• Tina F

En mamma som pratar bakom ryggen

Hej!

Jag gifter mig om mindre än två veckor och jag och min blivande har varit mkt noga med att det ska bli en trevlig tillställning för alla inblandade och bjudna. Vi har båda skilda föräldrar och har verkligen tagit hänsyn till allas nya respektive mm mm. Min mamma har verkligen ställt upp både när det gäller större och mindre saker men nu i helgen (på min möhippa) fick jag höra av min syster - som också har varit ett enormt stöd under all planering att min mammma har åsikter om att vi inte bjudit med min systers barn på festen. Vi har valt att inte ha med barn på vårt bröllop, framförallt för att vi inte har några egna och för att föräldrarna uttryckt sig hur skönt det är med en middag i lugn och ro utan några barn. Mina systerbarn skall dock vara näbbar i kyrkan (de är 5 och 10 år). Naturligtvis har tanken salgit oss att ha med dem på festen efteråt, men efter våra resonemang som varit som ovanstående samt att de nog inte skulle vara roligt för dem att sitta med på en lång middag med endast vuxna beslöt vi oss för att inte ta med dem till festen, min syster tyckte att detta var helt ok. Nu säger min mamma - till min syster - alltså bakom min rygg att detta är fruktansvärt dålig stil och att hela brudföljet minsann ska bli inbjudna till festen. Vi har hållt på att planera för bröllopet i snart ett år och aldrig har hon nämt detta tidigare!! Det är bara 12 dagar till vi gifter oss och nu får vi höra detta?! Vad ska jag göra nu? Låta barnen komma? Hjälp!!

• Svar på tråden En mamma som pratar bakom ryggen
  • ELA

Tina F: Kolla med din syster, vad hon tycker. Är det viktigt för henne att få med barnen - eller tycker hon det är skönt eller i alla fall okey att komma utan barn? I så fall tycker jag inte du ska bry dig om din mamma.

• loisa

Strunta i hennes åsikter. Föräldrarna tycker det är ok, det är er dag, och om hon tyckte att det varit katastrof så hade hon fått säga det direkt till er. Ni har resonerat kring det hela och gjort ett val, efter moget övervägande, vad andra säger bakom ryggen behöver ni inte låta röra er i ryggen!

• Stjärna

Strunt i alla åsikter och kör ert race. Tycker att ni resonerar på ett bra sätt för barnens egen skull.

• Nanonino

Kan inte mamma säga det helt öppet, samt att det redan är ok med din syster, så varför inte bara ignorera det.

men är du säker på att orden verkligen kommer från din mor och inte din syster som planterar dem där?

• Tina F

Hej

Ni har nog rätt - borde ignorera men man blir ju så himla ledsen..

Nej, orden kommer inte från min syster -jag ringde och konfronterade min mamma och frågade varför hon inte kunde säga det rent ut till mig istället. Då blev hon sur och tyckte att jag varit så negativt inställd till barn?!? Till saken hör att jag och min mamma ALDRIG har pratat om detta...
    Samtalet slutade inte bra - hon la bara på luren, och då hade jag ändå svalt min stolthet och sagt att nu lägger vi detta bakom oss så löser jag det med min syster. Men nix - mamma är skitsur!! Och jag är så himla ledsen - orkar inte ha en konflikt med min mamma såhär nära mitt bröllop..
    Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det....

• mli_b

Kör en liten fuling (kolla först med din syster, så att hon går med på det) och påstå att det är hon som har valt att lämna barnen hemma eftersom det inte kommer några andra barn.

• crud

Otroligt fräckt och elakt tycker jag. Det är ju eran dag och inte hennes. Om hon inte hade kunnat säga något tidigare eller säga det själv tycker jag att hon hade kunnat hålla tyst om det. Dessutom, om någon skulle ha problem med det är det ju din syster och är det okej med henne ska din mamma inte lägga sig i. Jag önskar at löser sig på bästa sätt och kram från mig.

• rarasara

Ring din syster och tala om hur mycket din mamma sårat dig, så kan hon få höra det bakom ryggen!

• Lillan2

Tina F!

Förstår att du verkligen blivit sårad av din mamma, jag håller med alla ovanstående inlägg om att det var tämligen elakt gjort av henne att prata om detta bakom din rygg. Men...

Gjort är gjort och nu gifter du dig om mindre än två veckor. Ta några djupa andetag, vänta någon dag och ring sedan din mamma och försök att bli vänner igen (backa såklart inte i sakfrågan). Även föräldrar är människor med svagheter som kan göra och säga både dumma och elaka saker men hon är din mor och du älskar henne (antar jag) och vill väl att stämningen mellan er är bra på bröllopsdagen?

• Tina F

rarasara: Jag har nu ringt min syster och pratat med henne, tyvärr kunde jag inte hålla tårarna tillbaka utan hulkade hejdlöst under hela samtalet. Försökte förklara att varken jag eller min blivande vill att de tror att vi inte vill ha med barnen, utan försöker tänkt på att alla har det bra! Jag har nu även bett min syster att prata med sin man i lugn och ro om det hela, och att beslutet ligger hos dem. För visst kan de sitta med en stund vid middagen och bli hämtade av farmor när de inte orkar längre.. Eller?!? De är ju inte med på den tryckta bordsplaceringen eller i programmet - men spelar det någon roll tycker ni?

Tacka alla för era kloka råd...

Får väl ta mod till mig att ringa min mamma också

• Ansku

Jag tycker det låter som om du verkligen gör ditt bästa för att alla skall vara nöjda (jag är själv likadan). Personligen skulle jag tycka att det var okej att de satt med en liten stund vid middagen och jag tycker inte att de måste finnas med i programmet etc. Visst beter din mamma sig illa, men jag tror du lider mer av bråka med henne än av att komma emot en bit. Man kan ju hoppas att din syster respekterar din önskan om en barnfri fest och väljer att lämna dem hemma, men om hon absolut vill ha dem med så försök göra det bästa av situationen. Jag hoppas det löser sig för er. Lycka till!

• crud

Ja det är märkligt att somliga tar så illa vid sig när man vill ha barnfri fest. Jag älskar ungar men har de verkligen kul på en fest med trerätters middag och tal? Då börjar de skruva på sig och vill göra ngåto annat och det kan man ju förstå. Sen var jag själv med som barn på bröllop och tyckte i regel att festerna var rätt trista och att jag lika gärna hade kunnat vara hemma.

Svar på tråden En mamma som pratar bakom ryggen