" runt ett halvt varv på varje steg.

Vet inte om du blev nå´tt klokare eller om jag bara ställer till det.

Mitt tips är att öva lite hemma till musik och sedan på bröllopet låta bli att titta på fötterna, le och se glada och kära ut (för ni kommer vara jätte lyckliga) så kommer alla tycka att ni är jättevackra och dansar sååå fint!

Kram och lycka till!

• Bröllopstokiig

Det brukade gå danskurser på tv förut.. kanske är det någon som har något sådant inspelat? (Själv har jag en buggkurs inspelad.. men tyvärr ingen vals..)
    Se om du hittar nått. Kanske går det att köpa?

• Bröllopstokiig

Jag har hittat en valskurs på biblioteket: Utbildningsradions danskurser som lånas ut gratis! :)

• Bröllopstokiig

Thanx!!

Kristina:

Jag och min blivande har stapplat runt i lägenheten enligt dina instruktioner. Det var inte vackert, och efter att vi snubblat över hundarna flydde de ylande upp i soffan.

Fågeldansen eller Macarena känns som ett realistiskt alternativ....

;)

/Charlie

• Bröllopstokiig

Som tjej behöver du egentligen bara veta hur själva stegen ska vara, sida till sida, en två tre en två tre...osv. Sen är det bara att följa med kavaljeren som är den som för (dvs. styr dansen). Problemet är väl möjligtvis att din partner inte heller är van att dansa vals. Det bästa är nog att öva lite hemma innan för att inte känna sig alldeles osäker.

Om du absolut inte känner att du vill dansa vals så går det ju lika bra med en vanlig tryckare.

• Bröllopstokiig

Charlie, stäng in hundarna i annat rum. Fick vi göra med vår lilla voffe efter att hon också ville vara med och valsa (men mest hoppade på husse).

Jag lovar att med lite övning så går allting bättre. Vi var hopplösa förut men nu börjar vi komma så långt att vi åtminstone kan valsa med varandra. Hur det ska gå med andra jag måste valsa med (typ pappa) vet jag inte, men huvudsaken är att jag och min blivande dansar bra ihop!

• Bröllopstokiig

Jag har studerat vid ålands dansskola, så jag kan det här med vals. Min blivande dock är det värre med. Han är musikalisk och allt, men han blir att sacka efter! Jag är lite orolig för att dansa med honom, men att få dansa med min och hans pappa kommer att vara som en dröm eftersom de båda är duktiga dansare. Pappa och jag brukar göra susen på dansgolvet tillsammans! *fniss*
    Nu till min fråga. Hur är det riktigt? Först dansar man en vals med sin blivande och sen med? Min pappa ska spela brudvalsen, men kommer sedan att släppa dragspelet för att dansa med mig. Vem ska jag mer dansa med under den dansen?
    Ni som övar kan jag bara säga att ni ska lyssna noga på musiken. Det är egentligen väldigt lätt att dansa vals bara man slappnar av. Kan man grundstegen och slappnar av kommer det att gå jätte bra! Jag är bara lite nervis eftersom jag gärna skulle vilja göra lite extra som vi gjorde på dansskolan.
    *kram*

• Bröllopstokiig

Det ni beskriver ovan är nog vanlig vals och inte wienervals. Den är lite mer komplicerad har jag just lärt mig på danskurs i helgen. Där går man som i en fyrkant, börjar med vänstersteg bakåt, sedan högersteg till sidan och så ihop med vänsterben mot höger. Sedan tar man ett högersteg rakt fram och vänsterbenet ut till vänster, sedan högerfoten in mot vänsterfoten. Låter säkert mer komplicerat än det är.

Har försökt hitta danssteg på nätet, med bilder, men inte lyckats.

• Bröllopstokiig

Kristina:
    Jag har hört att vals är den enda dans då kvinnan ska börja med HÖGER fot!?

• Bröllopstokiig

VÄNSTER menar jag ju förstås...

• Bröllopstokiig

Jag har fått lära mig att damen alltid börjar med vänster fot i såväl foxtrot som vals.

• Bröllopstokiig

Ha, vad jag ljuger. Sorry, inte meningen. Givetvis har jag fått lära mig att börja med höger i foxtrot. Nu börjar jag nog bli rejält trött och vimsig.

• Bröllopstokiig

Fler som är förvirrade, märker jag... Ja,
    det här med dans är en hel vetenskap!
    /Anna

• Bröllopstokiig

*ler* Känner att jag måste få skriva ett litet inlägg som "gammal" danslärare. Det stämmer som ni säger att man får lära sig valsa från sida till sida i skolan....MEN.... om ni skall dansa vals på riktigt skall stegen tas framåt och bakåt. Om ni dansar skolvalsen blir det svårare att komma sig framåt på dansgolvet, slutar ofta med att alla valsar sig in mot mitten! (kan bli trångt)

Om ni skall valsa "rätt" så börjar damen med vänster fot bakåt i dansriktningen och mannen med höger fot framåt i dansriktningen. Man byter riktning i varje steg dvs, för båda parter gäller höger=framåt och vänster=bakåt! Gör ni sedan som beskrivet ovan och snurrar medsols i paret och motsols på dansgolvet så kommer det att se mycket stiligt ut och kavaljeren får det inte så svårt att hålla koll på dansriktningen etc.

Bara ett tips! Men herregud, sedan är det väl tanken som räknas med bröllopsvalsen, man behöver ju inte vara proffs direkt. *ler*

Kram på er, Petra

Svar på tråden Tips på att "lära" sig dansa vals !