• emmaa

blond vill bli mörk(are)

Jag har färgat mitt hår blont och sist gjorde min frisör det för blont så nu är jag redan less på utväxten... Kan man tona/färga håret själv mörkare (i typ nougat)? Har typisk råtthårsfärg. Annars blir det väl bara att gå till frisör igen! Är ju där hela tiden och det är ju inte gratis precis. =(

• Svar på tråden blond vill bli mörk(are)
  • Jeanette B

Visst kan du göra det själv, men risken är att det kommer skifta grönt, lite beroende på hur blont det är nu. du måste nog ha lite röda pigment i för att slippa det gröna. Jag skulle nog i alla fall gå in på en salong och rådfråga, låtsas att du ska gå dit senare men smit iväg när du fått höra det du behöver (om du inte vill betala)
    Sen så är det ju så att om du inte är nöjd med resultatet så har du ju rätt att gå tillbaka till den frisören som gjort blekningen och säga som det är. Då får du säkerligen det gjort gratis, om det nu inte gått evigheter sen du gjorde det.

• Zyrzan

Om du ska färga det brunt måset du färga i en brun färg med röda toner, eftersom blekningen tar bort dessa annars blir håret grönt.

Vill man färga det vanligt brunt bör man göra en återpigmentering först. Ta entoning till håret blir orange, skölj sedan ur och färga i brunt. alternativt göra en blanding av vatten och röd toning och spraya i håret innan färgning. Det är dessa två alterativ jag hört talas om för återpigmentering, men att fråga en frisör är ju gratis = )

• Jeanette B

Ja, det var ju ungefär det jag sa...

• Xite

Du kan börja med att färga det rött också¨. Sedan tar du den färg du önskar ovanpå det. Och så undviker du att bara i klor.

• Zyrzan

Jeanette, jag antar att ditt senare inlägg syftar till mig.

Onödig kommentar kan jag tycka, det är väl därför vi är här? för att hjälpa varandra och lära oss av varandra?

Visst var det det du sa, men du sa inte HUR man gör.

Och det kan ju vara väldigt väsenligt att veta hur om man nu skall göra det själv, vilket emmaa ville enligt frågan.

• Flickan81

Inte bråka tjejer!;) Men lite onödig kommentar kanske. Zyrzan berättade ju faktiskt HUR man gick tillväga mer konkret:)

Det är verkligen inte konstigt att tjejer oftare är i luven på varandra måste jag säga...

• Teddan1

Hi hi, catfight....;) :) :)

Närââ...

• Jeanette B

VA? Jag förstår inte riktigt, kommenterade bara att ungefär halva följande svar var precis samma sak jag redan skrivit. Sen att det var en förklaring om HUR man gick tillväga är ju super bra, men läs vad jag skrev och vad den under skrivit, ser ingen likheten?
    Tjej fajt kan det aldrig bli för vi sitter vid en varsin dator. Ha en bra helg alla glada!

• FoxyGirl

Mitt hår har också blivit för blont, efter otaliga blekningar hos frisör. Har nu en jättefin, ljusbrun nyans på håret efter att jag färgat det med en intensivtoning från wella soft colour. Toningen hette mellanblond, men resultatet blev lite mörkare eftersom håret var så ljust innan. Det tar några tvättar innan man ser det riktiga resultatet. Är hur nöjde som helst och får en massa komplimanger för min nya hårfärg. Det bästa var priset, 52 kronor på Ica

Har också provat en annan wellatoning (låter som jag är sponsrad) tidigare som bara säljs hos frisörer, den blev också väldigt bra, kanske lite mörk nu till sommaren. Den hette hasselnöt i alla fall.

• Flickan81

FoxyGirl:

Hur blond var du innan egentligen??

Jag skulle också vilja mörka ner mitt hår nu lite innan sommaren. Blir alltid så himla blond då.
    Men jag tycker det är vackrare mot ansiktet om färgen är lite mjukare och mörkare, speciellt då man är solbränd:)

Jag går alltid till frisör och färgar men rent ekonomiskt skulle jag tycka det vore underbart att hitta en färg som passar som man kan fixa själv.

• FoxyGirl

Flickan81

Jag var tokblond innan. Nästan på gränsen till platina varvat med lite gula nyanser, efter ett missförstånd med en frisör. Fräscht...eller inte.

Är som sagt jättenöjd med min hårfärg nu, den känns helt naturlig och inte så "färgad". I början var den lite mörkare, men nu en vecka efteråt är den precis som jag ville ha den, dvs lite guldigt ljusbrun.

Nästan alla frisörer som jag pratade med sa att jag skulle ta en toning med rödpigment i, men eftersom jag i framtiden vill göra lite nya, ljusa slingor varvat med den tonade kändes inte det så aktuellt. Det är ju alltid en chansning att tona blonderat hår, men i mitt fall gick det ju bra. Men färg (nivå 3)skulle jag aldrig våga mig på själv.

Kan hålla med dig om att ekonomibiten spelar in ibland. Känns lite löjligt att betala flera hundra för något man kan göra på egen hand. Med bra resultat förhoppningsvis!

• emmaa

FoxyGirl
    Det låter som mig du beskriver... Jag har också slingat på slingat o sist så blev det för ljust! Nu är jag less på den hemska utväxten som jag fått efter 4 v. Men usch, jag vet inte om jag vågar efter vad alla skriver om att håret blir grönt o så. Skulle något gå fel antar jag att det blir dyyyrt att fixa till det hos frisören! Dessutom inte så kul.
    Vågar jag? Vad säger ni andra!? Skulle vara skönt o kunna göra det hemma o slippa lägga ut en massa pengar men samtidigt får inte snålheten bedra visheten...

• Flickan81

FoxyGirl:

Måste bara berätta att jag åkte till ica maxi och köpte mig den du rekommenderade:)
    Lite kul, har inte färgat mitt hår själv på säkert 11 år.

Sedan var jag beroende av min frisör som var så otroligt duktig på färg så jag ville aldrig förstöra hans verk.
    Men nu bor jag inte i samma stad längre så nu fick jag nöja mig med några halvdanna småstadsfrisörer;) Inte alls lika duktiga som min gamla, så nu har jag gått och varit irriterad en månad nu för det inte blev en sådan där varm färg som jag ville ha.

Nu blev det så mkt bättre, även om jag gärna hade velat haft en aning mer röd ton i så att det blev lite varmare.
    Men jag vågade inte prova ngn märklig färg.
    Men som du säger...Efter någon vecka ändrar sig färgen nästan alltid till det bättre.
    Hoppas det för då kan jag börja spara måååånga tusenlappar om året:)

Tusen tack för tipset!

• AlmoustMrs

har varit där :)

Jag köpte en färg i mörkblond från loreal, sedan gjorde jag egna slingor me hätta, det blev alldeles super, mörkare blond botten med massa ljusa slingor :) jag slapp utväxten o håret fick liv igen...

• FoxyGirl

Flickan81

Vad kul att det blev bra! Usch vad jag hade skämts om resultatet hade blivit dåligt... Jag tycker att färgen känns varmare nu, en vecka efter. Visst känns det lite varmare med rödpigment i, men det blir så knepigt att få bort sedan om man vill hitta på något annat med håret. Kommer nog göra som skribenten ovan, att lägga i några ljusa slingor framåt sommaren. Tänkte lägga i samma toning igen om en vecka så att den sätter sig ordentligt. Annars är man tillbaka på ruta ett. Om man som jag, tvättar håret minst en gång per dag, fönar och plattångar var och varannan dag bleks toningen snabbare.

emmaa- blev också varnad för att det kunde bli grönt, tog en chansning och det gick bra. Vet inte riktigt hur ditt hår ser ut, men för mig gick det bra. Om du är osäker, rådgör med en frisör innan.

• Flickan81

FoxyGirl:

Idag är det ännu finare:) Vilken tur att jag gjorde det måste jag säga!:)
    Hur ofta tror du man behöver förbättra resultatet? Jag är ju så lat när det gäller styla håret;)
    Men tvättar håret gör jag varje dag och fönar varje dag...

• FoxyGirl

Flickan81

Kul att du vågade prova. Svårt att ge något generellt svar, eftersom det bleks så individuellt. Men man ska inte vänta tills toningen helt gått ur, säg kanske två veckor efter första toningen? Sedan behöver man inte göra lika ofta, det är bara i början det fort kan blekas ur, eftersom håret är så behandlat (avpigmenterat)innan

• emmaa

Idag var jag hos frisören och köpte toning, Wella color touch. En intensivtoning. Hon sa att det funkar hur bra som helst även om man har så ljust som jag. Sen när jag läste på beskrivningen står det "...ska inte användas på hår som är ljusfärgat eller blekt..." Men om man har råttfärgat o slingar det, bleker man inte håret då? Måste gå dit o höra men är det någon som vet?

Svar på tråden blond vill bli mörk(are)