Strumpbyxor ett måste? + kort eller lång klänning?
I inbjudan står kostym, vad är det då som gäller lång eller kort klänning?
Har även hört att man inte får gå barbent = utan strumbyxor till kyrkan, nån som vet om det stämmer?
I inbjudan står kostym, vad är det då som gäller lång eller kort klänning?
Har även hört att man inte får gå barbent = utan strumbyxor till kyrkan, nån som vet om det stämmer?
Det har jag aldrig hört. Däremot vet jag att det enligt etikettsreglerna anses att en kvinna inte är ordentligt klädd om hon inte har strumpbyxor. Det synsättet kanske har någon kyrklig bakgrund som jag inte känner till.
Har heller aldrig hört det förut,
Men på tidigare bröllop som jag varit gäst på så har jag burit antingen strumbyxor eller stay-ups.
Äger bröllopet rum i början av Juli (som det jag är bjuden på två veckor efter mitt eget) så vet jag inte om jag kommer att bära strumpbyxor.
Jag hade nog satsat på kort klänning. Så vitt jag vet så är det vad som gäller för kostym/kavaj, står det däremot mörk kostym så kan man ha välja mellan lång eller kort klänning. Så tror jag att det är i alla fall!
Personligen tycker jag att bara ben passar bäst på grillfest på stranden. Jag skulle inte tillåta mig att vara utan strumpor på ett bröllop, hur varmt det än var. Skulle känna mig nerklädd.
Kort klänning tycker jag är snyggast och mest korrekt, tror jag.
Alla längder utom hellångt (som en aftonklänning) är väl okej till kostym?
Enligt Ribbing (om du nu vill lyssna på henne) ska man absolut inte gå med bara ben i kyrkan. Strumpor i någon form (stay-ups, strumpbyxor etc) anses dessutom vara mer klätt och därför bör man bära det vid alla festliga tillfällen. Personligen har jag alltid strumpbyxor el dylikt vid finare fester just pga att det är mer klätt.
Det går bra med såväl kort som lång klänning, dock bör inte klänningen vara hellång, dvs fotsid.
Nu finns det så extra super duper tunna, lite blanka, strumpbyxor som knappt känns på kroppen. Det ger en snygg lyster till benen och döljer inte om man är brunbränd. Kan vara skönt att inte gå barfota i snyggskor. Det kan lätt bli lite obekvämt när fötterna blir lite varma och skavsår är det sista man vill ha.
Så jag tycker att det är snyggast på bröllop med strumpbyxor (ja, eller stay ups för dem som hellre vill).
Är det någon etikettsmässig skillnad på kavaj och kostym? Alltså inte mörk kostym..
Nej det är det inte.
Däremot på kostym och mörk kostym!
Kavaj innebär egentligen mörk kostym, eller möjligen ljus om det är sommar. Som klädselanvisning är 'kostym' och 'mörk kostym' ett nytt påhitt som tillkommit eftersom inte alla vet vad 'kavaj' innebär.