Jag har pessar, även om jag inte har använt det många gånger. Du beställer bara en tid hos gynekolog/barnmorska så att du får prova ut ett pessar i din storlek (det måste ju sitta perfekt liksom..
)Sedan går du bara till ditt apotek och säger vilken storlek du ska ha. Det är inte receptbelagt. Du måste också köpa spermiedödande medel. Det _måste_ du använda tillsammans med pessaret, annars är det inte mkt skydd. Barnmorskan/gynekologen visar dig hur du sätter in pessaret och hur du ska använda det spemiedödande medlet.
Du kan sätta in det när som helst, men om det har gått mer än 1 timme efter att du har satt in det och "det är dags för det roliga" så måste du fylla på med mer spermiedödande medel. Sedan ska pessaret sitta inne minst 6 timmar innan det får tas ut. Om du ska ha fler samlag låter du pessaret sitta inne, men fylller på med mer spermiedödande medel.
Det är inte svårt att sätta in det eller att ta ut det, även om det känns krångligt de första gångerna, men man blir snabbt snitsig på det. Pessaret är inte gratis, men i Sthlm är preventivmedelsrådgivningen gratis, så besöket hos gynekologen/barnmorskan kostar inget. Jag tror att pessaret kostade runt 300-400 kr. Jag köpte spermiedödande medel och kondomer samtidigt och landade runt 500 kr. Det känndes som om jag inhandlade en hel buffé av säkerhet..
Lycka till!