• Bröllopstokiig

Soppdiet + recept

Tänkte att det är lika bra att dieten finns här, ifall det är fler som är intresserade!

Sopprecept:

6 stora lökar
    1 mellanstort kålhuvud
    4 morötter
    1 bit selleri
    1 burk krossade tomater
    2 gröna paprikor
    1 påse löksoppa
    2-3 grönsaksbuljongtärningar
    kryddor efter smak

Finfördela grönsakerna.
    Lös upp buljongtärningarna i 2 liter vatten.
    Lägg ner de hackade grönsakerna och låt dem koka mjuka i buljongen.
    Gör löksoppan efter anvisningen på påsen, och blanda ner i buljong och grönsaker .
    Tillsätt krossade tomater, späd med vatten om soppan blir för tjock.
    Smaksätt med örtkryddor, men snåla med saltet.

Under veckans gång kan man äta hur mycket soppa som helst, ju mer dess bättre!
    Förutom soppan får du också äta följande:

Dag 1- all sorts frukt utom bananer
    Dag 2- alla sorters grönsaker
    Dag 3- grönsaker, frukt och potatis
    Dag 4- 5-8 bananer och 5-8 glas lättmjölk
    Dag 5- 6 tomater, ca 300g nötkött, minst 8 glas vatten
    Dag 6- Så mycket nötkött och grönsaker man vill
    Dag 7- Råris, grönsaker och fruktjuice, så mycket man vill

Jag kan av erfarenhet tala om att dag två är absolut svårast, flera gånger har jag gett upp redan då, men det blir lättare och lättare om man klarar den dagen!
    Ett annat tips är att inte krydda och smaksätta all soppa när man lagar den, utan att göra det vid tillfället man ska äta, annars blir man oerhört less på soppan ganska omgående. Det går lättare om man kan variera smaksättningen under veckan.

Om fler provar vore det jättekul att få veta hur det går!

/Monica

• Svar på tråden Soppdiet + recept
  • Bröllopstokiig

Hej!
    Det här är ju absolut ingen diet att följa en längre tid, gör ni detta innan bröllopet kommer ni ju vara utmattade på den stora dagen! Komplettera åtminstone med bröd eller pasta! Man måste äta en allsidig kost, annars blir man trött, glåmig och hängig! Det är inte heller säkert att man går ner i vikt av nedanstående diet, om nu det är målet, när kroppen inte får i sig normal kost sparar dn på det lilla fett den får, eftersom den faktiskt int ekan veta när den får mat nästa gång! Dessutom behöver kroppen proteiner, annars kan den inte förbränna fettet!

• Bröllopstokiig

Lisa!
    Jag har inte rekommenderat denna diet precis innan bröllopet, jag skrev tidigare (under rubriken viktväktare)att jag själv tar dieten i en vecka för gå ner några kilo snabbt innan innan jag börjar äta viktväktarmat,för att bättra på motivationen lite.
    Eftersom det är ganska många personer som frågat efter den tyckte jag att det kunde vara idé att lägga ut den här.

• Bröllopstokiig

Hej ! Jag provade denna diet förrut och jag tyckte att det gick bra. Soppan var god till min stora förvåning. På en vecka försvann 7 kilo , MEN dom kommer tillbaka sedan. Men som Monica skrev det kan vara en "kick" att börja med sen fortsätta med v.v mat.

• Bröllopstokiig

Men kan man inte följa den en vecka benhårt och sedan en vecka med bröd... kanske lite pasta... ett kokt ägg nån gång om sänder osv.? Man kan ju använda några av ingredienserna och göra en god salsa eller gryta och servera ris till. Det borde ju gå att variera tycker jag.

Eller?

• Bröllopstokiig

Jag har följt dieten benhårt i 3 dagar nu, och jag är faktiskt piggare än vanligt!
    Jag har hittills gått ner 3 kilo och känner mig absolut inte hängig och glåmig.
    När jag är klar med min vecka hade jag tänkt fortsätta äta soppan till lunch på jobbet, eftersom den är både god och mättande.

Att göra som du föreslog Kristina H tycker jag verkar jättebra ! Så ska jag absolut göra!

• Bröllopstokiig

Har testat den i 4 dagar och gick inte ner ett kilo. Min sambo kunde knappast vistas i samma rum som mig för jag vart otroligt dålig i magen (alla lök i soppan).

• Bröllopstokiig

Att gå ner i vikt genom att äta grönsakssoppa fungerar - precis lika bra som att äta annan kalorisnål mat. Får man i sig mindre energi än man gör av med kommer man ofelbart att tappa vikt. Det är egentligen ganska enkel matematik. Att äta samma mat dag ut och dag in är att plåga sig själv i onödan, och en mycket kortsiktig metod för viktminskning. Lisa påpekar mycket riktigt att man måste variera sin kost, om inte annat för att grönsakssoppa kommer att bli skittråkigt i längden, och vips är alla kilon tillbaka. Det finns ju massor av god "lätt" mat att laga. Häng inte upp er på den här soppan, även om den säkert är jättegod. Variera mera! Och lycka till!

• Bröllopstokiig

Hur viktigt är det egentligen med utseendet på bröllopet?! Det känns som om ni glömmer anledningen till den Stora Dagen här!

Ta er samman - byt livsstil helt, eller älska er som ni är!

• Bröllopstokiig

Kan inte annat än hålla med!

• Bröllopstokiig

Lisa, kroppen behöver kolhydrater för att fullständigt bränna fett...

Läs gärna inlägget..."gå ner 2-3 kg på en vekca"

Kram.

• Bröllopstokiig

Måste vara lite anti igen... Har själv testat soppdieten vid ett tillfälle och det var det värsta jag har gjort. Ont i magen av all kål och lök och konstant hungrig och MYCKET retlig dessutom, pga avsaknaden av fett i maten. Vikten förblev densamma.... Jag har i och för sig också fått höra att det fungerar men skulle trots det inte vilja rekommendera denna metod!

• Bröllopstokiig

Jag använde soppdieten strikt en dryg vecka, kombinerat med långa promenader. Jag fick huvudvärk, blev irriterad och svag. Men jag gick också ner i vikt. Efter en vecka bytte jag till en diet med grönsaker, frukt och kött. Inget annat. Ingen alkohol, ingen pasta, inget bröd, inget fett, inget godis. Trist men effektivt. Och jag fortsatte promenera och simma. Ibland åt jag en tårtbit eller pasta, men på två månader gick jag ner cirka 15 kilo, från 103 till 88.
    Sedan återvände jag till min vanliga diet, dvs jag äter som tidigare. Visst har jag gått upp i vikt, men jag väger ändå mindre än när jag började. Och jag orkar mer.

• Bröllopstokiig

Jag har bantat med hjälp av soppdieten en gång. Började dock att banta med en diet jag kallade ”banan-dieten”, dvs. man äter bara banan de 2 första dagarna, sedan äter man enligt schema. Var dock jättetrött på att banta efter den första veckan (kuren håller på i 4 veckor) och fick då höra talas om denna soppdiet och bytte andra veckan till denna. Tyckte inte soppan var speciellt god, men det gick att tvinga i sig den 3 ggr per dag.

Gick på 2 veckor ner nästan 10 kg, varav endast 2 kom från den första veckan (78,8 kg – 69 kg). Sambon körde också soppdieten med mig och gick ner över 10 kg på en vecka.

Samtidigt som bantningen började vi också promenera ca. 1 h varje kväll, istället för att slappa i TV-soffan. Promenaderna fortsatte vi med även efter bantarveckorna och vi lyckades på så sätt hålla vikten i över ett halvår (jag minskade tom. ytterligare några hg). Sedan kom semestern med slapphet både vad gäller mat och motion och kg:na kom smygande. Nu ska vi köra samma kur igen och jag hoppas att det går lika bra denna gång. Fast efter denna kuren ska jag ta mig till vv. efteråt.

• Bröllopstokiig

Jag måste bara dela med mig av mitt kanonrecept på Viktväktarsoppa. Denna är lite annorlunda och jättegod.

2 port.
    1/2 squash
    1/2 purjolök
    3 dl vatten
    1 grönsaksbuljongtärning
    2 msk matl. yoghurt
    körvel
    peppar

Skär grönsakerna i bitar och bryn dessa. Har du ingen teflonkastrull måste du använda lite olja.
    Häll på vattnet, och lägg i buljongen. Koka i ca.5 min.
    Ta nu och mixa soppan, inte helt slät. Smaka av med körvel efter eget tycke, och peppar. Ta sist och rör i yoghurten.
    Soppan går att äta både varm och kall. Jag har till och med haft med den på stranden.
    Mättande och väldigt god!!

• Bröllopstokiig

Jag har nu kört soppan i 3 dagar (sedan i måndags och hade vid lunch idag tappat 4 kg!

Jag håller tummarna för att vågen smyger neråt även de 4 sista dagarna i veckan. Känns allt bra, tar jag en dags break och kör sedan några dagar till.

Håller med Monica, dag 2 är jobbig.

• Bröllopstokiig

Varför gå ner så snabbt i vikt? I stället för 1 vecka kan man väl ägna en månad åt det så mår man bättre och kan göra godare och mer omväxlande mat. Låter inte så kul att gå på diet. Har själv gått ner 10 kilo på tre månader utan att ha gått på diet.

• Bröllopstokiig

Snälla...

Varför?? Varför inte ge dig själv en stund på morgonen, ta en halvtimme trekvart före frukost och gå en promenad! Nästa vecka kan du ta bort fett på mackan och allt extra fett - till slut kommer du inte att sakna det. Ät lite mer frukt och grönt, skulle aldrig märkas om det blev för mycket.

När du är trött, hoppa lite hopprep, dansa runt till lite musik eller stretcha. Njut av dagen!! Låt varje dag vara njutbar! Det är så mycket onödig tid som går åt till bantning.. man lever inte i nuet då! Särskilt inte med en sån här diet!

Ta hand om kroppen. Tänk inte att du ska pina den smal.. tänk att du ska ge den massage i form av glada skratt och en skön stärkande promenad. Tänk att du ska ge den mat som ger ork, energi och gott immunförsvar! (grönsaker, rotfrukter och gröt tillexempel). Alla de där måltiderna som bara är till för att stilla hunger.. ge kroppen det nyttigaste du kan komma på då. Så kan du njuta av det godaste du vet när du har tid att sitta still och äta med alla sinnen. Ofta stressar man i sig en chokladkaka..dumt! Ät hellre nyttigt så ofta du kan, det är inte krångligt! När du sedan äter chokladkakan..njut! Gör det på en stilla vandring i solskenet.. efter träningen (och kanske bastu?).

För allt i världen, dieta inte.. livet är även de dagar du fyller med diet och plus minus noll (=jojobantning) ger bara dåligt självförtroende, en på sikt fetare kropp, osund syn på mat och sämre skelett.. när du kan göra dig själv, ditt välmående och din kropp en tjänst genom att istället promenera och äta lite extra fruktsallad!!

• Bröllopstokiig

Hej!

jag måste säga att för min egen del var soppdieten helt förkastlig, fick nog alla besvär som har nämnts här; lättretlig, huvudvärk,dålig i magen, darrig, slö, mm. Däremot har jag gått ner i vikt med viktväktarna- 14 kg på tre månader! mer än 1 kg i veckan genomsnittligt och ändå unnade jag mig både det ena och det andra emellanåt. Promenader är att rekommendera, många och långa.

Ha det bra och lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag har testat den löksoppa diet tidigare och den funkade bra jag tappade 6 kg. Nu ska jag köra den igen för jag vill komma igång med en diet inför mitt bröllop i sommar. Denna diet passar perfekt som en kick-START dvs en motivation att man verkligen ser att kilona börjar rasa sedan kan man fortsätta med sund mat, t.ex vv-mat. Känner nån till en annorlunda variant av liknande recept som har samma effekt med viktminskning på en vecka eller två, så hör gärna av er här via inlägg, det hade man varit tacksam till och testa något nytt.

Svar på tråden Soppdiet + recept