hur mycket till varje person/till hur många räcker maten?
vi kommer att bjuda på kyckling filer, ris, sallad/grönsaker till huvudrätt
hur mycket kyckling beräknar jag per person?
1 file per skalle eller 2?
vi kommer att bjuda på kyckling filer, ris, sallad/grönsaker till huvudrätt
hur mycket kyckling beräknar jag per person?
1 file per skalle eller 2?
se svartbrud.se , där finns en portioneringslista under mat...
per portion i en tre - femrätters middag: kycklingfilé / ankbröst 75-90 gr
per portion som ensamrätt:
Kycklingfilé / ankbröst 100-120 gr
detta enligt svartbrud.se
meen vad väger 1 kycklingfile?
en kycklingfilé väger väldigt olika, beroende på storleken. som ex brukar vi köpa fryst 900 g, där det bara är 4 filéer i många påsar. igår köpte min sambo hem ett paket med 500 g, också 4 filéer.
alltså: man måste kolla!
okey, då förstår jag... jag får ge mig ut å räkna innehållet i kycklingfile förpackningarna
liten ior:
Det beror helt och hållet på om ni har förrätt också. Skall gästerna få ta själva, eller skall det läggas upp på tallrik?
Om gästerna skall ta själva och ni endast bjuder på varmrätt så skulle jag räkna med minst 1,5 filé/pers. (utgår från att det är färsk kyckling av normal storlek).
gästerna kommer att få ta själva
det blir oxå en enklare förrätt med lax
Mitt tips är att inte räkna för precis. Vi hade fläskfilé och jag tyckte att jag tog i ordentligt när jag köpte den, men det var ändå så att det blev ojämnt fördelat vid borden, beroende på en del storätare vid vissa bord och andra mer "normala" vid andra. Det är helt klart värt att ha några kilo extra, så att det inte känns snålt. Det går åt lite mer när gästerna tar själv än när det är upplagt på tallrikarna.
okey tack
(min sambo sa till mig att det var bara att räkna 2 per skalle, då skulle det säkert räcka å t o m bli lite över)