• Maudlin

Hur tvätta en matta?

Hej på er

Nu är det ju vårstädning som gäller. När jag tittade på min stora matta som ligger under soffbordet, var den inte så vacker längre. Det är en ganska rubust sak så det är inget man tar över axeln eller slänge rin i tvättmaskinen. Finns det något medel som man kan tvätta av den med på balkongen eller liknande?

Hjälp...vill ha den vit igen och inte ketchupfläckig...

• Svar på tråden Hur tvätta en matta?
  • Ellte

Antingen lämnar du in den eller så hyr du en mattvättdammsugarmaskin :D

• Ananas

När jag var liten skrubbade vi vanliga trasmattor ute på altanen med skurborste och såpa och så spolade vi av med trädgårdsslangen! Lite pippi långstrumpt-känsla när man kröp omkring där med skurborsten och fick slabba hur mycket man ville! :D

• lij

Men att skrubba med såpa är nog inte att rekommendera för alla slags mattor.

Jag skulle lämnat in den på tvättning.

• ulab

Jag brukar tvätta mattorna i badkaret med tvättsåpa och skrubba och sedan hänga ut på tork. Mina mattor blir garanterat renare än när jag lämnar in dem på tvättning. Har använt mig av denna metod sen ett par år tillbaka, eftersom mina mattor aldrig blev rena när jag hade lämnat in dem på tvätt. Jag har iofs trasmattor så jag kan inte säga att det funkar med alla mattor.

• Nyfiken gul , nu fru

vad har du för material i mattan??

Alla material går att tvätta själv utom "äkta" mattor och ullmattor....

Röllakanmattor, trasmattor, silkesmattor, hallmattor, postordermattor ... you name it... kan med fördel tvättas antingen i badkaret med borste o såpa eller utomhus på gräsmattan med långborste, såpa o vattenslang.

• Sannis_

Bor man i lägenhet kanske det finns en tillräckligt stor tvättmaskin i tvättstugan? Som ulab säger i badkaret är annars toppenbra!

• Maudlin

Just det ja. Vad vimsig jag är. Det är mattan Uldum från IKEA. 230 x 230 cm i 100 % ull. Därför inget man vare sig slänger in i tvättmaskin eller badkar även om det hade är bra ideér.

• Sömntutan

Hej Maudlin!

Köp skumtvätt, säljs på ICA o liknande. Det är viktigt att du inte blöter mattan mer än att den blir fuktig, då funkar det KANON!!!
    Skumtvätt är bra på det sättet att det går att göra på plats, man slipper blöta mattan vilket den oftast inte mår bra av och det blir verkligen rent. Visst får man jobba lite men det är det värt.
    LYCKA TILL med vad du än gör!!

Svar på tråden Hur tvätta en matta?