• lij

Goda desserter och mellanmål med kesella?

Sitter ni inne med några recept på goda desserter och mellanmål med kesella? Har kommit fram till att kesella lätt är ett bra alternativ till glass och godis och sådant för mig. Nu äter jag det dels med bär och frukt och dels mixat med frysta bär så det blir som glass. Har ni några andra bra idéer? Gärna något chokladigt om det finns.. men poängen är att det ska vara ganska kalorisnålt också.

• Svar på tråden Goda desserter och mellanmål med kesella?
  • Mamma03

Härhemma blandar vi det med funlight blir som yoggi fast 100 ggr godare,dessutom kan du ju variera smakerna rätt bra:)

• NokGroda

har du kollat på eh tasteline?

ett bra trick för gott "gräddigt" är annars att sila vanlig yoghurt genom kaffefilter så den blir tjock och fin.. funkar som gräddfil eller creme fraiche och sånt! =)

• lij

Jag tänkte bara att några här kanske kunde ha bra enkla tips på vad man kan blanda kesella med. Som funlight tillexempel, det ska jag testa. Hur mycket brukar ni ta i?

• lij

Ja jag har kollat på Tasteline.

• lij

Arlas hemsida skulle jag såklart tänkt på.. tack..

Muffinsen lät goda.. kanske inte vardagsmellanmål direkt.. men någon gång måste jag prova.

Trodde att det skulle vara fler än jag på detta forum som gillade Kesella. Är det kanske inte så nyttigt som jag tror..?

• Sweetpea

Lättkesella är nyttigt (om man med nyttigt menar kalorisnålt), vanlig kesella är väl ungefär som alla andra "krämiga" mjölkprodukter -lätt creme fraiche och gräddfil, t.ex. Tror jag. Lättkesella använder jag i två saker - med mixade frysta bär som glass och om jag vill ha "krämigare" homous eller auberginröra.

• plainol

Häromdagen blev jag bjuden på äppelpaj med chokladkesella - mörk choklad som hade smälts och blandats ihop med kesella. Jättegott!!!

• EhjärtaK = sant

Hm, jag har för mig att den smaksatta kesellan har en en fetthalt på 6-8 % (beroende på vilken man väljer). Det är ju inte kalorifritt, men betydligt "bättre" än vispgrädde.

Jag tycker lätt man tröttnar på kesellan (är så jolmig i smaken), men det är ju bättre än ingenting. Jag äter den mest med frukt och bär - för att göra det mer saftigt och syrligt .

• lij

Det är lättkesellan jag menar hela tiden. Jag kanske också kommer tröttna på den så småningom, men än så länge är det gott.

Gourmetkesellan ligger på 10% fett tror jag och de smaksatta på strax därunder.

• EhjärtaK = sant

Jaha, det är den vanliga lättkesellan som du använder! Då behöver du verkligen inte oroa dig över att den är fet, för det är ju bara 1 % fett i den .

Jag har inte testat den, men tror att jag skall göra det! Det är nämligen de smaksatta kesellorna som jag har upplevt som jolmiga.

• lij

Ja, jag har hela tiden trott att lättkesellan är nyttig (eller i alla fall inte speciellt onyttig) och därför trodde jag att ganska många här skulle använda den. Det är ju i alla fall många som håller på med dieter och så..

När det inte blev så mycket tips blev jag därför orolig för att jag missat något i innehållsförteckningen och energitabellen på burken. Men så är det nog inte då.

Vad menar du med jolmig? Ett ord jag tydligen inte kan.. än.. :)

• EhjärtaK = sant

lij:
    Hm, det är lite svårt att förklara ordet "jolmig".
    Lite tjock och grötig (det fastnar liksom i kinderna på ett lite småäckligt sätt).

Hm, vilken hemsk beskrivning . Det låter ju som om jag är värsta hamstern .

Jag tror att många använder den i bakning, men jag har aldrig hört att den används till efterrätter osv. Trots alla dessa bantnigstrådar så tror jag att de flesta letar efter "söta" alternativ dvs. sådant som verkligen påminner som godis och efterrätter. Jag tror att det kan vara därför du inte har fått så mycket svar. Du är helt enkelt FÖR nyttig .

• Ananas

Vi åt fruktsallad med kesella smaksatt med rivet limeskal och lite limejuice! jättegott och fräscht! :)

Svar på tråden Goda desserter och mellanmål med kesella?