• 10 september

Vit sockerpasta till tårta

Jag tänkte göra min tårta själv. Chokladbottnar med krädde/kesella/hallon/florsocker-fyllning. Sen vill jag klä in hela i vit sockerpasta och lägga vita riktiga rosor på och färska hallon. Vad tror ni kan det fungera? Har någon använt sockerpasta, blev det bra?

• Svar på tråden Vit sockerpasta till tårta
  • discodivan

vill oxå veta tänker oxå använda det

• brud i sina bästa år

Hej

Vi har provätit våt tårta idag, den var jättegod! Min syster ska göra vår, det blir också chokladbottnar, men citronfromage och skivade färska jordgubbar. Sockerpasta som vi beställt från Panduro är ganska lättjobbad, men det kan vara bra att testa innan. Vi har haft i lite cedro (hushållsarom) i pastan för att dämpa den söta smaken, det tyckte vi blev bra. Vi kan också rekomendera min systers idé att göra tårtan som en skiva jätte rulltårta. Man bakar rulltårtbotten, brer på fyllning och låter stelna, sedan jordgubbar, sedan skär man remsor, så breda som tårtan ska bli hög, rullar ihop och fyller på varefter tills tårtan är lagom stor. Krånglig beskrivning, men bra idé. Ser kul ut när man skär en bit och den är randig på "fel" håll.

Lycka till!

• tårta

hej vad för slags chokladbotten har ni ????

• tårta

glämde fråga använder ni inte alls grädde??????????

• brud i sina bästa år

Hej tårta!

Jag tror min syster använde ett vanligt recept för drömtårta (chokladrulltårta)
    och nej, ingen grädde alls. På tårtan la hon pastan som hon kavlat ut, ((torkar ganska lätt så, skynda på) sedan spritsade hon kristyr nertill mot fatet. Som garnering målade hon med tunn pensel, blommor och blad med något utspädd karamellfärg. I mitten på blomman la hon (i ett litet hål) en silverkula. Vi ska ha rosa blommor med rosa metallickulor sedan.

• tårta

brud i sina bästa år ---blir det inte tort --modelen på tårta verkar kul men jag förstår inte riktigt hur man gör

• brud i sina bästa år

Nej, det blir inte torrt, bottnarna är ju så tunna. Svårt att förklara, men man har alltså en tunn platt rulltårtbotten, brer på sin fyllning. Skär remsor c:a 10cm breda, tar sedan en remsa rullar ihop och ställer den upp, tar nästa remsa och fyller på så att rullen blir större. Förstår du? Ta ett papper eller något och prova så ser du hur jag menar. kanske...

• tårta

tackar så mycket brud i sina bästa år jag tror att jag förstår lägger man sen bara över sugarpastan utan något annat på,jag ska testa att baka en liten imorgon jag har köpt sugarpasta så att det räker till att prov baka

• tårta

om inte använder jordgubbar vad kan man ha istället ihop med citronformagen

• brud i sina bästa år

Hej

På vårt första försök hade vi jordgubbssylt med lite cedro i, men det funkar lika bra med hallon eller vad du tycker om. Det finns ju andra fromagesorter i butiken också. Botanisera i affärens hyllor med sylt och fromage...

• brud i sina bästa år

Glöm inte att förvara öppnad paket med pastan i kyl eller frys och utan luft i plastpåsen, den torkar lätt annars.

Svar på tråden Vit sockerpasta till tårta