• Peters fästmö

Hur gör man hål i pappret?

Tänkte trä ett rosa sidenband som ska hålla ihop bladen i inbjudan men hittar ingen bra håltagare. Vill ha små perfekta hål, har ni något enkelt tips?

Börjar bli hög tid nu vigel den 6 augusti och inte alls klara med hur inbjudan ska se ut... TACK

• Svar på tråden Hur gör man hål i pappret?
  • Paulinas

När man sätter öljetter i papper så använder man speciella verktyg. Det första man använder är typ en hålslagare. Ser ut som en penna i stål, med en spets som gör hållet. Man slår med en hammare i toppen och får små perfekta hål..

Kan kanske vara något? kostar kanske 50-75:- Sök lite på nätet efter "scapbooking" online butiker!

• Ananas

Gå in på någon pysselbutik och se vad de har för hålstansar. Jag köpte en på www.scraproom.se där man kan byta ut spetsen mot olika storlekar.

Panduro har nog också tror jag.
    En håltång kan funka men det beror ju på hur långt från kanten du vill ha hålen. Håltång finns t.ex. på Clas Ohlsons

• Peters fästmö

Tack för era svar. Vilken fin sida scraproom har!

• Peters fästmö

En fråga till!
    Är en hålpunch rätt verktyg? Såg Fiskars hålpunch på Scraproom undra om det blir rätt (och vilken storlek det ska vara). Tack på nytt!

• Paulinas

ananas..

du verkar vara hemma på scrapbooking.. en liten fråga. Jag letar efter mönstratpapper med rosor, är det något som du har sett på nån av online butikerna?

förlåt peters fästmö att jag lånade din tråd!

• Nikkis

Det finns doftande papper med rosor på, på bokhandeln... Är jättefint!

• Ananas

Paulinas

Scrapbooking är jag inte så hemma på men jag har börjat med kort och stämplar och sånt.

om du kikar in på www.pyssel.net så finns där en uppsjö av länkar till olika bra sajter, både svenska och utländska.
    Du hittar säkert vad du behöver på någon av dem! :)

• Ananas

Hur brett sidenband ska du ha Peters fästmö?

Den punch jag har har olika storlekar. Storlekarna mäts ofta i tum, t.ex. 1/8-dels tum dvs 1/8 av 2,54 cm.

• Peters fästmö

Ananas: Det är ganska smalt så jag vill ha ett litet hål. Avser 1/8 diameterstorleken på hålet då? Svårt att få en uppfattning hur stort/litet det är. Vill ha mindre än halften så stort hål som ett "vanligt" hål men håltagare.

• Ananas

Peters fästmö

Ja, det är så stort hålet blir. Kan väl jämföra ett vanligt hålslagshål med 3/16 ungefär. Det är alltså 1,5 1/8 delshål! Jag tittar just på min punch och jag tror att 1/8 blir bra för dig! 1/16 är ungefär lika stort som ett sånt där gammalt tunt sugrör. Kommer du ihåg såna?

• siouxie

Peters fästmö

fiskars håltagare kan bara ta hål ca 2 cm från kanten på papperet. En "punch" kan göra hål var som helst. Det finns dels såna med utbytbara spetsar eller en speciell "punch" som gör hål.

Svar på tråden Hur gör man hål i pappret?