• Forsfors

kliande tå

I går så började det klia så fruktansvärt på min högra stortå, jag kliade som en vansinnig och det verkade ha gått över, men nu är det igtång igen, kliar mest längst ut på tån, som i "toppen", eftersom att jag aldrig har haft fotsvamp eller nagelsvamp och sånt där så vet jag inte hur det känns, så jag undrar kan det vara det? något förslag på hur man får kliet att försvinna, jag blir galen snart.

• Svar på tråden kliande tå
  • redangift

Var jag du skulle jag köpa lamisil, receptfritt mot fotsvamp, det hjälper ganska snabbt om det är det!

• Kåär

Hjälper det även mot nagelsvamp? Jag tror nämligen jag har det men är för lat för att gå till doktorn och kolla det.

• blivande fru J

Kåär: den hemska sanningen med nagelsvamp är att det nästan bara är att dra bort naglarna helt som hjälper enligt min svampprofessor. Du kan ju testa preparat mot nagelsvamp om du vill, det är en annan slags svamp än fotsvamp så samma medel hjälper inte... Är du orolig kan du ju ta upp det med husläkaren..

• redangift

Man kan få tabletter utskrivna mot nagelsvamp, tar ganska lång tid innan man har en normal nagel igen och kurer är rätt dyr, uppemot 2000 tror jag.

• Kåär

Blivande fru J

Ouch, måste jag dra ut nageln? Det låter ju barbariskt. Jag tror att jag ska prova allt annat först. Inte kan det väl försvinna av sig själv?
    Eftersom jag inte är säker så ska jag nog gå till farbror doktorn i alla fall. Kan det sprida sig från en nagel till en annan? Just nu har jag bara under en nagel, om det nu är det.

• redangift

Man behöver inte dra ut nageln!

• glad tjej

Kåär
    Jag har nagelsvamp och använder ett nagellack som är till för det. Det funkar bra. Tyvärr är bara att jag slarvar. Jag tycker du ska gå till doktorn.

• blivande fru J

redangift: ibland hjälper preparaten men ofta måste man faktiskt dra ut naglarna. Det gäller alltså för nagelsvamp och inte för vanlig fotsvamp.

Kåär: jag tror att det kan sprida sig från en nagel till en annan, medlen brukar dock ibland hämma spridningen. jag rekommenderar läkare för att se vad det är, det kan ju vara helt andra saker än svamp, typ allergier, nageltrång, någon infektion eller dyl..

• Kåär

Glad tjej
    Var fick du nagellacket ifrån? Receptfritt?

b f J
    Jag har haft nageltrång på den tån för ca ett år sedan och det är sedan dess den inte har varit sig själv. Då gick jag till en fot-terapeut och fick den fixad så att den inte gjorde ont längre. Jag skulle ju kunna kolla med dem vad det kan vara.

• Swiss!

det finns receptbelagd medecin mot fotsvamp, men den är väldigt stark (speciellt mot njurarna) med otrevliga biverkningar.
    ett tips är outspädd teatrea-olja, om du tål det. det är starkt svampdödande och kan strykas på och runt naglarna. lycka till!

Svar på tråden kliande tå