• Bröllopstokiig

Tips på gästpresentation

Hej!

Är det någon som har bra tips på hur man kan utforma presentationerna av gästerna i festprogrammet? Något tema som man kan hålla sig till, som en röd tråd genom alla gästernas presentationer - något ovanligt utöver ren fakta om gästerna....

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på gästpresentation
  • Bröllopstokiig

Man kan ju till exempel försöka hålla sig till en särskild bokstav för varje gäst (ex. första bokstaven i deras namn) när man presenterar denne
    Tex. "Ingmar - ingift ingenjör med innebandy-intresse och insektsfobi. Inte insatt i inrikespolitik."

Kan göras roligare!!

Lycka till

• Bröllopstokiig

Skriv INTE bara fakta, typ "barndomsvän till bruden". Istället för att ge gästerna ett konversationsupplägg tar man bort alla potentiella frågor. Man kan ju inte ens fråga hur den andre personen känner brudparet!

• Bröllopstokiig

När jag var på bröllop hade de satt in som fakta och det var jättebra. Det brukar inte vara så svårta att få igång en konversation bara för att det står 3 fakta om en person. Dessutom hade de skrivit typ "gift med nr 22", "väntar barn med nr 30" osv och sådant tycker ju folk är kul att veta. Så fakta tycker jag var bra.

• Bröllopstokiig

Visst, fakta är bra, jag kanske uttryckte mig lite luddigt.

På det bröllopet jag specifikt tänkte på hade det skrivit en sak och varje person "barndomsvän till B", "gift med nr 13", "faster til BG". Inte mycket att starta en konversation på där inte. Har man däremot mer fakta, där man kanske inkluderar intressen etc. blir det ju en helt annan sak.

• Bröllopstokiig

För min del räcker det med basfakta när jag är på fest. Mest för att kunna veta vad det är för personer som sitter för långt borta för att man ska kunna fråga. De som sitter närmst kan man ju fråga själv!
    Men det beror helt klart på vilken sorts fest det är. Vi ska ha dans och då är det ingen hjälp att presentera så mycket eftersom man inte vet vilket "nummer" det är man dansar med.

• Bröllopstokiig

Ett förslag på presentation av två av mina vänninnor:

Väninna till bruden. Energisk hundägare. Har säkert räknat prickarna på sin hund många gånger.

Väninna till bruden. Arbetskamrat. Har försatt bruden i många knipor som hon sen skrattat gott åt.

Jag håller det ganska kort men försöker ändå ta med något som andra gäster kan prata med dem om, sen får de sköta sig själva. Dessutom har vi presentationerna både på engelska och svenska så att de som kommer utifrån Sverige inte ska känna sig utanför.

Petra

• Bröllopstokiig

Vi ska skriva någon kort mening om varje person och försöka göra det lite klurigt också, t ex C- vän till brudgummen, äventyrare som aldrig säger nej till en bräda (kille som åker snowboard, surfar mm), P- väninna till bruden, fråga vad de båda INTE bråkade om på resan... (min gamla reskompis), R- sambo med J, gammal reseledare som numera visar andra hur man gör (kille som utbildar nya reseledare), osv. Sådant som gör att folk får något att fråga om! Funderar dessutom på att ha en mini-frågesport under minglandet, med lite frågor både om brudparet och om gästerna själva, så att de kommer igång och pratar med varandra lite snabbare.

• Bröllopstokiig

Vi har valt att omvandla våra gästers yrken till andra, ex X energirådgivare = bensinmacksbiträde, X Hålsökerska = tandhygenist, X "Den lille kemisten" = studerar biokemi osv...

• Bröllopstokiig

Hur gör Ni för att få plats med det här i programmet? Vi har 80 gäster och jag skulle vilja göra en presentation, men hur utformar jag den?

• Bröllopstokiig

jag och min man har inte känt varandra så länge, varpå gästerna inte kände varandra alls.
    Men när vi kom från fotografen till festen minglade folk som om de känt varandra jämt.
    Knepet:
    Jo, vi hade alla bordsplaceringar på ett litet bord. På framsidan stod gästens namn, t.ex. Anna, och på baksidan stod en ledtråd (ofta någon liten småpinsam eller rolig episod som denne hade upplevt med mig eller gummen)till bordskavaljeren hon skulle sitta med. Alla var alltså tvugna att gå runt och fråga alla en massa saker för att räkna ut vem de skulle sitta med. Det blev många skratt och mycket uppsluppen stämmning.
    När alla sedan hade hittat varandra så fick alla sätta sig var de ville så länge de satt bredvid sin bordskavaljer (eller dam). Det blev mycket blandat vid borden, samtidigt som alla fick någon de kände vid sitt bord.
    Vi hade 13 bord för 8 personer vid varje, samt honnörsbordet.

Jag rekomenderar verkligen denna bordsplaceringslek (och gästpresentation) för er andra. Vi fick bara positiv respons.

• Bröllopstokiig

Beroende lite på programmets utformning så kan man använda två spalter så att det rymms mer per sida. Så på ett uppslag kan det bli 4 spalter med presentation.

I vårt program så kommer presentationen i slutet av programmet, direkt efter mittuppslaget.

Petra

• Bröllopstokiig

Vi hade gästpresentationen på ett separat papper. Det blev ett A4 med text på båda sidorna. på förstasidan fanns en ritning av bordet och alla hade var sitt nummer. i listan under bilden kunde de läsa om sig själva och sina bordskamrater. försökte få till något vitsigt som kunde föra diskussionen vidare, ex:
    8. Kerstin - Fd arbetskamrat och stand-in mamma till bruden. Har många oroliga nätter bakom sig innan bruden mötte brudgummen. (Var min "extramamma" när jag flyttade hemifrån!)
    15. Sandra - Vän till bp som checkar in kändisar dagarna i ända. (Vederbörande jobbade vid incheckningen på Arlanda.)

Vi hade även en stor bild av bordsplaceringen innan man kom in till själva matsalen, detta för att förhindra att folk skulle behöva springa runt och leta bland borden var de skulle sitta.

• Bröllopstokiig

Vi tänkte skriva kommentarerna på den stora bordsplaceringsskylten, samt på placeringskorten. Detta eftersom vi oxå har många gäster...

Svar på tråden Tips på gästpresentation