• Karin.B

Ringar i vitt guld?

Hejsan! Det är så här att när jag och min sambo ska förlova oss så vill inte jag ha våra ringar i guld..utan i vitt guld..jag tycker jag inte passar i guld..men ser man gift ut då?..kanske låter konstigt..
    Finns det någon som har nå snygga bilder på ringar, har kikat runt lite men inte hittat något än.

Kram/ Karin

• Svar på tråden Ringar i vitt guld?
  • oktoberlycka

Jag har vitt guld och det är jätte snyggt tycker jag! Jag passar inte heller i rött guld.
    Jodå, visst ser man förlovad/gift ut . I stort sett alla mina kompisar har vitt guld.

• pickledpossum

Oh, det går jättebra! Ringdisskusioner har varit på tapeten förut och jag tror att jag talar för de flesta när jag säger så här: Strunta i vad andra tycker och i hur det "ska" vara. Välj den ring som du tycker är vackrast och mest personlig för DIG! Då är det rätt.

Bara så du vet; mina ringar är i platina och min pojkväns i titan.

• SYL

Skojar du eller?! Klart man ser gift ut, huvudsaken ar val att det sitter nat pa vanster ringfinger
    Jag tycker personligen att gult/rott guld ar trist, men det ar ju en smaksak. Det finns verkligen allt mellan himmel o jord att valja mellan. Forst far du nog fundera pa om du vill ha slat ring eller stenar, hamrad, eller med monster.. sen finns det garanterat massor av tjejer har som kan ge dig tips pa fina ringar! tiffany.com har manga (svindyra) ringar, dar kan du titta for inspiration om inte annat

• EhjärtaK = sant

Klart att man ser gift ut. Vitt guld är lika mycket guld som rött guld .

Det är ju bäst att ta det man tycker är finast! Du kanske kan leta lite bland gamla trådar - där står det massor om vitt guld (tips, varningar, idéer osv). Vet att sökfunktionen är nere, men det var inte länge sedan dessa diskussioner var uppe .

• Thezzizen

Vi har varit förlovade tre veckor nu ungefär och har båda vitguldsringar. De är kanonfina! jag ångrar mig absolut inte, förutom att jag lyckats få en ful repa på den =(. Vi gjorde efter eget önskemål så jag fick min vita ring med en nedsänkt rund diamant i. Dock undrar jag hur man bäst putsar upp ringarna, har ni något kanontips.

• Rystall

Thezzizen: Du kan lämna in din ring för rodering. det bör man göra med vitguldsringar ungefär vart eller vartannat år. Annars blir ringen lätt matt i ytan. Kostar ett par tre fyra hundra kronor.

• EhjärtaK = sant

Thezzizen:
    om du har köpt ringen av en guldsmed som har använt sig av vittguld med minst 14% palladium skall den INTE lämnas in för rodinering. Då putsar man den precis som rött guld (dock vet jag inte vilka medel som är bäst att använda).

Om du har en ring av vittguld utan palladium el. nickel så måste den rodineras för att bli "fin" igen. Tänk dock på att lite av ringen försvinner varje gång den rodineras - så till slut har man ingen ring kvar.

• Rystall

EhjärtaK = sant:
    Man tar inte bort vitguldet utan lägger på ett skikt. Så här stod det på en guldsmeds hemsida. "Ofta »rodieras« vitguldssmyckena, dvs ytan beläggs med ett tunt skikt rodium för att få fram en extra vit färg."

• EhjärtaK = sant

Vid varje rodiering så slipas ringen litegrann (vilket gör att man förlorar guld vid varje tillfälle).

Därför är det i längden bättre att ha en vitguldring med minst 14% palladium (eller nickel, vilket dock är allergiframkallande) för då behöver ringen inte rodieras. Det är bara ringar som saknar palladium/nickel som behöver rodieras.

• Thezzizen

EhjärtaK = sant :

Den är inte rodinerad, är guldsmedsgjord med hög palladiumhalt. Så en repa får jag väl stå ut med då *Suck*, sitte rpå så dumt ställe bara där man lägger märke till den. måste erkänna att jag inte har någon aning om vad som är bra att putsa guld med ;)

• magnusfästmö

Thezzizen - du kan väl ta med ringen till en guldsmed så kan de ta bort repan, de putsar med en fin fin fil som samtidigt gör ringen blank. Bli inte rädd när jag skriver fil, verktyget ser ut som en sån, de vet vad de gör!

Svar på tråden Ringar i vitt guld?