• Bree

    Någon här som bor i Köpenhamn?

    Hej,
    jag har precis fått ett riktigt intressant jobberbjudande. Det passar jättebra då jag är rätt trött på mitt nuvarande arbete, men det nya jobbet ligger i Köpenhamn och jag ska (om jag tackar ja, vilket jag med 95% säkerhet kommer att göra) börja om 2 veckor...
    Så nu håller jag och min sambo på för fullt att leta efter lägenhet i Köpenhamn, säga upp oss från jobb och lägenhet och allt annat som måste fixas.
    Därför skulle det vara jättekul att komma i kontakt med andra som bor i Köpenhamn, då jag inte känner en enda människa i denna trevliga stad!

  • Svar på tråden Någon här som bor i Köpenhamn?
  • Jupiter2

    Nej, men jag bor i Lund. Vi har kompisar i Köpenhamn, det är en trevlig stad. Hur är det med danskan? Har ni hittat lägenhet än? Annars; sök i Malmö också eftersom förbindelserna är väldigt bra!

  • maria b

    Jag bor i Köpenhamn och jag älskar staden.......välkommen hit....

  • Bree

    Vad kul att ni svarade!
    Allt har gått jättefort, men nu bor vi i Köpenhamn sedan några veckor. Hade himla tur och fick tag i lägenhet på en gång, inte det lättaste har jag förstått... Visst är det lite problem med språket, men oftast lyckas man göra sig förstådd förr eller senare, dock med plats för en del missförstånd
    Lätt att känna sig lite ensam här dock, trots att det är en stor stad med tusen möjlighetar till shopping, nöjen etc. Känner trots allt inte någon här ännu. Drar mig också lite för att umgås med mina danska arbetskamrater ännu så länge, då jag känner mig osäker på språket.

    Hursomhelst är det en fantastisk stad med ett kanonbra utbud av allt! Svårt att hålla i plånboken bara... Jag tror verkligen vi kommer att trivas!

  • marie 06

    Bor också i Köpenhamn. Var fick ny lägenhet nånstans?

  • Bree

    Hej Marie!
    På Frederiksberg, riktigt trevligt område faktiskt. Var bor du själv? Är du också nyligen hitflyttad?

  • marie 06

    Jag har bott här i 5 år drygt. Pluggade i Lund samtidigt så de första 4 åren pendlade jag... vi bor inne i centrum vid Nansensgade...
    Jag trivs mycket bra även om det är svårt att få "egna" vänner. Nu har jag jobbar här i ett år och har lärt känna ett par i alla fall.

  • Bree

    Det verkar finnas några som bor här i Köpenhamn ändå. Kul! Vore faktiskt jättekul att träffas på en fika och snacka lite svenska någongång! Någon som är intresserad?

  • maria b

    Hej
    Jag håller med marie 06 om att det kan vara lite svårt med att få nära vänner här. Det hade varit jätte kul att ta en "svensk" fika.

  • Bree

    Puffar lite på denna tråden. Vore kul att utöka sin dansk/svenska umgängeskrets lite!

  • Netbrud

    Hej,

    Jag är i den omvendte situation - jag är dansk och bor i Malmö men är födt och upväkst i Köpenhamn, och har fortfarende job i kbh. Vill gärna med på en fika

  • marie 06

    Hej!
    Vad kul att det finns flera i samma situation. Och den omvända! En fika hade varit kul.

  • Bree

    Jättekul att det finns både dansk/svenska och svensk/danska här. Nu tycker jag vi får ta tag i en fika Några förslag på plats och dag? Finns en del trevliga fik på Vesterbrogade eller kanske Baresso (gott kaffe ).

  • Netbrud

    Jag tyckar om Christianshavn, där är hyggeligt Skall vi börja med att hitta en dag hvor alla kan?
    Jag är ledig alla eftermiddager i nästa vecka, bara inte torsdag 4/8 - där skall jag till provupsättning juhu!

  • Bree

    Jag är ledig alla eftermiddag nästa vecka fram tillochmed torsdag, från klockan 17. Helgen 6-7/8 är jag borta men är tillgänglig hela veckan därefter igen...
    Christianshavn är helt klart trevligt!!

Svar på tråden Någon här som bor i Köpenhamn?