• åsamaria

vita kläder som tappat färgen??

Hej!
    Detta har egentligen inget med bröllop att göra, men folk härinne verkar ju veta både det ena och andra..Undrar om det är någon som har ett bra tips eller nån huskur på hur man kan göra för att få vita kläder att återfå vitheten, den brukar ofta försvinna efter ett antal tvättar. Någon som prövat ett bra, skonsamt blekmedel eller något annat?

• Svar på tråden vita kläder som tappat färgen??
  • plainol

Huskur: Blötlägg i ättika & vatten innan du tvättar. Annars tycker jag det bästa är Remol. Men superdupervita blir kläderna aldrig mer eftersom moderna tvättmedel inte innehåller optiska vitmedel.

• l i s a

Tja... jag vet inte om det är så miljövänligt eller skonsamt kanske men jag tycker klorin är det enda som verkligen fungerar. Blötlägg i utblandat klorin (står dosering på flaskan) i ngn timme. Tvätta sedan.

Och sedan tycker jag man märker ordentlig skillnad när man använder tvättmedel för vittvätt till just vittvätt och kulörtvättmedel för resten. Vitare blir det också om man verkligen _bara_ tvättar vitt med vitt och _inga_ nyanser i det man tvättar med vitt. Det är mina trix för att hålla vit tvätt vit :)

• vixen not a tramp

Finns "blekpulver" att köpa som man kan tillsätta tvätten om man vill ha den extra vit. Skona har blandannat. Annars är ju klorin toppen!

• Hilde

Jag vet inte riktigt om du menar helt vita kläder som tappat färgen, eller om du skriver och menar ex. naturvita kläder som efter ett tag ser blaskiga ut? Dessa kan ju nämligen vara infärgade i en viss vit kulör och om du då använder t.ex. vittvättmedel så försvinner den riktiga nyansen ganska fort och kvar blir en lite schaskigare färg.

• mammacatta

måste bara påpeka att i vit-tvättmedel så är d oftast en illusion att kläderna blir vitare, d är nämligen ett ämne som heter zeolit som ligger som en hinna/ett damm utanpå kläderna... jätteäckligt enligt min mening. d förstör dessutom tvättmaskinen!

detta finns i svanan-märkta tvättmedel, läs på förpackningen.
    svalan-märkta medel FÅR inte innehålla zeoliter, å därfär är det nästan alltid så att color har svalan å vitt har svanen!

• åsamaria

Jag tänkte på kläder som är helt vita från början och sedan tappat färgen.
    Sen har jag alltid använt samma tvättmedel till både vit- och kulörtvätt, trodde inte att det var så stor skillnad på dem! Får traska ner till affären imorrn och köpa en flaska klorin och lite nytt tvättmedel då...

• l i s a

åsamaria, trodde inte jag heller förrän jag tyckte att alla lakan och vita kläder såg dassiga ut och testade vittvättmedel. Och svarta kläder funkar inte alls att tvätta med vittvättmedel. De blir förstörda nästan på en gång. Så jo... jag tycker det är väldig skillnad.

• Cybermamman

Antar att ni menar att blekning med klorin/remol bara är till för ren bomull. Är det inte så att konstmaterieral blir ännu fulare av en sådan behandling?

• Elin B

Jag har börjat slänga i en skopa Vanish med tvättmedlet när jag tvättar vita saker, då blir kläderna betydligt vitare tycker jag!

Sen använder jag alltid tvättmedel för vittvätt när jag tvättar vita saker och kulörtvättmedel när jag tvättar färgade saker.

Men som sagt, prova Vanish-pulvret! Det följer med en skopa med burken så att man vet hur mycket man ska ha i.

• l i s a

Cybermamman, jo det sägs ju så... men jag har i desperation över missfärgade BHar och annat i syntetmaterial slängt i dem också och det har funkat bara fint. Men jag kanske har haft tur

• Texas

Syntet matrial som ofta finns med i bh:ar och trosor är färgade i vitt. När man tvättar dessa med vit tvätt medel så tappar de sin vita färg och får sin natruliga färg som är någon grå/vit färg. Den är ju inte så snygg. Orkar själv inte bry mig om detta så mycket. Köper nya när de blivit för hemska helt enkelt.

• Hilde

Vita Bh:ar tvättar jag med tvålflingor. Då behåller de färgen.

Svar på tråden vita kläder som tappat färgen??