• Bröllopstokiig

hål i öronen (himlans ot :)

Jag har tagit hål i öronen för första gången i mitt snart 26-åriga liv, inte bara för bröllopets skull men det hjälpte ju till :)

När jag frågade hur länge jag skulle vänta innan jag bytte örhängen sa tjejen på salongen: "4-6 veckor, men det känner du"

Min fråga är: Hur sjutton "känner" jag det?

Jätteknäpp fråga, känner mig som en tolvåring nästan... :)

"Snälla Bullen, hjälp mig, detta är verkligen ett problem!" ;)

• Svar på tråden hål i öronen (himlans ot :)
  • Bröllopstokiig

knäppt svar men kan inte komma på något annat. det känns när öronen "satt sig" så att säga.
    kul att få se öronen den 8/6.
    grattis och välkommen in i gänget...

• Bröllopstokiig

Hej Ellte
    Va' kul att det är nagon mer som är som jag. Jag har faktiskt ocksa tagit hal i öronen, men jag är 28! Det tog ett par ar innan jag vagade!!! Det är nu fyra veckor sedan och det känns nu riktigt bra. Jag tog ut örhängerna för en vecka sedan och renade dom med sarspray sa de blev rena igen. Som Ankan sa det känns när örona är bra. Till mig sa dom ochsa att när man later örhängerna va kvar lite längre sa blir halen finare.
    Lycka till och kramar Illa Lotta

• Bröllopstokiig

Jaja.. jag får väl vänta tills det känns nåt annorlunda då.. *suck* (Vill byta nu!!! :)

Har haft hålen i ca 3 veckor nu och de har kännts "bra" hela tiden. Inget ont och inget blod, inte ens när hon tog hålen... Mycket underligt, men helt OK med mig :)

Till träffen i Slottsskogen skall jag dock hinna byta hoppas jag, Ankan :)

• Bröllopstokiig

*fniss* ellte! det är nu bekräftat; du är inte som alla andra, vilket är en bra grej... eller hur?
    tips; gå till den som gjorde hålen åt dig och hör med henne/honom om det är ok att byta nu...

• Bröllopstokiig

Jag fattar inte hur ni vågar?!!

Själv tog jag hål i öronen när jag var 13 eller nåt sånt och jag fattar än idag inte hur jag vågade! Min kompis och jag hade sparat och gnetat (inget hade vi sagt till våra föräldrar heller) och sen åkte vi in till stan och tog hål i öronen.

Det var lite sårvätska och sånt de första veckorna, men det rengjorde man med desivon varje kväll. På den tiden hade vi ringar i öronen så man snurrade på dem då och då också kommer jag ihåg. Så jag antar när det börjar bli torrt och oömt så kan man byta till andra örhängen.

Men som sagt, jag skulle aldrig våga göra det nu, som vuxen!

Petra - fegis

• Bröllopstokiig

herregud vad ni skrämmer mig och jag som börjat fundera på att ta hål i öronen.
    vågar man det nu ? det är ingen jordbävning det är bara mina knän som skakar.

• Bröllopstokiig

Jag tog hål i öronen som 10-12 åring. Har inte använt örhängen på 10 år trots det kommer det med jämna mellanrum var ur mina hål (som är 20 år gamla). Kan inte ha örhängen för att jag blir öm och varig i öronen och så kliar det vansinnigt. Det spelar ingen roll om jag har äkta eller oäkta örhängen. Jag kunde som tonåring ha vad som helst i öronen och helt sedan kunde jag inte ha nåt. Skulle jättegärna ha fina örhängen på bröllopet, men det får bli örhängeslöst.

• Bröllopstokiig

ellinor: som sagt: jag kände nästan ingenting när hålen togs och har inte haft speciellt ont. inte vara rädd!!!

ankan: smart tips! :) jag får ta mig in till stan efter jobbet idag!

• Bröllopstokiig

Har själv jobbar med öronhålstagning så det dom menar med "att du känner det" är när du utan problen o smärta kan snurra på örhängena så att säga. Det får inte vara rött o varigt. Är det det så får du inte pilla. Ibland så kan man ta ut örhängena efter 2 veckor utan det blir infekterat. Tycker du att det ser bra ut, inte är rött, svullet eller varigt så kan du ta ut dom under förusättning att det suttit i alla fall 2 veckor. Nästa par örhänge du sätter i ska helst va äkta....för att minimera risken för allergiska reaktioner och pilla inte för mycket på. Tvätta gärna med bakteriedödande medel typ allosollösning (eller hur det stavas) o försök att behålla dina nästa par örhänge i ett tag.
    lycka till

• Bröllopstokiig

Ju längre desto bättre, skulle jag säga. När jag fick mina hål gjorda sa de att det var sex veckor som gällde. Vi var några tjejer i klassen som tog hål ungefär samtidigt, och jag som lydigt väntade de föreskrivna sex veckorna innan jag bytte var den som hade absolut minst problem.

• Bröllopstokiig

tack snälla vicki! det känns bra att höra av nån som vet!

• Bröllopstokiig

så ont gör det faktiskt inte. tyckte inte det kändes så värst mycket.

• Bröllopstokiig

När jag tog hål i mina örom första gången, så kändes det inte speciellt mycket. Det gick väldigt fort och det enda som jag la märke till var att örat blev lite "varmt", men det gjorde inte ont.
    Och även andra gången jag tog hål i örat så känndes inte speciellt mycket då heller.

Men som sagt det går så fort att man inte hinner reagera och så är det gjort.
    Kan ju också inflika att jag inte haft några som helst problem med hålen, varken när dom var nya eller nu ca 10-15 år efter.

Jema

• Bröllopstokiig

...bara för att retas har mitt ena öra börjat göra ont nu... :/

• Bröllopstokiig

Vad tråkigt Ellte!
    Men det är kanske som du legat på örat och tryckt och det är därför som du har lite ont.

Det blir säkert bättre...

Jema

• Bröllopstokiig

Varsågod ellte, gjorde själv min första hål vid 5-års ålder. Har även i näsan o fyyy faaan va ont det gjorde. Ett litet tips....skulle dina öron bli allt för infekterade...så pass att du själv inte kan ta bort dem så gå dit där du gjorde hålen så tar dom bort dem åt dig. En liten infektíon på nygjorda hål kan man i många fall räkna med men ofstast så blir det bara lite rött, svullet o kan klia. Hur som helst....det är ju inte så att man tappar öronen eller så i fall jag nu skrämt upp dig *skrattar*

• Bröllopstokiig

Näe, jag är inte så lättskrämd :)

• Bröllopstokiig

Jag tog hål i öronen när jag var 12. Sedan tog jag ett par till några år senare. Om jag vore du skulle jag vänta i minst 6 veckor, tills de har läkt sig ordentligt. "Läkörhängena" har lite tjockare stift än andra örhängen och det gör att hålen inte växer igen så snabbt om du inte använder örhängen på ett tag senare i tex höst. Har du köpt några riktigt fina örhängen till bröllopet? Du kommer säkert vara jätte fin då!!

• Bröllopstokiig

Grodan: Jo jag veeet att jag borde vänta, men man är ju väldigt sugen på att byta :)

Jag har hittat ett par jättefina hängen, men har inte köpt dem än.
    Lagom små (=ca 1,5cm "långa") med en glittrig diamantkopia och ett hjärta i matt silver. Väldigt enkla och söta!

• Bröllopstokiig

Min storasyster tog hål i öronen när hon var 7 och jag skulle inte vara sämre så jag var bara 4 när de första togs.
    I tonåren var jag tuff men fattig, men med mycket is och en nål lyckades jag göra ett hål till, det krasade lite i örat men gjorde inte speciellt ont. Jag var lite röd och öm efteråt men det gick över.
    Det är ingen metod jag rekommenderar och jag skulle nog inte göra om det igen.

Svar på tråden hål i öronen (himlans ot :)