• augustibrud66

tips/recept på räkbakelse el liknande

Hejsan!
    Funderar på det här med menyn till bröllopsmiddagen. Vi kommer nog att ha oxfile i någon variant till huvudrätt och Funderar på en räkbakelse / toast eller något liknande med skaldjur, fisk till förrätt. Någon som har några ideer och recept.

• Svar på tråden tips/recept på räkbakelse el liknande
  • Schmack!

Det finns en bakelse som Prins Charles i England är mkt förtjust i. Han har fått den serverad av en svensk cateringtjej där en gång och jag kan bara hålla med honom för denna bakelse är helt underbar.

Jag kan inte receptet helt utantill men det är något sånt här:

vitt formbröd 3 skivor per bakelse
    räkor
    röd lök mycket finhackad
    purjolök (kan uteslutas) mkt finhackad
    röd caviar
    en del vispad grädde
    en del majonäs
    hackad dill
    hackad gräslök
    krossade ostbågar för dekoration runt om

Hacka alla ingredienser, lämna lite räkor för dekoration. Blanda med grädde och majonäs, ev salt och peppar och lite kaviar. Det är viktigt att du smakar av och framför allt att denna fyllning inte blir rinnig för då håller bakelsen inte ihop.

Lägg lager på lager (2st) och avsluta med räkor och kaviar på toppen samt en dillkvist.

Runt om dekorerar du med krossade ostbågar. Kan behöva lite majonäs runt om för att få fäste.

Pröva den, jag tycker att den är helt underbar, men mycket mättande så det går ju att göra den med två lager istället. Dessutom har den ju kunglig glans över sig

Lycka till!

• Schmack!

Ooops!!

Glömde skriva att du kan använda den klassiska garnityren med en skiva gurka och en skiva citron ovanpå också...

• kryddan

Jag åt en jättegod förrät i påskas. Jag tror man blandade småtärningar av mango men färsk riven ingefära och fint hackad chili. Denna röra formade man sen som små runda plättar och la färska räkor uppepå och hade en hemmagjord pesto till. Receptet fanns i en alltommat tidning i våras och rätten var fantastiskt god och vacker att titta på.

• Didido

Ett tips är att ta ditt godaste räksmörgåstårtsrecept men istället för att kladda ut det till en hel tårta så tryck ut runda brödskivor med ett glas och gör små bakelser.

Ett annat tips är att ta någon räk-gegga (märks det att jag inte äter havdjur? ;) ), typ skagen eller dyl. Tryck ut små runda brödskivor och lägg två lager (tre brödskivor), på med lite majonäs utspädd med cremefraiche på det yttersta lagret, lägg sen på en skiva gravad eller varmrökt lax, en spritsad klick majonäs och en mini citronskiva och dill.... Tada!

• annelie 79

Om man inte vill ha den traditionella toasten med "rostbröd" i botten kan man göra små söta "brödskålar" av tunnbröd.
    Skär ut en cirkel av brödet (typ tallriksstorlek) Lägg cirkeln i micron några sekunder sen lägger du det varma brödet över ett glas och låter det svalna. Brödet blir då hårt och håller formen även när du lägger i det goda gojset. Supergott och riktigt festligt, jag ska ha laxpaté m räkor i mina...

• IdaH

Käringöbakelse, 4 stycken

200 gr skalade räkor
    1 rödlök
    ½ dl finhackad dill
    1 dl majonnäs
    salt, svartpeppar
    16 skivor vitt bröd, i rundlar

Garnering:
    majonnäs
    1 dl finhackad persilja
    100 gr svart eller röd rom
    1 citron

Finhacka räkorna, men spar några til garnering.
    Finhacka rödlöken och blanda den med dill och räkor.
    Rör i majonnäs. Salta och peppra efter smak.
    Bre röran på 12 brödskivor. Lägg skivorna på varandra 3 och 3, till 4 bakelser.
    Lägg på de 4 locken.
    Täck bakelserna med ett tunt lager majonnäs. Rulla bakelserna i persilja.
    Toppa med löjrom, räkor och citronskiva.

Urgott!

• halstabletten

Ett tips! Ta ut hjärtan ur formbrödet med en pepparkaksform, så blir er räkbakelse hjärtformad!

Svar på tråden tips/recept på räkbakelse el liknande