Denna fråga hör inte alls hit, men....
Vet att det inte alls, överhuvudtaget hör hit. Men jag visste inte vart jag skulle vända mig så...finns det någon som vet om det finns några minihundar som är s.k "allergifria"?
Vet att det inte alls, överhuvudtaget hör hit. Men jag visste inte vart jag skulle vända mig så...finns det någon som vet om det finns några minihundar som är s.k "allergifria"?
Kinesisk nakenhund är det bla annat.
Det finns inga hundar som är helst allergi fria, det finns bara visss raser som är mer allergi vänliga.
Har själv mycket svår allergi och har än idag aldrig stött på en ras som jag tål...allt från pudel till nakenhundar...
Oftast är det mjället man är allergisk mot och det försvinner inte för att hunden inte hårar mycket...tyvärr.
Är också väldigt allergisk, och har provat med pudel och bishon frisé (vilka sägs vara "alergifria") , men de har inte funkat på mig. Men jag tänkte att det kanske finns andra raser som man kan testa med.Vet någon hur det är med minihundrasen Chihuahua?
skulle inte vara någon smileys där
Det finns en hund som är väldigt allergi vänliga som heter portugisisk vattenhund, det är så att alla hundar har 2 sorters hår först ett lite grovare som är under pälsen sen ett slags hår över som syns. Den här hunden har bara ett slags hår och är därför väldigt allergi vänliga vet det eftersom min syster är hyperallergisk och tål dessa hundar...
Lycka till med hund letandet
Chihuahua, den rasen släpper trot det eller ej lossar ganska så mycket hår. Så den rasen tror jag inte är att rekommendera allergiska. Dvärgpudel vet jag är mycket bra för allergiska, men det beror helt och hållet på hur känsliga man är.
Lycka till :)
Jag vet inte vilken typ av allergi du har men på mig funkar långhår bättre än korthår (har själv en perserkatt trots allergi). Små individer är bättre än stora, har man ett stort boende blir djuret lättare att tolerera, valpar är smäre än vuxna hundar (mycket sämre), kastrater är bättre än fertila (katt i det fallet). Har själv en liten dröm om en långhårig chiuaua. Detta kanske lät knäppt, men det är mina peronliga erferenheter, är såklart olika för alla.
Det är (väl) inte själva håren som är allergikällan utan hudflagor/kvalster? En pudel badas ju regelbundet och badar man annan ras regelbundet kan det ju gå bra.
Klok? : Det är sant med djur av olika hårlag håller olika typer av kvalster. Regelbundna bad glömde jag skriva! Det är superbra!
Jag är pälsdjursallergiker och är uppväxt med pudlar vilket har funkat strålande. Nu har dock mina föräldrar skaffat en annan hundras med "likadan" päls (En lagotto romagnolo) och henne är jag rädd att jag inte tål alls *suck*
Chiuauapälstypen brukar vara den värsta sorten för mig...
Jag är världelös på hundraser, men den ras jag undrar över är mörkbrun och är väldigt liten och korthårig...en chihuahua ska det vara (?).Det verkar som om ni kanske pratar om en annan chihuahuasort, eller?
ISLA: En chihuahua är en chihuahua är en chihuahua :D Tror bara det finns en "sort" och de är oftast ljust bruna men finns i många olika teckningar och med kort eller lång päls... Det är den där "moderna" hunden som t.ex Paris Hilton och Britney har...
ISLA: Dvärgpudel är en "bra" ras för allergiker. Har du stora besvär av din allergi eller?
Ojdå, läste ej hela tråden. du hade visst provat dvärpudel *sorry*
Bichon frisée säger dem ska vara en bra hund för allergiker! Jordens sötaste är de också:)
Vill bara tillägga en sak. Jag är inte allergisk själv, men jag vet faktiskt många som får känning av sina allergiproblem med kinesisk nakenhund. Såg att någon rekommenderat dem.