• Bröllopstokiig

Måste en bestman var klädd i frack.....

Måste en bestman var klädd i frack på förmiddasbröllop om brudgummen har frack?

Jag har av min bror blivit utsäde till bestman på hans bröllop. Han kommer att ha frack. Fast man enligt etikettsregler ej har frack på förmiddagsbröllop. Jag anser mig inte ha råd att hyra en frack. Ska jag låna pengar som jag inte har, eller ska jag avsäga mig uppdraget? Hjälp mig jag skulle vilja ställa upp med min vackra&snygga mörkblåkostym, ska jag göra det? Har tänkt föreslå att min bror kunde stå för kostnaden. Jag har för avsikt att lägga pengarna på en värdefull present!

• Svar på tråden Måste en bestman var klädd i frack.....
  • Bröllopstokiig

Roland, eftersom din bror ska ha frack bör du också ha det, bestmannen ska helst ha samma "finhetesgrad" på klädseln som brudgummen. Jag tycker nog din bror kan stå för hyreskostnaden om han inte går med på att du ska ha kostym.

• Bröllopstokiig

Hej!

Eftersom din bror vill att du är hans bestmen och ställer krav på att du ska ha frack så tycker jag att han bör ge dig ett litet bidrag till detta.
    Visst, det är en ära att vara någons bestmen men det kostar ju pengar och då tycker jag att den är rimligt att få en liten slant.

Vi gjorde så att jag gav mina tärnor en slant till deras klänningar och betalade deras håruppsättningar och blommor.
    Min man och hans bestman skulle ha kostym. Detta hade bestmannen redan, men han behövde en ny fin skjorta, så då gav vi honom pengar så att han kunde köpa sig vilken han ville.

Fråga din bror hur de har tänkt det.

• Bröllopstokiig

Hej Roland!
    Det beror helt på hur "traditionellt" bröllop de ska ha. Min tilltänkte kommer att jaquett men hans tre (!!) marskalkar ska bara ha kostymer - dels för att de inte ska behöva hyra, vi har ej heller råd med detta i vår budget, och dels för att det faktiskt är min blivande som ska vara finast denna dag! Jag tycker också att fina kostymer är minst lika stiligt på dessa herrar!
    Men jag tycker nog du ska tala med din bror och meddela att du inte har råd med frack - om det är viktigt för honom så får han i så fall stå för den.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Egetligen säger etiketten att alla skall ha samma klädnivå, dvs både brudgum och alla gäster. Numera är det dock vanligt att brudgummen klär upp sig lite extra, tex i frack, medans klädkoden för övriga gäster är tex kavaj. Det finns därmed inga regler för hur best man och marskalkar skall vara klädda utan man får välja efter situationen. Om brudtärnan har balklänning kanske det passar bäst med frack även på best man. Själv tycker jag faktiskt att det ser lite konstigt ut om brudgummen och best man har frack, men ingen annan, eftersom man då inte kan skilja dem åt. Inte under vigseln förstås, men på festen blir det liksom lite konstigt. Har din bror uttryckligen önskat att du skall ha frack tycker jag att ni skall diskutera kostnaden. Annars finns det i alla fall ingen etikettsregel som säger att best man måste ha samma klädseln som brudgummen. Om man skall vara petig så är det ju faktiskt brudgummen som bryter mot etiketten genom att bära frack på ett förmiddagsbröllop.

• Bröllopstokiig

Jag har läst Ribbings "Stora Etikettboken" av vilken framgår att best man ska följa GÄSTERNAS klädsel, inte brudgummens! Så det går alldeles utmärkt, och är t o m korrekt! En best man är ju trots allt en gäst.

• Bröllopstokiig

Saken är över jag fick detta brev:
    "Hej Roland!
    Har emottagit ditt e-mail.
    Du är helt entledigad i från uppgiften att vara bestman,så den saken är nu utagerad.
    Anser ej att vi behöver diskutera situationen den 8 september.det som har skett har skett och kommer aldrig igen.
    Torbjörn anser att du fortfarande får komma till bröllopet,vilket jag anser mycket snällt av honom.
    Till klädsel avses sunt förnuft vilket ej är etikettstyrt. De vid altaret skall dock vara fint uppklädda.

Mvh
    Pernilla & Torbjörn"

Vad ska man svara på det här?

• Bröllopstokiig

Roland:

Vilken människa..! Trevlig blivande svägerska.. Jag är ledsen för din skull att de är så ohyfsade och otrevliga. Hoppas att ni kan komma förbi det och ha en fungerande relation ändå.

• Bröllopstokiig

Jösses vilka männsikor..! Tråkigt att det blir så på din brors bröllop, men du kan ju alltid trösta dig med att det är de som beter sig illa och inte du.

Jag vet inte vad jag skulle göra i din situation, men om jag förstår texten rätt så är ju bröllopet redan den 8 september vilket i så fall kan göra det lite känsligt att diskutera frågan med dem nu. Din svägerska behöver nog lära sig lite etikett och hyfs själv och man får väl hoppas att hon bättrar sig lite.

Hoppas de läser detta och skäms, din förklaring till att du inte vill betala för hyra av frack är hlet acceptabel och i detta fallet tycker jag faktiskt att de skulle stå för kostnaden om de kräver att du skall ha frack. Hoppas det ordnar sig!

• Bröllopstokiig

Usch, jag blir alldeles superarg över detta!

Jag tycker förstås du ska prata med din bror om detta men samtidigt måste det ju kännas hemskt att få ett sånt svar.

Om man nu ska hålla på ALLA etikettsregler så ska man gifta sig i jaquette på förmiddagen och frack på eftermiddagen. Sen är det brukligt, men inte enligt etikett att tärnan och marsalken klär sig i högtidsdräkt också. Men som sagt, inte nåt måste (en snygg kavaj hade varir helt rätt tycker jag).

Jag hade nog surnat till och sagt att jag inte vill komma om det ska bråkas om såna detaljer. Men din bror kanske skulle bli lessen. Prata med honom utan din blivande svägerska och red ut det hela. Jag är säker på att hon har nerverna utanpå kroppen medan din bror säkert tänker mer klart.

Lycka till och ta det inte så personligt, det är nog bara en hysterisk brud i farten.

Kram,
    Petra

• Bröllopstokiig

Herregud!

Kvinnan måste ha världens bröllopsnerver! Jag var själv ganska knäpp inför mitt bröllop och ville ha kontroll över allt men det här tar verkligen priset! Min man hade frack när vi gifte oss och min pappa ville ha frack. Därför funderade vi på om bestman (min mans bror skulle ha frack) Eftersom vi inte hade råd att betala den för honom beslutade vi att han inte skulle behöva ha det. Då hade inte min pappa eller svärfar det heller. Lite tråkigt för min pappa som ville ha frack men jag tycker inte man kan tvinga någon att lägga ner 1000 kr när man själv inte vill betala de pengarna. Bröllopet blev jättelyckat och ingen brydde sig om vad bestman hade på sig! Alla har ju ögonen på brudparet. Prata med din bror och förklara hur du resonerade kring frackfrågan

• Bröllopstokiig

Roland, skriv och berätta hur det har gått!

• Bröllopstokiig

På uppmaning av Jenny.
    Publiserar jag mitt svarade på deras mail;
    --------------------------------------------

"Tack för svaret!

Bra att det har ordnat sig.

Vem blir din bestman?

Hoppas ni får ett lyckat bröllop den 22sep.

Roland"

---------------------------------------------

Jag tror inte att jag får något mer mail från dom... (Man vill ju veta vem som är bestman så man inte missar svenseksan som enligt traditionen årliger bestmanen att fixa. är det inte så? svara den som vet!)

Nu får vi se om jag kan träffa Torbjörn den 8sep och prata förnuft med honom utan att blivande hustrun är med. (Om han får/törs)
    Jag kommer att fortsätta och försöka ha kontakt med min bror.

• Bröllopstokiig

Fy vilken blivande svägerska du har. Och jag måste säga, feg bror. Att inte kunna ta diskussionen per telefon istället för mail.

Jag vet ju inte vad som ligger bakom det hela men jag tycker det verkar oerhört tråkigt för dig och jag tycker absolut att du ska diskutera detta med din bror. Så att ni reder ut det hela. Måste säga att din blivande svägerska verkar helt utflippad.¨

Fö så ska min blivande ha bonjour på sig på vårt eftermiddagsbröllop. Hans bestman kommer att ha mörk kostym, precis som resten av de manliga gästerna. Vill att min blivande ska vara snyggast!!!

Lycka till Roland och berätta gärna hur det gick.

• Bröllopstokiig

Hej! Bra mail, visar att du är den större människan. Hoppas att blivande svägerskan läser bröllopstorget och får sig en tankeställare. Man måste ju ändå få ta upp frågan om klädsel utan att brudparet blir helt tokiga! Jag tror bruden kommer ångra sig i efterhand när du uppträder trevligt och ger dem en fin present.

• Bröllopstokiig

Ja jösses vilken människa... Visst kan man ha önskemål om vad brudföljet ska klä sig i men det får inte bli krav, i alla fall om man inte är beredd att betala själv för det. Jag vill gärna se min familj uppklädd på min bröllopsdag, men som jag skrivit i ett annat inlägg så är jag då också beredd att betala hyran för kostymer m m till mina bröder. Tänker också hjälpa tärnan med klänningen då hon är sjukskriven och inte har så stor inkomst. Skulle dessutom någon gäst tvärvägra ta på sig mörk kostym och finklänning så portförbjuder jag dem ju inte för den sakens skull...

Roland, hoppas din bror tar sitt förnuft till fånga även om hans hispiga blivande fru inte gör det.

Svar på tråden Måste en bestman var klädd i frack.....