Zoloft och gravid
Jag skulle bli mycket tacksam om någon här ville berätta om man måste sluta äta Zoloft när man blir gravid...
/kanske barn snart...
Jag skulle bli mycket tacksam om någon här ville berätta om man måste sluta äta Zoloft när man blir gravid...
/kanske barn snart...
Du kommer säkert att få en massa svar. Men jag vill ändå råda dig att kontakta din läkare istället! Han/hon kan bättre bedöma om huruvida du bör sluta med medicinen under graviditeten eller ej.
Om du har sökt information på nätet så har du säkert redan läst att det beror på situationen och är oerhört olika från person till person (som med det mesta).
Vad roligt förresten att ni planerar bebis - lycka till .
Alla antidepressiva medel kan påverka ett foster. I vissa fall kan man behöva byta medicinering, i andra fall sluta. Ibland kan det vara bättre att fortsätta medicinera och må bra, än att avbryta medicineringen och må dåligt under graviditeten. Det är väldigt olika, och det bästa är om graviditeten är planerad och man har rådgjort med sin läkare innan. Jag har t.ex. ätit antidepressiva som man abslout inte skulle bli gravid när man åt, eftersom det kunde ge allvarliga neurologiska missbildningar tidigt i graviditeten.
Om du planerar barn så rådgör med din läkare redan nu. Då kanske det är bättre att byta medicinering direkt och få ordning på det innan ev. graviditet. Det kan bara en läkare bedöma! /ninonica sjuksköterska