• Olivianna

Tuggumi på byxor - hjälp!

Hjälp!
    Jag satte mig på bussen och fick tuggumi på båda byxbenen.

Först provade jag det gamla beprövade knepet att lägga dem i frysen för att skrapa bort det sedan men det är ändå kvar tuggumi i tyget.....

Hur gör man för att få bort detta?? Jag antar att det inte går bort med vanlig tvätt!

Någon som vet något medel eller någon metod som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Tuggumi på byxor - hjälp!
  • Olivianna

Finns det inga husmorsknep för tuggummi?

• l i s a

Det beror lite på vad det är för tyg kanske men jag har fått bort tuggummi med lacknafta från diverse tyger och även från syntettyg! Men testa i så fall på ett dolt ställe! Aceton har också funkat för mig.

(jobbat restaurang, därav alla tuggummifläckar... )

• Olivianna

Detta är svarta pressvecksbyxor.. vete fåglarna vad det är för material. Men det går ju lätt att kolla upp.

Tack för att du svarade. Nu har jag i alla fall något att gå på.

:)

• 76:an

Hejsan!
    Stryk bort fläcken!
    Lägg en handuk emellan och stryk med strykgärn.
    Lycka till!

• Olivianna

76:an
    Funkar det ungefär som med stearin, att det sugs upp?

Hoppas att detta eller acetonet funkar..

• Girlygirl

Aceton kanske bleker tyget....prova först på tyget på ett ställe som inte syns innan du behandlar byxorna.

• Swiss!

lägg i frysen, sen ska du kunna bryta bort gummit. har inte testat själv men kan väl inte skada?

• Swiss!

hm, läste nog inte tillräckligt noga...;)

• l i s a

Äh! Jag råkade skicka... skulle bara skriva att du nog ska göra som Girlygirl skriver, testa på ett ställe där det inte syns om det blir tokigt.

Jag fick bort en ordentligt kletig tuggummifläck från familjens pudel med hjälp av aceton Det var liksom lite svårt att stoppa i frysen eller stryka då

(givetvis på ett ställe långt ifrån huden och givetvis utan möjlighet för vovven att få i sig något. Det funkade bara fint! )

• Olivianna

Tuggummi.. ja det är inget ekelt problem att fixa bort!
    Jag blir bara så lack.. varför ska folk kleta sina tuggumin vid knävecken på busssätena?

Jag fixade bort tuggummi från en kompis hår för ett antal år sedan, det gick med en massa hetvatten och tvål. Men på byxor så är det inte lika lätt tror jag.

Men jag ska prova att både stryka, lägga på lacknafta eller aceton och sedan återrapportera så vet ni andra vad som gick hem bäst.

Tack för alla tips!

• l i s a

Så Olivianna... har du fått bort det?

Svar på tråden Tuggumi på byxor - hjälp!