• Filli

Turkiet, vad finns billigt?

Hej!
    Jag ska åka till turkiet i maj och undrar om någon vet vad det finns för billiga skönhets grejer där och även skönhetsvård där nere, typ hårinpackningar, massage, manikyr osv.
    Något annat tips?
    Vore jätte tacksam!

• Svar på tråden Turkiet, vad finns billigt?
  • Nikita14

Har inte varit där själv...Men min dotter var där förra året och det mesta är oerhört billigt...men pruta på allt åtminstonde på marknaderna...

• Filli

okej!
    Nikita14 : vet du om dte fanns smink att köpa där också?

• Chanel

Vart i Turkiet ska du åka?? jag och min pojkvän var i Side (antalya) förra sommaren...å där fanns det inte mycket smink å liknande att inhandla. Men kanske att det finns i dom större städerna, där det finns riktiga butiker, vi var inte i närheten av ngn sån. Men annars så var taxfreen rena himmelriket :)

• Zyrzan

Hej: Kom precis hem från Turkiet och Side. Hade samma förhoppningar som du men NEJ. Ska du ha något handla det på taxfree. Jag lyckades köpa någon tvål och olja på hamamen (turkiska badet) men annars hittade jag ingenting. Taxfree shoppen är inte heller särskilt stor i antalya så kolla om det inte är bättre på väg ner! Dessutom är Turkiet inte med i eu så de har begränsingar i hur mycket parfym man får ta in , om du skulle vilja handla mycket! och kontrollerna är nogranna.

Däremot finna det mycket kläder på markanaden och billiga, kvaliteten varierar och utbudet är begränsat, men man kan fynda!!

• Nikita14

Kanske är det så att man ska känna till vart sakerna ligger, men sist var hon i Istanbul... och utbudet är nog lite annorlunda där... Men jag vet att när dom var i Bodrum så köpte hon både smink och parfym med sig hem...

• Filli

jag ska till alanya. Vet någonom det är med importering av alkohol? Jag ska handla taxfreen då så man inte missar nåt! tack för alla svar! =)

• halstabletten

Filli- vet inte exakt hur reglerna ser ut, men jag tänkte säga att du inte bör dra dig för att kika på vanliga matvaruaffärer i turkiet, där alkoholhaltiga drycker är MYCKET billigare än på taxfree. Jag köpte tex en flaska Raqi (stavn?) för några år sedan och den gick på motsvarande 60-70 kr om jag inte minns fel! Osv. Värt att kolla upp iaf!

• Apricos

Jag var i turkiet i somras i alanya och gick på ett tuskiskt bad .... Min hud blev len som en babyrumpa... Där blöter dom upp en sen blir man skrubbad och till sist maserad ... Hur bra som hälst ... Sen fanns det massor med fake-väskor, skor och kläder man kunde köpa till bra priser ... men kom ihåg att pruta ordentligt... Jag kan inte komma på att det fanns något smink att köpa och deras fake-parfym ska du inte köpa min kille köppte en flaska hugo boss och det luktade inte mer än vanligt kranvatten... Men jag kom hem med tre nya Gucci väskor ....

• Filli

=)halstabletten : Jag undrade hur det såg ut med tullen? är de nogranna med spriten? Och tack för ditt tips att handla i matvaruaffärer! det ska jag göra =) och ta med mig hem om jag bara vågar...
    Turkisk bad har jag även funderat på... låter faktiskt bra. Jag funderar även på att hoppa fallskärm. nån som har gjort det? är det läskigt? =)

• Mavi

Det finns mycket att hitta vad gäller skönhetsprodukter i Turkiet, men det beror såklart på var man letar. På marknaderna kan man t.ex. hitta otroligt billig handgjord olivtvål, lagerbladstvål, tvättsvampar, vanliga tvålar, handdukar, badrockar och liknande produkter. Det mesta brukar finnas eller gå att ordna fram.

Det finns särskilda affärer där de blandar till parfym med samma essenser som i de riktiga märkerna. Jag skulle dock inte råda dig att satsa på dem även om de är riktigt billiga. Kanske tax-free är det bästa alternativet vad gäller parfym. De parfymbutiker jag har besökt har varit dyra. Se också upp för falska parfymer i orginalförpackning som man ofta ses säljas ute på gatorna.

I större köpcentra (ex. Akmerkez i Istanbul och Carrefour) kan man hitta alla slags produkter som man kan tänka sig. Dock gäller ju detta lite större orter.

Annars är tipset att fråga om hjälp, folk är oftast mycket tillmötesgående. Jag har själv hittat smink till mycket förmånliga priser men det gäller att ha lite koll på var man skall leta.

• halstabletten

Filli- Jag vet inte! Har aldrig blivit stoppad i tullen, jag ser så oskyldig ut! Men man kanske skulle kolla upp det där tills nästa gång man reser...man lär väl ha otur just den gången det spelar roll!

• Filli

halstabletten: jag förmodligen =)Det skulle inte förvåna mig om jag blir stoppad om jag skulle råka ha en likör flaska för mycket... Men men de häller väl bara ut spriten och man får betala böter, men det är ju pinsamt ändå.

Jag får väl leta runt i lite större affärer efter smink och dylikt. Men taxfree komemr jag att handla i ändå =)

• Ananas

Vad gäller alkohol i affärerna i turkiet upplevde jag att inhemska sorter var väldigt billigt men importerade varor var väldigt dyra! Likaså med matvarorna, om man jämförde på godishyllan så var typ "kitkat" och liknande importerade saker mer än 3 gånger så dyra som motsvarande turkiska varianter.

Jag kan också rekommendera hamam! Det var _så_ skönt men vi var bara där på en turistvariant, dvs lite löpande bandsprincip. Hade gärna varit där på en längre behandling. :)

Svar på tråden Turkiet, vad finns billigt?