• AnnaUmeå

bröllopslunch istället för middag och fest?

Vi kan som inte bestämma oss så nu frågar jag er :)

Har ni varit på ett bröllop där vigseln var förlagd redan kring lunchtid?

Tänkte såhär...
    vi vill inte ha fylla och otrevligheter som jag är rädd att det kan bli mellan vissa i släkten. Men samtidigt vill jag inte snuva exempelvis min mamma på vigseln genom att gifta mig utomlands.

Så en kompromiss kan ju vara att ha vigsel och lunch under dagen, och sedan åka iväg.
    Gärna om det är fint väder så man kan ha lunchen utomhus. Självklart kan vi servera lite vin osv ändå men begränsa tillgången.

Tror ni detta är ett bra alternativ? Kanske slipper vi fylla om man "festen" är ganska kort och inte ha någon bar utan servera vid bordet.

• Svar på tråden bröllopslunch istället för middag och fest?
  • liten ior

ifall det är så här ni vill ha det ja då är det perfekt
    det är ju er dag å ni som ska känna att det blir bra

• Foleflickan

Tycker det låter som en jättebra idé lunchbröllop är ju riktigt klassiskt och stilfullt!

• EhjärtaK = sant

Under de omständigheter som du nämner så tycker jag att det låter som en toppen idé .

Om Ni ändå vill ha en middag (kvällsfest) så kan ni ju kanske ha en alkoholfri sådan?! Men vigsel och sedan lunch tycker jag också låter jätte trevligt!

• astrid2

Jag tycker det låter som ett bra alternativ utifrån de förutsättningar/problem som ni har kring festen. En lunch kan ju göras riktigt festlig med god mat och lite champagne och skön musik i bakgrunden kanske :)

• Ashley

Absolut! Tycker jag låter jättemysigt! Skulle jag själv kunna tänka mig. Särskilt om det går att lägga bröllopsresan med avresa redan samma dag!

• AnnaUmeå

Vad bra med sån positiv respons :)

Tack så mycket för era svar!

Detta alternativ kan även bli lite billigare så om vi skippar fest så blir det ju mer trevlig fest för oss på resan :)

• mli_b

Jag tycker att lunch är ett mycket bättre alternativ än en alkoholfri bröllopsfest eller att ha middag och begränsa mängden alkohol. På en lunch begränsar man mycket naturligt hur mycket alkohol det blir. Man kan mycket väl servera champagne till en brudskål, vin till maten och sedan inte mer utan att det känns konstigt.

Det är ju ingen nackdel att det dessutom blir mycket billigare och ni kan lägga extra pengar på resan.

Ett alternativ kan vara att ha lunch som ovan och bjuda den allra närmsta familjen (tex föräldrar och syskon) på middag på kvällen.

• Aquafresh

Vi ska göra så! Bröllop och dop och sen lunchbuffé på en närliggande restaurang för endast familjen och släkten. På kvällen ska jag, min blivande och vår son åka till ett hotell med middag och övernattning och mysa hela kvällen.

• Smålänning

Vi gifte oss kl 14 och hade noga skrivit i inbjudan att de var bjudna till vigsel, efterföljande buffé samt kaffe och tårta. (fast skrivet lite finare) så ingen kunde missta sig på att det var ett eftermiddagsbröllop som slutade efter kaffet.
    Allt detta pga av att det fanns personer som ställer till med stora scener när de blir fulla. (=alltid)

• Ejla

Japp, ett sånt bröllop har jag varit på - mitt eget Vi gifte oss 12.00 och hade lunch hemma hos oss efteråt. Det var trevligt, enkelt och mycket trivsamt (tycker vi själva i alla fall ).

• Majlo

Mina föräldrar hade en sån ceremoni efter sitt bröllop och de är i alla fall ihop ännu . Det låter väldigt bra med lunch tycker jag.

Svar på tråden bröllopslunch istället för middag och fest?