• Polgara

Förstora/förminska ring

Efter min graviditet kom inte jag i min vigselring. Tröttnade på att vänta på att fingrarna skulle bli smalare, så jag tog ut den. när jag skulle betala höll jag på att dö: 850:-! Nu har jag gått ner i vikt och skulle snart behöva ta in den igen. Min fundering är om jag blev "rånad" förra gången, eller om det verkligen brukar vara så dyrt?!
    Kan tilläga att förlovningsring och vigselring sitter ihop med ett mellanrum. Mellanrummet hålls ihop av några "distanser" i guld, samt två briljanter och en Tanzanit. De sa att det var så dyrt på grund av att det var stenar i ringen.

• Svar på tråden Förstora/förminska ring
  • thanisa

Jag har förminskat en ring och den hade en del stenar i sig men de satt alla framtill, resten var en vanlig kupad guldring. Det kostade drygt 200 kr har jag för mig och då tog de så mycket de kunde då det är svårt att förminska en ring utan att ringformen ändras. Enligt dem var det lättare att göra en slät ring större än att förminska den. Tror det bästa du kan göra är att höra med några olika guldsmeder vad de skulle ta för jobbet och så får du nog stå ut med att det kan bli dyrt nu med om det är mycket jobb för dem.

• EhjärtaK = sant

Min guldsmed sade att han brukar ta 200 kronor för att förminska/förstora en ring. Men då handlar det om vanliga ringar, så det kanske är lite dyrare med din typ av ring...?
    Om du gick till en smyckesbutik förra gången kanske du kan testa en guldsmed den här gången istället! Bäst är ju att ringa runt och kolla vad det kostar, för 850 kr tycker jag var i saftigaste laget!

• Ashley

Hej Polgara!

Förstår att du höll på att svimma!

Jag har själv arbetat hos en juvelerare, och vad jag förstår så består din ring av två skenor. Det innebär att det blir dubbla kostnaden mot en "vanlig" ring. I och med att det dessuom är stenar i kan man inte sträcka den utan måste sätta i en bit guld. Detta för att inte förstöra fattningen.

Mitt råd är att fråga runt vad olika smeder tar för att minska ringen, precis som thanisa säger. Och ett tips är att inte gå till Guldfynd eller Hallbergs eller likn kedjor. För i och med att de inte har egna guldsmeder läggs det ju på en extra kostnad. De ska ju naturligtvis oxå tjäna nåt på det. Gå hellre direkt till en guldsmed. Lycka till!

• Polgara

Tack för svaren!
    Dom har (som jag förstått det) värmt den och sen töjt ut den. Det ser jag i och med att det är mycket längre mellan två "distanser" än de andra. Jag ska gå till samma butik och höra vad de skulle ta för att förminska, och sen kolla vidare. Kostar det lika mycket att förminska som att förstora köper jag en chokladkaka istället!! Eller två... Får väl se till att jag kan ha ringen utan att ta in den!

Svar på tråden Förstora/förminska ring