• snuttepuffan

Pessar

Efter att ha slutat med Nuvaring står jag utan preventivmedel. Kondom är inte ett alternativ av många olika anledningar och jag vill inte ta hormoner igen. Spiral har jag för liten livmoder för.

Det känns som att pessar är värt att testa, nu undrar jag hur jag går till väga. Jag har fortfarande åldern innne för ungdomsmottagning, men det känns lite skumt att gå dit (alla andra i väntrummet är 14 och har klamydia typ).

Kostar det något med pessar eller är det gratis som spiral (stockholm)? Går man bara dit, eller säger jag att jag vill ha pessar när jag bokar tid?

Hur är det egentligen med pessar, kostnad, besvär m.m.?

• Svar på tråden Pessar
  • Pixie

Jag har pessar, även om jag inte har använt det många gånger. Du beställer bara en tid hos gynekolog/barnmorska så att du får prova ut ett pessar i din storlek (det måste ju sitta perfekt liksom.. )Sedan går du bara till ditt apotek och säger vilken storlek du ska ha. Det är inte receptbelagt. Du måste också köpa spermiedödande medel. Det _måste_ du använda tillsammans med pessaret, annars är det inte mkt skydd. Barnmorskan/gynekologen visar dig hur du sätter in pessaret och hur du ska använda det spemiedödande medlet.

Du kan sätta in det när som helst, men om det har gått mer än 1 timme efter att du har satt in det och "det är dags för det roliga" så måste du fylla på med mer spermiedödande medel. Sedan ska pessaret sitta inne minst 6 timmar innan det får tas ut. Om du ska ha fler samlag låter du pessaret sitta inne, men fylller på med mer spermiedödande medel.

Det är inte svårt att sätta in det eller att ta ut det, även om det känns krångligt de första gångerna, men man blir snabbt snitsig på det. Pessaret är inte gratis, men i Sthlm är preventivmedelsrådgivningen gratis, så besöket hos gynekologen/barnmorskan kostar inget. Jag tror att pessaret kostade runt 300-400 kr. Jag köpte spermiedödande medel och kondomer samtidigt och landade runt 500 kr. Det känndes som om jag inhandlade en hel buffé av säkerhet..
    Lycka till!

• snuttepuffan

Tittade lite på apotekets hemsida och självklart kan man inte titta på pessar där (hur skulle det se ut om folk visste att det fanns?), men spermiedödande medel fanns. Tydligen ska en doseringsspruta användas? Jag tycker det verkar krångligt...

Men vad 17 ska jag då hitta för preventivmedel?

• Sweetpea

Det finns ju p-dator också, som visserligen också är lite omständligt och visst ganska dyrt men garanterat hormonfritt.

• snuttepuffan

p-dator fungerar nog säkert, men de dagar som jag har ägglossning blir jag....

Körde med något liknande förut fast ett datorprogram som man skrev in kroppstemperaturen i varje morgon. Det blev dagenefterpiller varje månad nästan....

• Sweetpea

Ja, då finns det nog inga andra alternativ, tyvärr.

• Jennie med ie

snuttepuffa, du behöver ingen doseringsspruta utan trycker ut en sträng av mdlet på pessaret och tar också lite runt kanten med fingret innan du sätter in det. Det är bara om du som det står längre upp behöver fylla på extra medel för att det gått för lång tid som du behöver nån sån spruta.

• snuttepuffan

Jag ringer och bokar tid imorgon. Hoppas att jag klarar att stå på mig och inte går därifrån med recept på piller....

• snuttepuffan

Nu har jag ett pessar, det är en sak jag inte riktigt har kläm på. Har inte hittat någon angivelse på hur mycket spermiedödande medel som ska användas....

• Jennie med ie

Sa inte BM nåt? Jag tar en sträng på ca 4 cm eller nåt, och sen lite av det runt kanten.

Svar på tråden Pessar