• Pavve

Vigsel utomlands

Jag och min sambo funderar på att gifta oss utomlands någon gång under nästa år. Jag skulle gärna vilja ta del av berättelser från andra som har eller planerar att gifta sig utomlands. Känner ni till någon mysig plats? någon bra arrangör att anlita på platsen som kan ordna med bukett, fotografering och övrig samordning osv? Våra förutsättningar och önskemål följer nedan och om någon känner igen sig och har tips, snälla dela med er.
    Vår dotter som då är runt 1,5 år kommer att föja med och därför får det inte vara på någon plats dit man inte bör ta med sig små barn. Inga andra kommer att följa med oss. Vi vill inte ha någon storstadssemester, utan vill bo på någon mindre och mysig ort antingen i Europa eller en bit längre bort. Möjligtvis kan vigseln vara i en storstad om vi lätt kan ta oss någon annan stans för att bo under en eller två veckor. Vi vill att vigseln ska gälla utan att vi behöver gifta oss hemma i Sverige också. Några tips?

• Svar på tråden Vigsel utomlands
  • tinsen

Jag och min sambo gifter oss på Palma de Mallorca nu den 31Maj. Vår dotter är 1år och det känns väldigt tryckt och europeiskt att ta med henne dit. Visst man kan väl resa var som helst med barn men för oss så känns detta som ett bra alternativ. Du kan gå in på www.svenskakyrkan.se/skut/ för att se var kyrkorna finns och vilka präster som har vigselrätt.

• anne på grönkulla

Och här kan ni se hur man gifter sig på en svensk ambassad - klicka vidare i vänsterspalten för att se vilka som kan viga.

www.regeringen.se/sb/d/2554

De ligger ju i huvudstäder som ofta är storstäder men det kanske går att kombinera med en vistelse på någon mindre ort i samma land?

• Meddelande borttaget
  • Beachy

Vi gifter oss på stranden på Aruba. Vi behöver inte gifta oss i Sverige, men däremot så måste vi gifta oss på deras stadshus några timmar innan själva strandcermonin. Man kan göra bara den i stadshuset som ligger väldigt fint vid vattnet och fönstren är vidöppna, eller så kan man kombinera. Vi skall ha gäster (på stranden), men det behöver man inte.

Aruba är en bra plats för barnen, rent o fint, ingen kriminalitet, man kan dricka vattnet (ett av de bästa i världen faktiskt), ingen fattigdom och det finns allt att köpa (tex blöjor etc).

Vi har anlitat en bröllopskoordinator på plats som ordnar det praktiska. Besök gärna www.aruba.com

Lycka till!

• Pixie

Hej!
    Vi gifte oss på amalfikusten i Italien. Vi fick hjälp med i princip allt av den svenska resebyrån Costiera Travel (allt från det administrativa arbetet, tolk, vittnet, brudbukett, bokning av restaurant osv. De hyr även ut lägenheter på amalfikusten). De var mkt hjälpsamma!Länkar: www.costiera.se
    Lycka till med planeringen!

• tinsen

Många av de svenska prästerna har vigselrätt i det landet där de arbetar. De måste däremot ansöka om vigselrätten i det land där de jobbar. Vi viger oss på Mallorca och prästen där har vigselrätt. Vilka präster som har och inte har vigselrätt kan man hitta på deras hemsida. Det är däremot inte gratis att gifta sig i Svenska kyrkan utomlands som det tex är när man gifter sig i sin hemförsamling. Samma sak med vigselrätten gäller för ambassader. De måste ansöka om vigselrätten. Många har den men dock inte alla.

• cissilla

Vi hade tankarna på Teneriffa, i Los cristianos, dom har vigselrätt och det verkar vara ett jätte mysigt ställe, talade med en tjej som gift sig där, dom var jätte nöjd, vi hoppade av planerna pga. att vi vill gifta oss på nyår, så med våra 2 barn och oss, skulle det bli jättedyrt, kyrkans hemsida är:
    skut.svenskakyrkan.se/teneriffa/vigsel.htm
    och för att se mer om Teneriffa, kan du gå in på www.tenerife.nu

hoppas du hittar ett bra ställe tillslut.

• Pavve

1000 tack för alla tips hittills. lustigt nog så har vi funderat lite kring just de resemål som ni tipsat om - Italien, Spanien eller Västindien, ex Aruba. Vi ska till Mallorca i september, men har inte planerat någon vigsel där och det ångrar vi lite nu när det förmodligen är för sent att fixa. Anledningen att det inte har varit aktuellt tidigare är att vår dotter är precis ett år då och eftersom vi ska åka själv så är jag lite tveksam inför hur det skulle fungera under själva akten med en ettåring. Känns sådär om flickan har en dålig dag och gnäller eller står och drar en i kjolen när vi säger ja.... Vi får se.

• tinsen

Ifall ni känner för det så ring till kyrkan på Mallorca. De kan förklara hur det fungera osv och tala om ifall de finns tider kvar. De har rätt så många vigseltider att välja på.

Allt kommer att vara så nytt för er dotter, mycket att titta på, så jag tror inte det blir några problem med henne i kyrkan. Man får ta det som det kommer. Vår dotter kommer att vara 13 månader vid vigseln och tanken på att hon kommer att vara gnällig har inte slagit mig förrän nu. Uha!!!! Fast vi kommer att ha gäster med oss och det underlättar endel men hon kanske inte vill vara hos dom just då. Vem vet? Det löser sig alltid. Lycka till med letandet och giftemålet.

Svar på tråden Vigsel utomlands