• IronGirl

Vad äter dina katter?

Hejsan!
    Efter jul i år fick vi ta hand om två stödhemskatter, och de bor forfarande hos oss, jag har blivit lite överumplad av vad de båda tycker är gott:
    Kanelbullar
    Potatisskal
    Kokta potatis
    Marsipan
    Ostbågar
    Morötter
    Bröd
    Självklart äter de allt som kissar brukar tycka om som ost, skinka, korv, köttbullar osv.

Var faktiskt ganska roligt när den ena först börja slicka på kanelbullen och sen tog hela med sig så den kunde gå någonstans och äta dn ifred :)

Är det något annorlunda din katt äter?

• Svar på tråden Vad äter dina katter?
  • Titrania

Hm... Ostbågar, jordnötringar, majs, grönsallad, nachochips med ostsmak... ;)

• Darling1

vår katt är tyvärr jättekräsen och håller sig helst till sitt torrfoder eller tonfisken han får ibland... Men visst det finns ett par konstiga saker han gillar som: slicka smör ifrån smörknivarna & tomatsåsen som makrillarna ligger i men ej själva makrillarna!

Vi hade också en stödhemskatt för något år sedan och han åt precis allt... Tomater, kebab, peperoni ja allt som låg framme norpade han...

• IronGirl

Hehe, peperoni låter lite stark :)

• Titrania

Hm, glömde ju: Favoritmaten på somrarna är flugor, spindlar och spindelnät! Yummie! ;)

• Katten

Flygande mellanmal som flugor och fjärilar givetvis...men även pesto och vaniljglass.

• blivande fru J

Katter vet jag inget om. Däremot var min häst väldigt förtjust i jordgubbar, persikor, chokladrån och lösgodis, särskild de illgröna sura banden. jag måste säga att rånen och godiset var sånt hon åt på eget bevåg, inget som jag matade henne med.

Choklad ska man väl inte ge till något djur eftersom deras metabolism är långsammare än människans och teobrominet inte bryts ner tillräckligt fort.

• _koko_

Mina katter älskar dumlekola, vilket jag upptäckte en morgon när jag (dum som jag var) lämnat godisskålen framme kvällen innan... Hela vita soffan var full i chokladrester...

Sen dess har jag noga koll på vad jag lämnar framme, för jag vet också att choklad inte är bra för djur!

Sen älskar min ena kisse hårsnoddar, och inte bara att jaga, utan hon äter gärna upp dem! De är också superfarligt eftersom de kan fastna i tarmarna...

Annars är det (tydligen vanligt enligt den här tråden :)) majs, sallad, ostbågar, kanelbullar, köttbullar som gäller, och de mer allmänt vanliga: tonfisk, makrill i tomatsås, torsk etc.

Det roliga är att mina katter INTE gillar okryddat stekt eller rått kött som man serverar åt dem, men vad som helst som ligger på tallriken (som vi inte ätit upp vill säga), är GODIS! Måste vara det där "jaktmomentet"... :D

De gillar inte heller särskilt många sorters blötfoder, bara vissa med lax eller tonfisk.

Mina älsklingar... :)

• NokGroda

en kompis katt visste inget bättre än vindruvor?!

• f.d. Svart brud

-Alex är helgalen i gurka och bröd av alla de slag. Passar man sig inte, så hämtar han ner från bordet och springer iväg med det.
    -Johanna vill ha räkskal, broccoli och honung och dricka vatten i bidén eller handfatet.
    -Anton vill ha sån kattmat han inte bör äta (pga njursten), fisk är ok, (kyckling går bra att tigga, men inte äta) och han vill dricka vatten ur bidén.
    -Laban vill äta hela tiden och äter gärna kyckling.

Alla katter utom Laban är dessutom hemskt förtjusta att äta krukväxter och snittblommor, så det gäller att bara ha sånt som de ratar (typ brudorkidéer, svärmorstunga och benjaminfikus) och låsa in snittblommorna när man inte är i närheten...

• sjd

Sune verkar ju inte lika konstig längre, när jag hör era katters vanor/ovanor. :)

Han älskar bl.a gurka och majs, räkor (men dock inte kräftstjärtar) och dricker gärna ur duschslangen eller våra vattenglas.
    Han talar dessutom om för oss/mig, när han är hungrig och vill ha mat, eller om han vill att man ska sätta på kranen åt honom.

Har en teori om det där med stödhemskatter.
    Om jag har förstått saken rätt så är det såna katter som är omplacerade pga att deras tidigare ägare inte skött dem ordentligt eller inte kunnat sköta dem.
    Om jag har rätt så är min nästa tanke att om de inte skötts ordentligt så har de ätit allt de kommit över, bara för att få nåt att äta överhuvudtaget.

Men det är ju ändå lite gulligt att katterna äter kanelbullar :)

Svar på tråden Vad äter dina katter?