Recept på skaldjurspaj
Är det någon som har ett recept eller en länk till en skaldjurspaj?
Jag vill att den ska innehålla räkor och/eller kräftstjärtar eller förslag, dock ej crabsticks. Tack!
Är det någon som har ett recept eller en länk till en skaldjurspaj?
Jag vill att den ska innehålla räkor och/eller kräftstjärtar eller förslag, dock ej crabsticks. Tack!
Ost och räkpaj (man kan förmodligen lägga till kräftstjärtar)
Till en pajform 31 cm i diameter.
pajdeg: 4 dl mjöl, 200g margarin, 3 msk vatten
Fyllning:
250g lagrad ost (tex greve eller herrgård)
500g räkor (med skal)
3 dl mjölk
2 dl vispgrädde
4 ägg
1/2 tsk salt, 1 krm svartpeppar
Gör pajdegen och låt vila i kylskåp en stund. Riv osten och skala räkorna. Tryck ut degen i formen och förgrädda 10 min 225 grader. Strö osten på botten lägg på räkorna. Blanda ihop resten och häll över. Grädda ca 30 min 225 grader.
Gräddfilsås att ha till: 6 dl gräddfil, 1dl röd stenbitsrom blandas ihop.
eller gör pajdeg, klä formen och förgrädda. Gör en stuvning som smaksätts med vitt vin och cayennepeppar. Lägg i räkor (och/eller kräftstjärtar) i formen och häll över stuvningen.
precis som mli_b skriver är en skvätt vitt vin gått i skaldjurspajen. Dill kan också passa fint till.
En kall räkpaj som är garnerad med svart kaviar kanske?
Jag brukar grädda ett pajskal, låta svalna, och sedan fylla med en blandning av majonäs, cremefraiche, burkbitar, rödlök, dill, hackad kokt ägg och massor av räkor...! Den severas kall och är jättesmarrig...!
Har dock inte receptet tillgängligt just nu, men kan skiva ner det senare om någon är intresserad.
Tack för era svar!/Trulla