• Cecil

Bröllopspsalmer

Hej!

Jag har en fråga gällande val av psalmer under vigseln i kyrkan... Vad ska man välja, vad har ni valt för psalmer? Vi gifter oss den 30 juli, vad kan passa då? Tycker att det är lite svårt detta, det är inte varje dag som man sitter och funderar över vilka psalmer man ska sjunga

Tackar på förhand för tips!

• Svar på tråden Bröllopspsalmer
  • Buffy79

Vår präst föreslog att man skulle ha en vigselpsalm och en sommarpsalm på sommaren.
    Vi valde psalm 84 (vigsel) och 210 (sommar). Ev. blir det 410 (vigsel) också, men det beror på om vår kompis ska sjunga eller inte. Om hon inte sjunger tar vi en psalm istället.

• Buffy79

Sorry, psalm 201 ska det vara, inte 210. :)

• pickledpossum

Cecil:
    Vi gifter oss samma datum och försöker också välja psalmer! Det är ju jättesvårt, jag känner till typ 3 stycken..

Buffy79:
    Hur börjar texten på psalmerna du valt? Jag har ingen psalmbok i närheten..

• Mickes brud

Vi hade psalm 201 och 197

• i höst?

Någon som vet en psalm som passar för ett höst bröllop?

Någon som vet ett bra ställe på nätet där man kan hitta psalm-texter?

• Cecil

Tack för tipsen, ska kolla vad det är för några psalmer när jag kommer hem.

pickledpossum: vad roligt, hur långt har ni kommit? Jag tror att vi har fixat det mesta, ska försöka fixa detta med Vigseln och vigselprogram samt lägga grunden för festprogrammet så att det bara är att skriva ut det när det börjar närma sig. Vi har lyckats hitta in- och utmarsch, satt och lyssnade på en massa igår och bestämde oss för A Trumpet Voluntary som inmarsch och Birkalåten (jätteglad musik) som utmarsch och är riktigt nöjd med valen.

• Buffy79

pickledpossum:
    Du kan få texten till båda.

Ps. 84 - Vi lyfter våra hjärtan
    1. Vi lyfter våra hjärtan
    till dig, o Fader vår
    I tacksamhet och lovsång
    och bön för dessa två.
    Vi ber dig, låt dem lämna
    sig själva i din hand
    och hjälp dem hålla löftet
    som de gett varann.

2. Vi tackar för den glädje
    som du har gett åt dem.
    Välsigna deras framtid,
    välsigna deras hem.
    Tack, Fader, för den kärlek
    som gjorde dem till ett,
    det största du som gåva
    och ansvar åt oss gett.

Ps. 201 - En vänlig grönskas rika dräkt
    1. En vänlig grönskas rika dräkt
    Har smyckat dal och ängar.
    Nu smeker vindens ljumma fläkt
    De fagra örtesängar.
    Och solens ljus
    Och lundens sus
    Och vågens sorl bland viden
    Förkunna sommartiden.

2. Sin lycka och sin sommarro
    De yra fåglar prisa:
    Ur skogens snår, ur stilla bo
    Framklingar deras visa.
    En hymn går opp
    Av fröjd och hopp
    Från deras glada kväden,
    Från blommorna och träden.

3. Men du, o Gud, som gör vår jord
    Så skön i sommarns stunder,
    Giv att jag aktar främst ditt ord
    Och dina nådesunder.
    Allt kött är hö,
    Och blomstren dö,
    Och tiden allt fördriver;
    Blott Herrens ord förbliver.

4. Allt kött är hö. Allt flyktar här,
    Och snart förvissna gräsen.
    Hos dig allena, herre, är
    Ett oförgängligt väsen.
    Min ande giv
    Det nya liv,
    Som aldrig skall förblomma,
    Fast äng och fält stå tomma.

5. Då må förblekna sommarns glans
    Och vissna allt fåfängligt;
    Min vän är min och jag är hans,
    Vårt band är oförgängligt.
    I paradis
    Han, huld och vis,
    Mig sist skall omplantera,
    Där intet vissnar mera.

Men av 201 kommer vi nog bara använda oss av vers 1, 2 och 5. Tyckte att 3 och 4 inte passade in.

• pickledpossum

Buffy79:
    Tack! Det blir nog "En vänlig grönskas.." vers 1 och 2 för oss också!

Cecil:
    Vi har också börjat lite med vigsel och bröllopsprogram.
    Annars så tror jag att det börjar gå åt rätt håll med det mesta... Dock har jag förstått att jag är ganska sent ute om man nu ska jämföra... Fast det finns fler som är sena, tack och lov!
    Min största ångestframkallare har väl varit att hitta en klänning, allt är FÖR MYCKET för mig och vill man ha något enklare lutar det åt typ studentklänning och det vill jag inte heller ha. Men nu har jag hittat ett mönster på en jättefin klänning som blivande svärmor ska hjälpa mig att sy. Lite nervöst, men jag hoppas att allt ska gå bra...
    Var ska du gifta dig?

• pickledpossum

Buffy79:
    Aha, vad bra!
    Finns det en länk med till exempel sommarpsalmer också? (Det fanns ingen startsida).

• Tant Pernilla

Vi gifte oss 19 juni förra året och hade En vänlig grönska (201) och en vigselpsalm som har nummer 411 (Gud har omsorg om vårt släkte...) Jag gillar texten i den vigselpsalmen och melodin är också fin och ganska "munter".

• Buffy79

pickledpossum:
    Har inte hittat något liknande för sommarpsalmer tyvärr. Men prova att googla lite du också, så kanske du hittar något! :)

• Cecil

pickledpossum: Jo, det är svårt med klänning, håller med om att många är lite väl pråliga, men jag har hittat en enkel fin klänning med kort släp och är jättelycklig över detta. Jag är lite orolig över att det är något som vi glömt att tänka på, jag tror att vi har det mesta färdigt eller på G men vad vet jag, har aldrig fixat med ett bröllop tidigare och inte har jag varit på så värst många heller...

Buffy79: Tack för länken, verkar himla bra att man kan lyssna. Ni som inte har bestämt in- och utmarsch, det finns en sajt www.kyrkomusik.se där man kan kolla lite vad som finns samt lyssna på dem.

• i höst?

Vilka superbra länkar!
    Tänk vad bra det är med bröllopstorget... skulle vara alldeles vilsen annars. ;)

• zebban

Vi har valt psalm 411 och Vigselpsalmen(nya texten)med melodi "Den blomstertid", till vårt bröllop i Augusti. Vill ni lyssna på in/utmarcher så rekommenderar jag brollopsmusik.nu eller vigsel.nu de har lite fler alternativ!

Svar på tråden Bröllopspsalmer