• Kickit

Hur gjorde ni??

Jag vill sluta med hormoner. Jag har Nuvaring i mig nu men jag vill inte längre, jag vill bara ta ut den och bli mig själv igen vilket jag inte har varit sedan jag var 16 år. Hur gör jag? Ska jag vänta tills perioden är över och tills mensen kommer och sedan inte sätta in en ny, eller ska jag ta ut den direkt? Spelar det någon roll? Jag vet inte om jag står ut längre, jag är så irriterad, så ledsen, ingen lust till något, inte heller sex. Och jag är riktigt jävla trött på blotta tanken att behöva utsätta mig för homoner. Kondom, kopparspiral. Vad som helst! Hjälp mig, hur gjorde ni? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur gjorde ni??
  • Ellte

Ring BM och fråga...är mitt standardtips :) De vet ju bäst hur kroppen funkar med sådanahärgrejjer och jag tycker inte om tanken att själv mixtra med hormoner :)

• Lion

Jag vill med ha tips! Har med NuvaRing nu efter att ha ätit p-piller i många år...har inte haft nån sexlust alls på månader! och inte blev det bättre med NuvaRing som jag trodde...

• Swing

Prova kopparspiral! Med undantag från när jag fick mina barn har jag haft sådana i 27 år.

• Ananas

Jag rekommenderar dig att ha nuvaringen den tiden det är tänkt, dvs till det är dags för nästa mens (om du står ut förstås) för då blir det inte så abrupt för kroppen och den är i "rätt fas".

Det är som med p-piller, man bör inte sluta mitt i en karta.

• snuttepuffan

Vill du väldigt gärna så ta ut den på en gång. Jag slutade i fas, dvs. stoppade inte in någon ny och än så länge känns det bra (skulle ha satt in i måndags).

• Lion

Snuttepuffan - Varför slutade du?
    Berätta gärna mer om ett tag om skillnader du märkt! :)

• Swiss!

jag slutade också i fas - har testat flera olika p-piller, minipiller osv innan, med diverse olika biverkningar. även ringen har gett mig biverkningar, främst i form av torra ögon. har inte märkt nån större skillnad än men det kan ju ta ett tag. lycka till!

• Kickit

Nu har jag tagit ut ringen, mitt i perioden, jag skiter i vilket :) har fått lite av min lust tillbaka, känns både märkligt och naturligt. Jag känner igen mig själv, igen. Så ska det vara! Än så länge har inget hänt, det har gått någon vecka nu. Förväntar mig dock lite blödningar mm. Men man vet aldrig. Ska tjata till mig en kopparspiral efter några månader, tills dess är det Näcken som gäller :) den knottriga kondomen, och en massa olivolja, yeha! :D haha! Det här är det bästa jag gjort mig själv på länge.

• snuttepuffan

Jag slutade för att vi inte hade haft sex på över en månad. Det ordnade sig på en gång...

Är verkligne kondom och olivolja en bra kombination? Jag hade för mig att oljan löser upp kondomen...

• Imperia

Olja och kondomer får INTE kombineras! Risken att kondomen går sönder är mycket större då.

• Kåär

Jag kan rekommendera kopparspiral. Det har jag och det har fungerat jättebra för mig. Jag bytte för att jag, även fast jag åt P-Piller blev gravid.
    Det finns dock nackdelar även med kopparspiralen. Jag har rikligare mens och smärtsammare mensverk men förutom det så är det jättebra med spiralen.

• Lion

Snuttepuffan -
    Hur blev det när du slutade, kom mensen som vanligt eller? Jag skulle vilja sluta med ringen och p-piller men är orolig över hur mensen kommer bli...nu är den ju alltid på samma dag, har aldrig värk, o tycker att den är kort, bara 4-5 dagar.
    Men jag skulle göra allt för att få tillbaka min lust...just nu känns det som jag skulle kunna leva utan sex för alltid, då jag inte har någon som helst längtan efter det....så jag hoppas verkligen det blir bättre....och för dig tog det inte lång tid alltså?
    Tack för svar!

• snuttepuffan

Jag har ju bara varit hormonfri någon vecka. Har förövrig fått rejäla humörsvängningar idag, men det är väl en del av avvänjningsprocessen.

För mig tror jag att det kommer gå fort att gå tillbaka till en cykel eftersom jag har haft lätt för det tidigare och nuvaring ska ju vara stabilare...

• snuttepuffan

Har ni också märkt en högre lust under ringfri period förresten? Annars har jag inte ens reflekterat över att sex finns...

• Meddelande borttaget
  • NokGroda

ojojoj, jag bytte till ring för ett tag sen och eftersom jag bytte från implantat tycker jag att jag blivit mig själv MED ring. haha.

däremot det där med sexlusten är ju knepigt. jag har en känsla av att det har med vana att göra. om man har sex ofta är man van vid det och har lust ofta. om man slutar med det ett tag så vänjer sig kroppen vid det istället och man blir inte så sugen längre.

jag blir ändå orolig och funderar hårt nu på om jag är hämmad av ringen! fan..

Svar på tråden Hur gjorde ni??