Om: Klädsel Mörk Kostym - vad kan brudgummen ha på sig då?
Om vi har klädkod Mörk Kostym - är det något speciellt grudgummen ska ha på sig då? Eller kan man välja fritt: Smoking,Frack,Jaquette, Bonjour,Frockcoat etc? HJÄLP, TACK!!
Om vi har klädkod Mörk Kostym - är det något speciellt grudgummen ska ha på sig då? Eller kan man välja fritt: Smoking,Frack,Jaquette, Bonjour,Frockcoat etc? HJÄLP, TACK!!
Egentligen, om man skall följa etikettsreglerna till punkt och pricka, skall brudgummen vara på samma klädnivå som övriga gäster. Det innebär i detta fall att han kan ma mörk kostym, bonjour eller frockcoat (som alla är på samma nivå som mörk kostym).
Nuförtiden brukar man dock göra undantag för brudgummen, att han får vara på en högre nivå än övriga gäster, och då går ju allt av det du föreslagit bra (fast jag skulle nog inte valt smoking isåfall, skillnaden från mörk kostym är ju inte sååå stor. I så fall hade han lika gärna kunnat haft mörk kostym, tycker jag).
Vi skall ha klädkod mörk kostym. Min karl skall köpa en ny kostym som han sen kommer få mycket användninga av och hans marsalkar skall också ha kostym. För att det skall synas vilka som är med i brudföljet skall vi sy upp västar och slipsar i ett tyg som matchar tärnklänningarna. Det kommer bli jättesnyggt!
e
Vi har faktiskt idag bokat kläder till min blivande! Skitsnyggt!! Det blev en svart Edward Jacket, med silver och lila i västen och lila "slips". Vårt tema är just lila/silver så det var kanon! (Det heter ju inte slips vad heter det egentligen?)
Jag skulle ha valt frockcoat,så kan man matcha hans väst med färgtemat,oerhört snyggt!
elliegp
låter jättefint. Vilka färger är det på tärnklänningarna?
Brud 20 aug
Det heter plastrong! Den lilla "slipsen" alltså.
Hej "beachy"!
Tärnklänningarna är mörk röda. Inte riktigt vinröda utan mer som riktigt mörka rosor - som jag för övrigt skall ha i buketten och i håruppsättningen. *ler*
e
Vi hade mörk kostym som klädkod men min man valde att bära frack, han ville någon gång i sitt liv passa på att vara pingvin. :)
Etiketten föreskriver att brudgummen ska ha samma nivå på sin klädsel som övriga gäster men jag tycker att även brudgummen ska kunna få klä upp sig allt han orkar på sitt eget bröllop om han vill det. Varför ska bara bruden få glänsa?
Brudgummen får klä sig på högre nivå än gästerna, det är väl en fånig gammal etikettregel att han inte ska det! ;) Tror tom att självaste Ribbing säger att det är ok (det ÄR ju så skoj att få hänvisa till henne!!) .
Förresten så är bonjour och frock coat samma sak!
Nej samma sak är det väl inte de ser ju inte lika dana ut, bonjouren är väl något längre och tjockare och "slät" frocckoaten är ofta mönstrad i tyget.
Vilken chat ;)
Mia.Maria
Frock coat kan vara längre och kortare, ha mönstrat tyg eller omönstrat tyg. Bonjour är ett annat namn på samma sak, eller har i alla fall varit det förut. Det kan ju iofs hända att klädskaparna tycker det är skoj att dela upp den klädseln i två olika beteckningar (som med mörk kostym och kavaj ;) ) men ursprungligen var det iaf samma sak.
:)
Ok, då förstår jag!