• Carma

    Kamp mot celluliter

    I samband med att sommaren närmar sig med blixtens hastighet vill jag starta en diskussion kring celluliter och hur man ska bekämpa dem.

    1. Din längd & vikt. (svara om du vill)
    2. Har du problem med "apelsinhud"?
    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket.
    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna"
    4. Har din mamma celluliter?
    5. Vad har du för tips för att bekämpa dem?
    6. Vilka metoder använder du idag?

    Information.

    Celluliter uppstår när bindväven, som håller underhudsfettet på plats, släpper. Bindväven är ett nät som det ?går maskor? i och då trycks fettet ut så att det blir ojämnheter på huden.
    Även män kan få celluliter, till exempel på magen. Celluliterna kommer med åldern och det enda som går att göra är att förebygga dem innan de kommit. Med det vanliga - sunt leverne och nyttig mat.
    Celluliter är en bindvävsdegeneration, som kan bero på att kroppens förmåga att göra sig av med gifter har försämrats.

  • Svar på tråden Kamp mot celluliter
  • Carma

    1. 166cm & 57 kg
    2. Ja, lite. Det syns när jag spänner musklerna.
    3. Min mamma har celluliter.
    4.Mina tips:
    Äta nyttigt, dricka mkt vatten, motionera, salta mindre, undvika kaffe & cigaretter, torrborsta morgon & kväll och därmed öka blodcirkulationen. Duscha med kallt vatten (det gör inte jag )

    5. Det finns en mängd olika mirakelkrämer som påstår att de kan trolla bort celluliterna trots att många är kristiska & säger att varken krämer eller kirurgiska ingrepp hjälper. Jag har provat en del krämer: allt från biotherm, clarins till nivea & loreal. Har dock ej använt de flitigt och ej heller torrborstat i samband med det... Just nu har jag Weledas cellulite oil samt är igång med torrborstningen & peelingen.

  • Carma

    Skulle tillägga att det syns celluliter på rumpa & baksidan av lår... när jag spänner musklerna.

  • Carma

    Hm, är alla tjejer här cellulitefria? Eller är ämnet helt ointressant i sig kanske.

  • Bride2B..

    1. Din längd & vikt. (svara om du vill)
    Jag är 164 cm (kort) och väger 63 kg

    2. Har du problem med "apelsinhud"?
    Nej inte än, men jag skäms så otroligt för den nu för tiden då jag fått massa veck förutom celluliterna

    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket.
    från en skala 1-10 har jag kanske ett problem på en 4,5 just nu.. kommer dock ökas inom kort då badsäsongen är här! *ångest*

    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna"
    Mestadels baksidan av låren och rumpan (halva rumpan nerifrån)

    4. Har din mamma celluliter?
    Ja, massor. Men hon har också fött 5 barn.

    5. Vad har du för tips för att bekämpa dem?
    Vet inte... jag har ju inte lyckats få bort mina även när jag tränade.. så jag kanske inte är den bästa på att ge tips.. Tror dockl inte heller på krämer och liknande!

    6. Vilka metoder använder du idag?
    Har gett upp i princip.. Det går inte at torrborsta de, inga krämer tror jag heller på... samt träning hjälpte inte ett sk*t, tror faktiskt jag fått mer när jag slutat träna! *sucka*

  • Carma

    Jag tror inte heller på krämer... DOCK använder ändå. Torrborstning är mer effektiv, tror jag.

    Jag förresten celluliter på rumpan. Inte så hur när sommaren är här.... Mamma har med för den delen.

  • H2O

    1. Din längd & vikt. (svara om du vill)

    178 cm, 63 kilo

    2. Har du problem med "apelsinhud"?
    Ja

    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket.
    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna"

    Lite på armarna och magen, mer på rumpan. Inget som syns om jag inte spänner musklerna eller gör nåt annat kostigt...ja ni fattar

    5. Har din mamma celluliter?
    Nix pix...Hon har dock ett icke-stillasittande yrke vilket jag har. Jag märkte direkt skillnad då jag började jobba på kontor, fick massor av celluliter direkt.

    6. Vad har du för tips för att bekämpa dem?
    Rör på er!!! Sitt inte stilla så mycket, motionera och se till att få vardagsmotion.
    Drick mycket vatten (obs, inte överdrivet!)
    Massera in hudkrämen.

    7. Vilka metoder använder du idag?

    Mina celluliter har minskat drastiskt (jepp, drastiskt!) sen jag började motionera minst 30 minuter om dagen (crosstrainer och vardagsmotion). Plus att jag gått ner 3-4 kilo vilket ju i sin tur har hjälpt eftersom celluliterna syns mindre då

  • H2O

    hehe... KoNstigt och inte kostigt ska det vara.

    En sak till som tips - Brun utan sol (eller riktig solbränna om man nu hinner det...). Gör att huden ser slätare ut tycker jag.

  • brudiår

    . Din längd & vikt. 1,68, 53 kg

    2. Har du problem med "apelsinhud"? Ja!

    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket.Om man använder skala 1-10, så 5.

    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna". Låren och bakdelen.

    5. Har din mamma celluliter? Ja.

    6. Vad har du för tips för att bekämpa dem? Har inga , inget fungerar på mig.

    7. Vilka metoder använder du idag? Tränar och masserar med ed sådan gummiborste och smörjer in, inget av det hjälper dock. Men jag vet att jag hade mindre celluliter när jag tränade flera ggr i veckan och åt bra.

  • Carma

    Brudiår,

    Det verkar som om celluliter har ingenting med vikt att göra. Du verkar ju väldigt smal.

    Bantar du kankse? Jag har hört att jojo-bantning är celluliternas bästa vän. Har själv jojobantat en del förut. Jag stor att det har bidragit mkt.

  • brudiår

    La_Beauty:

    Nej, jag bantar inte, har alltid varit smal och vägt lika mycket. På min mammas sida har alla tjejer i släkten celluliter och de är också smala och har aldrig bantat, så det är genetiskt antar jag....

  • Carma

    INFO:
    Cellulit är egentligen en bakterieinfektion i huden. Det är ett allvarligt tillstånd och kräver behandling med antibiotika. I dagligt tal menas med celluliter de gropar som beskrivs här i artikeln och som är normala och inte kräver läkarvård.

  • Carma

    Hittade bra info på iform.se

    Enad front mot apelsinhud
    Det gäller att attackera celluliterna från så många sidor som möjligt. Om du äter sunt, motionerar, masserar huden och skämmer bort den med krämer, har du stora chanser att vinna matchen.

    1. Motionera regelbundet
    Ju mer du använder dina muskler, desto mer stramar du upp vävnaden i huden och desto mer fett bränner du av.

    Celluliternas värsta fiender är trappor, trappmaskiner, cykling, snabba promenader i kuperad terräng och alla former av vattengymnastik. Jogging i stusshögt vatten är ytterst effektivt. Tänk på att en halvtimmes träning i havet eller i poolen motsvarar två timmar på landbacken.

    Generellt sägs det att måttlig och tät motion är mer effektivt mot celluliter än ett stentufft träningspass då och då. Be eventuellt en träningsinstruktör i gymmet om ett träningsprogram som fokuserar på just det område där du har apelsinhud. Uppdatera träningsprogrammet så att du har koll på framsteg och förbättringar. Det är då det börjar bli roligt!

    2. Ät sunt
    Ät fettfattigt och massor av fibrer. Frossa på frukt och grönsaker. Med andra ord: ät sunt. Be en kostexpert att hjälpa dig lägga om din kost eller få inspiration på iform.se.

    Drick mycket mer vatten än du orkar - minst två liter om dagen. Inte för att vattnet påverkar celluliterna utan för att vatten mättar och därför är en god medspelare om du vill hålla den slanka linjen.

    3. Skäm bort huden
    Celluliterna försvinner inte om du inte använder dina muskler och äter sunt, men om du redan gör det så kan det ju nu vara dags att sätta in den tredje stöten mot den apelsinskalsliknande huden: Skäm bort den! Det är förvisso ytbehandling som inte direkt påverkar fettcellerna, men det kan hjälpa till att göra huden läckert mjuk och därmed släta över groparna.

    Torrborstning av huden med en hamphandske eller gammaldags nypmassage tills huden hettar kan på sikt ge resultat. Och ge huden en anticellulitkräm eller en bodylotion att arbeta med.

    Och om du röker - sluta nu! Rökning gör huden mindre elastisk och spänstig.

    Celluliterna försvinner inte om du

    bantar utan motion:
    Utan motion gör rätt kostvanor ingen nytta. Tvärtom framträder groparna mycket tydligare.

    enbart får en fettsugning:
    Oavsett vad vissa experter hävdar så hjälper inte en fettsugning. Fettcellerna kanske syns mindre ett tag men groparna kommer tillbaka. Var så säker!

    enbart använder cremer:
    Anticellulitcrèmer kan kanske ge en hud som ser fastare och slätare ut men celluliterna tar de inte bort.

  • Carma

    Jag har egentligen lite celulliter. De har just börjat synas. Men min mamma har mkt & då är jag rädd att jag också kommer få det. Hon väger mkt mer iofs.

  • *tildis*

    Jag är 164 cm och väger 55 kilo. Jag motionerar regelbundet, är noga med vardagsmotion, äter SUNT, masserar huden, använder cellulitkräm, torrborstar ibland (har så tunn hud så det gör Ont!)..... inget hjälper.... Dock har huden blivit fastare och mjukare av en kräm som heter Lycolene. Bäst hittils!
    Min mamma har fullt med celluliter. Har fått hela hennes kroppstyp. Dock väger hon typ 20 kilo mer än mig.

    Jag har dessutom nån konstig "klump" i höger skinka. Den gör ont ibland. Vad tror ni det kan vara??? Jag har fått för mig att det är nån muskelknuta eller nåt. Ser inte fint ut och är obehaglig. Vad tror ni?????

  • HippieJo

    1. Din längd & vikt. (svara om du vill)
    1.69 cm, 58 kg

    2. Har du problem med "apelsinhud"?
    Ja, faktiskt :(, litegrann...

    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket.
    Hehe, 'lagom' var ett intressant ordval här, får nog använda den ;).

    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna"
    Mest magen, lite rumpa och väldigt lite lår. Vill dock tillägga att tjejer brukar oftast lägga på sig på rumpa och lår medans jag oftast lägger på mig runt magen, mina ben är smala och min rumpa är inte särskilt stor. Min fettbank sitter på magen och därav mest celluliter där antar jag.

    4. Har din mamma celluliter?
    Ja, 'lagom' ;).

    5. Vad har du för tips för att bekämpa dem?
    Träning tror jag... Vet faktiskt inte riktigt.

    6. Vilka metoder använder du idag?
    Inga... Ska dock börja dansa rätt intensivt i höst och hoppas då på att reducera bort lite cellisar...

  • Nickolina

    1. Din längd & vikt. 175 cm 66kg
    2. Har du problem med "apelsinhud"? jepp
    3. Om ja, hur mycket? vad är lagom? jag har så det räcker typ men säkert inte så jättemkt logiskt sett
    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna" nedre delen av rumpan och ojämn hud på utsidan låren
    4. Har din mamma celluliter? hon påstår att hon fick dem när hon blev sextio men jag tror henne inte...hon har "lagom"
    5. Vad har du för tips för att bekämpa dem? loreals creme...annars öppen för förslag
    6. Vilka metoder använder du idag? jag borstar och använder ovan nämnda cremen

  • evelina.

    1. 171 cm & 53-54 kg
    2. nä.
    3. -
    4. -
    4. nä.
    5. vet tyvärr inte. men motion och sund mat är ju alltid bra.
    6. inga.

  • sofia  aneleh

    1. Din längd & vikt. 165/55
    2. Har du problem med "apelsinhud"? nej
    3. Om ja, hur mycket? lite, lagom, mycket. mitt svar var nej, jag har inget problem, men ibland i vissa provrum i butiker ser det ut som om jag hade lite, men i vanlig belysning ingenting
    4. Vilka delar av kroppen som är "angrippna"? där som jag upptäckte lite var på sidan av låren högt uppe. typ där som benen börjar. men det är ganska obefintligt.
    4. Har din mamma celluliter? nej
    5. Vad har du för tips för att bekämpa dem? nej
    6. Vilka metoder använder du idag? ingenting men jag äter nyttigt och rör på mig.

Svar på tråden Kamp mot celluliter